Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad heter dom?  (läst 2440 gånger)

Fiddler

Vad heter dom?
« skrivet: 21 okt-13 kl 21:28 »
Tjaba
Jag undrar vad de skålformade trästycken som man använder för att forma plåt med hammare heter. Dom har väl bestämda radier har jag för mig. Vad kan dom kosta? Eller gör man dom själv?

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
SV: Vad heter dom?
« Svar #1 skrivet: 21 okt-13 kl 23:08 »
I hantverkarskolan jag gick kallades de för "mothåll" eller "stubbar". Finns säker många benämningar -kärt barn har många namn - antar jag. Man gör dem själv lätt med stämjärn. Då kan du också göra den storlek du vill. Använd det hårdaste träslag du kan hitta, ek, bok, björk, rönn. Använd inte kådrika trädslag som tall eller gran eller lärk, de lämnar fläckar på plåten. Tag ett trästycke som är av lämplig längd så du kan ha det stående på golvet mellan knäna, (när du sitter på en pall) det är stabilt och bäst så.
När plåten du jobbar med börjar kännas hård, så ska du mjukglödga den, annars får den sprickor, men det kanske du vet redan...?
Lycka till ! Peter
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Fiddler

SV: Vad heter dom?
« Svar #2 skrivet: 22 okt-13 kl 10:43 »
Stubbar ja. Det har jag nog hört nån gång. Tack för svaret :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
skräptanten, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser