Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fällfångst och avlivning  (läst 3242 gånger)

Ghjert

• Man med fru och två barn.
    • Blekinge
Fällfångst och avlivning
« skrivet: 20 okt-13 kl 20:52 »
Hej.
Jag håller på att bygga hönshus, och tänkte skaffa en fälla så att rävar, mårdar och andra rovdjur som vill äta höns kan fångas och avlivas.
Därför undrade jag om någon har tips på en prisvärd fälla som fångar hönsätare?
Fråga två: jag tänkte humant ta livet av ev fällfångst, men d känns fel med ett högljutt vapen eftersom grannarna nog skulle reagera. Någon som har tips på ett smidigt och inte så högljutt sätt att avliva ett rovdjur i en fälla på?
Räknar med att detta är fullt lagligt, eller någon som vet annat?
Intresserad av Ölandshöns, Bronskalkoner och ekologisk och fairtrade livsstil. Bor f.n. i lägenhet, men drömmer om hus med stor tomt där höns, kalkoner, barn och vuxna kan leka loss. Vi är sommarölänningar och känner starkt för denna underbara ö, försöker ha sommarhöns och ev. sommarkalkoner årligen

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Fällfångst och avlivning
« Svar #1 skrivet: 20 okt-13 kl 21:37 »
Här är en som gör bra fällor. De har lite info på hemsidan också   http://www.lotin.se/Fallor/default.asp

Nuffield

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 20 okt-13 kl 21:50 »
Googla på värmländsk tunnelfälla :) Har hört vissa som påstår att räven inte gärna går in i en Lotin-fälla, eller annan fälla typ rävbås. Grävlingen är inte lika skygg och brukar vara lätt att lura. Mård och mink fångas bäst med dödande slagfällor.

Tyvärr tror jag det blir svårt att klara sig utan skjutvapen. En ilsken grävling vill då inte jag hantera med händerna  ::) En studsare eller grytpistol i kaliber .22lr låter inte mycket, speciellt inte om du använder subsonic-ammunition. Riktar man sen mynningen bort från grannen så hörs det mindre vad man sjåar med  ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 20 okt-13 kl 22:36 »
Här har en som säljer byggsatser   http://www.ideverkstaden.com/byggsatsravfalla.html

Lite lägre priser.

LeCiffre

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #4 skrivet: 20 okt-13 kl 22:58 »
Eller så bygger man en hönsgård som skyddar hönsen. Så slipper man döda allt som råkar ha vägarna förbi.

Håning

• Gäst
SV: (Ämne saknas)
« Svar #5 skrivet: 20 okt-13 kl 23:18 »
Eller så bygger man en hönsgård som skyddar hönsen. Så slipper man döda allt som råkar ha vägarna förbi.
Tror det blir billigare en att köpa fälla .

Ghjert

• Man med fru och två barn.
    • Blekinge
« Svar #6 skrivet: 21 okt-13 kl 19:22 »
Tack för svar:)
Vill gärna låta bli att döda allt som har vägarna förbi, och vi får se hur d blir me fälla. Inte säkert jag skaffar en förrän jag faktiskt fått rovdjursproblem. Kommer lägga krut på att bygga rovdjurssäkert.
Någon som vet om d finns någon typ av avlivningspistol som man utlöser med hjälp av en fjäder?

Har en filosofi om att djur som söker sig till höns och folk är "problemdjur" och att man inte skadar stammen om man avlivar enstaka sådana.
Intresserad av Ölandshöns, Bronskalkoner och ekologisk och fairtrade livsstil. Bor f.n. i lägenhet, men drömmer om hus med stor tomt där höns, kalkoner, barn och vuxna kan leka loss. Vi är sommarölänningar och känner starkt för denna underbara ö, försöker ha sommarhöns och ev. sommarkalkoner årligen

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 okt-13 kl 21:42 »
Du kan gå in på Naturvårdsverkets hemsida. Där finns ritningar på alla godkända fällor och säkert någon som kan passa dig

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 3 användare
Rosanne, Tiomilaskogen, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser