Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 37167 gånger)

Gilbert

• Gäst
SV: Vitlök
« Svar #160 skrivet: 02 dec-13 kl 17:38 »
Förrövaren äter både vitlök och potatis = HARE bra i komposten snart!

christelle

• Blekinge
« Svar #161 skrivet: 02 dec-13 kl 18:00 »
Oj, aldrig nåt som ätit vitlök här  :P Du får sätta nät och/eller stängsel.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gilbert

• Gäst
« Svar #162 skrivet: 02 dec-13 kl 18:04 »
4 stolpar runt och ett plastat grönt hönsnät skall räcka.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #163 skrivet: 29 dec-13 kl 16:08 »
Gott nytt år på er!
Här nere fortsätter tyvärr det milda vädret. Sprint och riga hardneck har tittat upp men inga andra. Hur ser era odlingar ut?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #164 skrivet: 29 dec-13 kl 16:52 »
Har inte satt mina ännu pga mildvädret. Men, snart så...  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

cyberflo

• -
« Svar #165 skrivet: 29 dec-13 kl 18:57 »
Jag planterade ut mina sista elefantvitlökar igår. Satte vissa för drygt en månad sedan men vill testa hur skörden faller ut med olika planteringsintervall.

Nietzkan

• Västmanland
« Svar #166 skrivet: 31 dec-13 kl 11:37 »
Första gången jag odlade vitlök var det en mild vinter och de grodde och det första gröna såg jag vid årsskiftet. Sedan blev det kallt och allt blev förstört. Nu täcker jag bädden med löv och odlingsväv. Funkar bra. Utsädet köper jag på plantagen.
I år ska jag gödsla bättre. Läst att den första givan ska på under vårens snösmältning.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #167 skrivet: 03 jan-14 kl 09:39 »
Första gången jag odlade vitlök var det en mild vinter och de grodde och det första gröna såg jag vid årsskiftet. Sedan blev det kallt och allt blev förstört. Nu täcker jag bädden med löv och odlingsväv. Funkar bra. Utsädet köper jag på plantagen.
I år ska jag gödsla bättre. Läst att den första givan ska på under vårens snösmältning.
Ett annat tips är att odla sorter som inte vanligtvis vintergror, tex leningradskij, estnisk röd mfl.
Är det sabadrome från plantagen så är det en sort som oftast vintergror.
När det gäller vårgivan av kväve så är du helt rätt på det. Var bara vaksam så kvävet ej rinner iväg åt sidan.
« Senast ändrad: 03 jan-14 kl 16:02 av kraut »

henrietta70

• Skåne
« Svar #168 skrivet: 16 feb-14 kl 20:00 »
Är det för tidigt att sätta vitlök nu? Luftlökar från förra hösten samt klyftor för små att användas.
Planen är att de ska skördas som enhetslökar.

Plats:
Skåne - Sjöbo

Förövrigt har - Lenigradskij, Ural 1, Rysk Topset och en till Rysk sort - börjat kika upp ur jorden under sista veckan/veckor. Men det borde väl inte vara något problem?
« Senast ändrad: 17 feb-14 kl 18:00 av henrietta70 »

vicky-g

• Västmanland
« Svar #169 skrivet: 17 feb-14 kl 13:26 »
Attans om man skulle gödsla vid vårens snösmältning så missade jag den i helgen.  ;)

Idag är det solsken 7 plusgrader och snön är borta.

Den här vintern har verkligen varit galen.

Hoppas de små vitlökarna mår bra under lövtäcket. Har inte lyft och kollat.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #170 skrivet: 20 feb-14 kl 13:31 »
Är det för tidigt att sätta vitlök nu? Luftlökar från förra hösten samt klyftor för små att användas.
Planen är att de ska skördas som enhetslökar.

Plats:
Skåne - Sjöbo

Förövrigt har - Lenigradskij, Ural 1, Rysk Topset och en till Rysk sort - börjat kika upp ur jorden under sista veckan/veckor. Men det borde väl inte vara något problem?
nejdå, inte för tidigt. jag petade ner några klyftor i tisdags (limhamn - skåne). om du inte vill ha dem till sololök kan du alltid skörda dem som färsklök under säsongens gång. hade jag haft plats över hade jag lagt dem tätt i en rad för att gallras ut när jag skördar dem. lite ansträngning som ger bra skörd.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #171 skrivet: 20 feb-14 kl 13:32 »
Attans om man skulle gödsla vid vårens snösmältning så missade jag den i helgen.  ;)

Idag är det solsken 7 plusgrader och snön är borta.

Den här vintern har verkligen varit galen.

Hoppas de små vitlökarna mår bra under lövtäcket. Har inte lyft och kollat.
Det går bra att vänta med vårgödningen av vitlöken. våren är tidig i år och du har i princip fram till slutet av april på dig att göda.

henrietta70

• Skåne
« Svar #172 skrivet: 20 feb-14 kl 18:24 »
Tack Kraut!
Då ska den i en massa  vitlök i dagarna! Ska nog göra som du tipsar om - sätta det tätt, tätt och gallra allt eftersom det går att börja äta dem!

Professor Balthazar

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 21 feb-14 kl 19:12 »
Vad tänker ni göda vitlöken med?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #174 skrivet: 21 feb-14 kl 19:41 »
Vad tänker ni göda vitlöken med?
Jag använder pelleterad hönsgödsel. Det är det snabbverkande kvävegödningsmedel som jag har lättast till ett rimligt pris att få tag på.

henrietta70

• Skåne
« Svar #175 skrivet: 21 feb-14 kl 22:22 »
Hos oss finns höns (23-27 st). SÅ hönsgödsel finns det gott om då jag mockar hos dem varje dag.
Jag får ta hem så mycket hästgödsel jag bara orkar mocka hos en rätt nära granne - vilket jag gjorde i några månader i höstas, varje morgon när gubben gick rundan med hunden så drog jag cyckelkärran till stallet och gjorde rent efter 3 hästar så nu har jag en hög bakom stallet.
Har en stor hög med stenmjöl som jag mineraliserar med.
Förra hösten gjorde jag lite kol på en massa skitbränne och släckte sen med gubbens urin =O) Blev helt ok med tanke på att det bara var ett experiment, som en majbål typ.
Gräsklipp och allt organiskt från häckar som tagits död på har jag malt ner och innan dess klippt i småbitar. Gjorde djupsängar med allt detta.
Till våren blir det antigen hönsgödselvatten eller/och urinvatten som vårtillskott.
Här sparar vi på allt =O)

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #176 skrivet: 22 feb-14 kl 07:31 »
Hos oss finns höns (23-27 st). SÅ hönsgödsel finns det gott om då jag mockar hos dem varje dag.
Jag får ta hem så mycket hästgödsel jag bara orkar mocka hos en rätt nära granne - vilket jag gjorde i några månader i höstas, varje morgon när gubben gick rundan med hunden så drog jag cyckelkärran till stallet och gjorde rent efter 3 hästar så nu har jag en hög bakom stallet.
Har en stor hög med stenmjöl som jag mineraliserar med.
Förra hösten gjorde jag lite kol på en massa skitbränne och släckte sen med gubbens urin =O) Blev helt ok med tanke på att det bara var ett experiment, som en majbål typ.
Gräsklipp och allt organiskt från häckar som tagits död på har jag malt ner och innan dess klippt i småbitar. Gjorde djupsängar med allt detta.
Till våren blir det antigen hönsgödselvatten eller/och urinvatten som vårtillskott.
Här sparar vi på allt =O)
Då är grundjobbet ordentligt gjort. Skönt att ha tillgång till all det du skriver om.
Gödselvatten blir prima vara för vitlöken.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #177 skrivet: 13 mar-14 kl 08:53 »
Nu har alla sorter, i varierande grad, kommit upp. Hur ser det ut i era land?

christelle

• Blekinge
« Svar #178 skrivet: 13 mar-14 kl 08:58 »
Nu har alla sorter, i varierande grad, kommit upp. Hur ser det ut i era land?
Här ser det jättebra ut. Har all vitlök i pallkragar och för första gången på många år utan lövtäcke. Blasten är 10-15 cm och inga glapp utan alla klyftor verkar ha tagit sig :D
Kanske beror lite på att jag lagt pinnar kors och tvärs över pallkragarna så katterna inte kommit åt att använda dem som toalett  :P
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

MissT

• Västergötland
« Svar #179 skrivet: 13 mar-14 kl 09:50 »
Var ute och tittade i helgen, det ser fint ut.  En sort kom upp redan i höstas, men den har klarat sej utan täckning. Den andra sorten börjar titta upp nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

609 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser