Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitlök  (läst 37091 gånger)

masa

• -
SV: Vitlök
« Svar #40 skrivet: 29 okt-13 kl 14:25 »
Min uppfattning har varit att asiatisk vitlök smakar flera ggr mera än 'vanlig' vitlök. Är den sibiriska av samma slag med mera smak?

Någon som vet vad den heter eller något latinsk namn?

Vitlök heter Allium sativum på latin. Numera anser man att det finns två underarter, Allium sativum sativum och Allium sativum ophioscorodon. Sativum sativum har i regel inte någon blomstjälk, sativum ophioscorodon har alltid blomstjälk. De två underarterna kan uppdelas i ca 10 olika typer. Det finns hundratals kanske tusentals sortnamn. Eftersom vitlöken i princip är en steril växt, blommar nästan aldrig och sätter frö ännu mer sällan, finns det inte en förädling genom korsning med andra sorter såsom med andra trädgårdsväxter. Därför finns det inte etablerade sortnamn, utan en och samma sort kan heta olika på olika platser. Många namn har uppkommit genom att man köpt en vitlök utan sortnamn och börjat odla den och gett den ett namn. Andra namn har sitt ursprung i en plats där man hittat en vitlöksplanta, t.ex. i en övergiven trädgård.
Därför är det omöjligt att veta vad din asiatiska vitlök heter. Enda chansen är att du hittar löken med just den smak som du uppskattar och frågar säljaren vad den heter. Om säljaren inte har något namn på löken, får du börja odla den själv och kalla den t.ex. Asiatisk. Vad gäller smak på vitlök, så är det en väldigt subjektiv sak. Dessutom ändras smaken under lagring och tillagning ändrar smaken olika hos olika sorter.

Kan du beskriva din asiatiska lök, så går det kanske att sortera in den i en typgrupp? Har den en hård stjälk, färg på skalet, färg på klyftskal, antal klyftor, storlek på klyftor, jämnstora- eller olika stora klyftor?

Gilbert

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 29 okt-13 kl 14:29 »
Det är nog Sibirisk röd jag söker, men det får bli nästa år. Tack för informationen!

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #42 skrivet: 29 okt-13 kl 15:39 »

ungefär mitt i bloggen står där skrivit några ord om ett rysk supervitlök
http://cesarstradgard.blogspot.se
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #43 skrivet: 29 okt-13 kl 17:05 »
Min uppfattning har varit att asiatisk vitlök smakar flera ggr mera än 'vanlig' vitlök. Är den sibiriska av samma slag med mera smak?

Någon som vet vad den heter eller något latinsk namn?
Allium sativum ophoscorodion, generellt kallad hard neck då dess stjälkar blir styva med en topplök. Dessa kan du ta och klippa av som färska och äta. Kallas även för ormlök.En vanlig sort av östasiatisk sort är sprint.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #44 skrivet: 29 okt-13 kl 19:26 »

Rysk topset är namnet på supervitlöken!

mvh/
anne-li
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Gilbert

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 29 okt-13 kl 20:29 »
Nu har jag hittat ett ställe att provshoppa sättvitlök på inom EU och har lagt en order. Alla andra har slut på sitt i Danmark och Tyskland.
Skickas per post till en kostnad av 150 sek. Kan man stå ut med om man får något intressant.
Det är bara att anpassa till våra breddgrader, växthus och friland. Inte vad jag tänkt från början men så blev det.

https://www.thegarlicfarm.co.uk

1   Elephant Garlic Seed x 12 Cloves
1   Garlic Lovers' Planting Pack
1   Provence Wight Seed x 4 Bulbs
1   Vallelado Wight Seed x 4 Bulbs

Linkan

• Västmanland
« Svar #46 skrivet: 29 okt-13 kl 20:51 »
Tackar för länken, kanske skall våga sig på att beställa och hoppas kylan väntar ett tag till.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #47 skrivet: 29 okt-13 kl 21:57 »
Nu har jag hittat ett ställe att provshoppa sättvitlök på inom EU och har lagt en order. Alla andra har slut på sitt i Danmark och Tyskland.
Skickas per post till en kostnad av 150 sek. Kan man stå ut med om man får något intressant.
Det är bara att anpassa till våra breddgrader, växthus och friland. Inte vad jag tänkt från början men så blev det.

Trevligt! Hoppas på att du får bra skörd och dokumenterar odlingen :-)
Vilka ställen i danmark och tyskland var det som var slutsålda?

Gilbert

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 29 okt-13 kl 22:16 »
Du hade länkar i din blogg där allt intressant var utsålt. Via dessa sidor fanns länkar vidare till andra sidor med utsålt.
Att handla från USA känns inte meningsfullt om det inte är något alldeles speciellt.
Man är helt enkelt för sent ute, som alltid. Du kommer att få se en bild på varenda lök, jag lovar  ;D

masa

• -
« Svar #49 skrivet: 30 okt-13 kl 10:24 »

Jag vill inte måla fan på väggen och jag hoppas att du har bättre tur än jag, men jag köpte från Garlicfarm för två år sedan, ungefär lika mycket som du har beställt, och det var bara ett par lökar som var friska. Det blev inte mycket kvar att plantera. När jag protesterade och ville ha frisk lök, hände ingenting.

evelina_c

« Svar #50 skrivet: 30 okt-13 kl 20:15 »
Vitlöken här växer i rasande fart, kommer jag kunna skörda till sommaren? Kan jag göra något för att stanna av det lite?

Gilbert

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 31 okt-13 kl 11:03 »
Jag vill inte måla fan på väggen och jag hoppas att du har bättre tur än jag, men jag köpte från Garlicfarm för två år sedan, ungefär lika mycket som du har beställt, och det var bara ett par lökar som var friska. Det blev inte mycket kvar att plantera. När jag protesterade och ville ha frisk lök, hände ingenting.

Jag har ringt och pratat med dem. Paketet har lämnat LONDON-HEATHROW med DHL.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #52 skrivet: 31 okt-13 kl 16:54 »
Vitlöken här växer i rasande fart, kommer jag kunna skörda till sommaren? Kan jag göra något för att stanna av det lite?
Nej, inte så mycket att göra om du planterat utomhus. Bara att vänta in kyligare väder och hoppas på det bästa.
Vad för sort odlar du och var?

Gilbert

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 01 nov-13 kl 15:05 »
Lökarna har förresten anlänt! Det tog 3 dagar, lökarna är fina och en del klyftor så stora att .. ja du vet hur man blir när man ser stora lökar lixom!!

Duger den här Kraut?
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=8141
« Senast ändrad: 01 nov-13 kl 15:11 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 01 nov-13 kl 15:29 »
Tackar för länken, kanske skall våga sig på att beställa och hoppas kylan väntar ett tag till.

Som referens får du mig. Jag är nöjd med förpackning, leverans (3 dagar) och lökar.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #55 skrivet: 01 nov-13 kl 16:19 »
Lökarna har förresten anlänt! Det tog 3 dagar, lökarna är fina och en del klyftor så stora att .. ja du vet hur man blir när man ser stora lökar lixom!!

Duger den här Kraut?
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=media;in=8141

Som syltlök möjligen ;-)

Gilbert

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 01 nov-13 kl 16:31 »
Säkert! Lökar på 53 gram, kan man säga något annat mera än Meow!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #57 skrivet: 01 nov-13 kl 17:49 »
Säkert! Lökar på 53 gram, kan man säga något annat mera än Meow!
Vilken sort såg vi på bilden? Elefantvitlöken misstänker jag.
Hur stora var de andra lökarna?

Gilbert

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 01 nov-13 kl 18:08 »
I 'Garlic Lovers' Planting Pack

Lautrec        Wight, 2 lökar, 4-5 jämnstora klyftor, inget smått. Normal godkänd storlek.
Elephant garlic,      4 megaklyftor.
Early Purple Wight, 2 lökar, 5 jämnstora klyftor, inget smått. Normal godkänd storlek.
Picardy        Wight, 1 lök, 5 jämnstora klyftor, inget smått. Normal godkänd storlek.
Chesnok      Wight, 2 lökar, 5 jämnstora lite större klyftor, inget smått. Normal godkänd storlek.
Tuscany       Wight, 1 lök, 6 justa jämnstora klyftor, inget smått. Normal godkänd storlek.
Provence      Wight, 2 lökar, 6 jämnstora lite större klyftor, inget smått. Normal godkänd storlek.
Solent          Wight, 1 lök, 8 jämnstora normala klyftor, inget smått. Normal godkänd storlek.

----

Övriga paket.

Provence Wight, 5 fina lökar precis som ovan.
Lautrec   Wight, 6 fina lökar precis som ovan.
Elephant Garlic, ca 20 megaklyftor, skitstora och 7 >= 50g. Minsta väger 43g. Hur mycket space behöver dom?

Gilbert

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 01 nov-13 kl 18:11 »
De sättlökarna jag köpte på Granngården (3 lökar 49 sek/paket) är absolut inte större än de här.
Jag har gått igenom allt och ser inga konstigheter. Får jag vara riktig nöjd? För det är jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

623 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser