Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Täcka marken under buskarna??  (läst 6590 gånger)

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
Täcka marken under buskarna??
« skrivet: 24 okt-13 kl 15:02 »
hej hej!

I våras/somras planterade jag både svartavinbär och blåbär och nu är marken under buskarna övertäckta med högt gräs!  :o Kan täcka marken under busken med något? ex svarta sopsäckar eller bark?
Funderar även om man behöver skydda buskarna nu i vinter med något, typ nått täcke.. Hur gör ni??  ???
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

MissT

  • Inlägg: 596
    • Västergötland
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #1 skrivet: 24 okt-13 kl 16:06 »
Under vinbären kan du lägga först plast och på det täckbark för att det ser snyggare ut. Efter några år kan du ta bort plasten då är ogräset dött. Borde funka med blåbär också.
Har samma problem för jag har inte hunnit med att rensa under vinbären i år. Men skall ut till helgen och göra det, rensa för hand.  :)

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #2 skrivet: 24 okt-13 kl 16:56 »
Okej  :) tack för det. Behöver man vira in buskarna med plast eller liknande för att det inte ska frysa sönder i vinter?
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #3 skrivet: 24 okt-13 kl 18:59 »
I stället för plast så använd tidningar eller kartong.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #4 skrivet: 24 okt-13 kl 19:07 »
Hej.
Jag har inte täckt mina blåbär under vintern men det kan vara bra att göra det tidigt på våren så inte blommorna fryser.

Man kan lägga fårull under buskarna för att slippa ogräs. Gjorde det på en av mina två blåbärsbuskar förra året för att se om det blev skillnad och det blev jättemycket blåbär på den med ull, inte alls mycket på den andra.
Skulle tro att det berodde mycket på jämn fuktighet men vissa säger att ullen ger näring. Det är ju också två olika sorter men året före blev det ungefär lika mycket på båda.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #5 skrivet: 24 okt-13 kl 20:05 »
Ingen aning om blåbär men vinbärsbuskarna har jag hällt sånt täckbark under och det funkar bra. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #6 skrivet: 24 okt-13 kl 21:52 »
Tack för svaren  :) det får bli tidningspapper och bark. ser ju knappt busken för allt gräs  ;D
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

Linkan

  • Inlägg: 58
    • Västmanland
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #7 skrivet: 25 okt-13 kl 00:28 »
Mina blåbär har jag täckt runt med bark, snyggt och praktiskt.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #8 skrivet: 25 okt-13 kl 12:14 »
Hej.
Jag har inte täckt mina blåbär under vintern men det kan vara bra att göra det tidigt på våren så inte blommorna fryser.

Man kan lägga fårull under buskarna för att slippa ogräs. Gjorde det på en av mina två blåbärsbuskar förra året för att se om det blev skillnad och det blev jättemycket blåbär på den med ull, inte alls mycket på den andra.
Skulle tro att det berodde mycket på jämn fuktighet men vissa säger att ullen ger näring. Det är ju också två olika sorter men året före blev det ungefär lika mycket på båda.

Men ger man näring så blir det inte fler bär, utan snarare färre bär! Att göra statistik en buske av varje sort är som sagt ingen bra idé

Länghultarn

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #9 skrivet: 25 okt-13 kl 13:33 »
Men ger man näring så blir det inte fler bär, utan snarare färre bär! Att göra statistik en buske av varje sort är som sagt ingen bra idé

Förlåt, lite kanske lite OT, men är bara tvungen att inflika följande svar på citat: Det beror ju på vilken näring du ger.. Ger du mycket kväve så kommer busken att producera mer grönmassa, gödsar du istället med fosfor och kalium gynnar det fruktsättningen. Benmjöl är bra till detta, så det kan vara en bra idé att blanda i täckmaterialet. Har hört att vallört (som är på modet just nu) ackumulerar mycket annat gött än kväve. Har själv vallört i trädgården och ska börja prova att mulcha med blad och se vad som händer.

För att täcka bort ogrästet så rekommenderar jag tidningspapper (rätt tjockt lager) och sedan toppa med bark eller liknande. Tillskillnad från plasten tillför det också lite näring och framförallt bidrar det till en bra jordstruktur. Maskarna gillar papper!

ewe

  • Inlägg: 118
    • Västergötland
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #10 skrivet: 25 okt-13 kl 13:38 »
kurt
Jag har varken sagt att ull är näringsrik eller att blåbärsbuskar får mer bär av näring eller av ull. Jag skrev att Vissa säger att ull ger näring. Jag skrev inte att jag tror det utan att jag TROR att det mest berodde på jämn fuktighet i jorden.
Jag gör ingen statistik! Skrev vad jag har varit med om med mina 2 buskar eftersom jag bara har 2 buskar.
Har inte påstått mig vara expert på bärodling utan är bara en människa som råkar ha två blåbärsbuskar och delar med mig av Mina erfarenheter.

Om man vill ha fakta och statistik så finns det gott om på andra ställen.
http://www.slu.se/Documents/externwebben/overgripande-slu-dokument/popvet-dok/faktatradgard/pdf04/Tr04-04.pdf

Har inte läst länken bara sökte på blåbär och fick fram detta. Finns säkert bättre mer uppdaterad fakta att hitta om man vill.

K@rin

  • Inlägg: 196
    • Närke
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #11 skrivet: 09 nov-13 kl 09:27 »
Tack för en intressant länk.  Själv täcker jag vinbärsbuskarna med tidningspapper och ull på det och blåbärsbuskarna med bark. Barken är mer blåbärens naturliga miljö och jag tror det bidrar till jordens lägre ph-värde vilket blåbären gillar. De är i min s k surjordsrabatt, tillsammans med blåbärstry och tranbär.

Lycka till!

Huggorm

  • Gäst
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #12 skrivet: 09 nov-13 kl 09:44 »
Tack för en intressant länk.  Själv täcker jag vinbärsbuskarna med tidningspapper och ull på det och blåbärsbuskarna med bark. Barken är mer blåbärens naturliga miljö och jag tror det bidrar till jordens lägre ph-värde vilket blåbären gillar. De är i min s k surjordsrabatt, tillsammans med blåbärstry och tranbär.

Lycka till!
Granbark är som du skriver bra till blåbär som vill ha det surt. Får man tag på annan bark som är mindre sur kan den vara bra till andra buskar. Man talar om "rikbarksträd", exempelvis asp. Växer där mycket lavar är det ett gott tecken men att få tag på sådan täckbark är mindre enkelt.

Therese K

  • Inlägg: 1112
    • Skåne
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #13 skrivet: 09 nov-13 kl 12:36 »
jag la tidningspapper och barkmull runt omkring. Hoppas det funkar nu  :)
Gift, har en underbar katt... längtar efter egen gård med löpankor, getter och potatisland!

DiselDoris

  • Inlägg: 816
    • Södermanland
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #14 skrivet: 30 dec-13 kl 22:13 »
Jaha, av svaren TS fått kan man säja att det som jag gjort, lagt en massa löv runt är inge bra alltså?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #15 skrivet: 30 dec-13 kl 22:26 »
Jaha, av svaren TS fått kan man säja att det som jag gjort, lagt en massa löv runt är inge bra alltså?

Det är en jättebra grej.   För maskarna kommer upp och hämtar ner löven, samtidigt som dom täcker jorden och hindrar gräset att komma upp.   
Nackdelen är att dom försvinner under våren försommaren.    Men har du gräsklipp och annat så lägger du det där så har du marktäckning och gödning igen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lsjonsson

  • Inlägg: 32
  • Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #16 skrivet: 12 maj-24 kl 16:20 »
Hej,

Jag o kompisen ska kväva ogräs med halm i ett trädgårdsland och i landet har vi svarta vinbär, hallon och krusbär också, fast då i ena änden av landet?
Kan man ta halm och lägga runt bärbuskarna också eller ska man ha täckbark?

Tackar på förhand för ett svar!
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16988
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #17 skrivet: 12 maj-24 kl 16:54 »
Hej,

Jag o kompisen ska kväva ogräs med halm i ett trädgårdsland och i landet har vi svarta vinbär, hallon och krusbär också, fast då i ena änden av landet?
Kan man ta halm och lägga runt bärbuskarna också eller ska man ha täckbark?

Tackar på förhand för ett svar!

Halm, gräsklipp mm är bättre än bark då det blir näring.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

lsjonsson

  • Inlägg: 32
  • Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #18 skrivet: 12 maj-24 kl 20:49 »
Halm, gräsklipp mm är bättre än bark då det blir näring.

Tack för dit svar! Då vet jag vad vi ska satsa på. :)
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Täcka marken under buskarna??
« Svar #19 skrivet: 14 maj-24 kl 02:08 »
Om du har någon fårbonde i närheten som vill bli av med ull kan du täcka med det.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

306 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser