Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgård/hästhagen ingår i jaktmark?  (läst 5782 gånger)

Håning

• Gäst
SV: Trädgård/hästhagen ingår i jaktmark?
« Svar #20 skrivet: 21 okt-13 kl 20:10 »
Hej!
Jag har en god vän som blev skjuten i bröstet av en älgjägare.
Hon som blev skjuten stod på sin trappa framför sitt hus. Hon höll på att dö faktiskt.
Polisen la ner fallet.....
Förvånar mig inte det minsta att polisen gör så  bara det inte är någon kapitalstark för det är det enda som räknas i dag  tyvärr.

Mårten

• Östergötland
« Svar #21 skrivet: 22 okt-13 kl 17:41 »
Jägaren stod i skogen och sköt över hennes tomt. Hon träffades av en rikoshett (stavas det så). Polisen lade som sagt var ner.
Och det stämmer hon är inte rik.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 24 okt-13 kl 07:51 »
Om nu älgen fälldes på din mark så borde älgen till falla dig om din mark inte ingår i älgskötselområdet .

Saknas regisetering så tillfaller älgen staten

Håning

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 24 okt-13 kl 10:10 »
Saknas regisetering så tillfaller älgen staten
Vadå faller bytet på på annans  mark så till faller väll bytet markägaren ?

J.S

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 24 okt-13 kl 11:45 »
Vadå faller bytet på på annans  mark så till faller väll bytet markägaren ?

Beror på om det är vuxen\kalv och hur marken är registrerad där älgen föll se exempel i bifogad länk:
http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Aartiklar/vem-tillfaller-algen/
« Senast ändrad: 24 okt-13 kl 11:58 av Redcat »

Håning

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 24 okt-13 kl 12:13 »
Beror på om det är vuxen\kalv och hur marken är registrerad där älgen föll se exempel i bifogad länk:
http://jagareforbundet.se/jakten/juridik-lagar-regler/Aartiklar/vem-tillfaller-algen/
Värka som jaktlaget får komma överens med markägaren fort då så inte staten tar över. 

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 31 okt-13 kl 20:37 »
"17 § Utan särskilt tillstånd av den som innehar marken må
jakträttsinnehavaren icke söka efter vilt eller eljest idka jakt i
gård eller trädgård"

Som sagt trädgårsjägare undanbedes å det bestämdaste.... :D

Nu försöker du ju få tråden att spåra ur igen. Det var  eftersök saken gäller och INTE jakt.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 31 okt-13 kl 20:42 »
Kan ju vara som så att polis / annan myndighet fått rapport om ett skadat djur, och jaktlaget fått uppdrag att kolla detta och bedöma om djuret behöver avlivas...

Hur skall man tolka den sista meningen? Menar du att om man ser ett djur som är skadat så skall man lämna det åt sitt öde och låta det dö på egen hand i plågor?

Som ren information, så ges alla sådan uppdrag till kommunjägare eller till speciellt utsedda eftersöksjägare. Dessa kan på polisens uppdrag genomföra eftersök och avliva vilt på vilken mark som helst utan att fråga markägaren.

Sådana uppdrag ges inte till jaktlag, utan till specifika personer

Vem viltet tillfaller beror på viltslag och hur det skadats eller av vilken anledning en avlivning anses nödvändigt

kanka

• Västerbotten
« Svar #28 skrivet: 31 okt-13 kl 22:05 »
Skogsnatt, i de här trakterna så ges sådana uppdrag till jaktlagen.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

gästen

« Svar #29 skrivet: 31 okt-13 kl 22:33 »
Så Skogsnatt, du menar att det finns tillfällen i eftersöksjakt där det kan bli nödläge och att det då är underordnat att ta hänsyn för att inte skjuta människor eller husdjur? Jag känner tyvärr inga inom jägarkåren som är annat än stora egoister. Ja, jag jagar själv på min egna mark, och låter hellre en skadeskjuten älg springa tills den dör än att skrämma livet ur en granne och riskera människoliv. Vett och förnuft är tyvärr sällsynt inom den moderna jägarkåren, ett riktigt snuskigt manspatriarkat är den korrekta bilden. Tabort bössan och hunden och de skulle inte få något att sätta på väggen eller lägga i frysen, för jaga det kan de inte. Vem kan inte avrätta med en bössa?

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 01 nov-13 kl 21:48 »
Så Skogsnatt, du menar att det finns tillfällen i eftersöksjakt där det kan bli nödläge och att det då är underordnat att ta hänsyn för att inte skjuta människor eller husdjur? Jag känner tyvärr inga inom jägarkåren som är annat än stora egoister. Ja, jag jagar själv på min egna mark, och låter hellre en skadeskjuten älg springa tills den dör än att skrämma livet ur en granne och riskera människoliv. Vett och förnuft är tyvärr sällsynt inom den moderna jägarkåren, ett riktigt snuskigt manspatriarkat är den korrekta bilden. Tabort bössan och hunden och de skulle inte få något att sätta på väggen eller lägga i frysen, för jaga det kan de inte. Vem kan inte avrätta med en bössa?

Det var en rejäl salva du lyckades avfyra.

MEN du har missförstått mig fullständigt. Vid all jakt och eftersök, så kommer säkerheten först. Givetvis så får det inte finnas risk för varken liv eller egendom.

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 01 nov-13 kl 21:53 »
Skogsnatt, i de här trakterna så ges sådana uppdrag till jaktlagen.

http://www.viltolycka.se/hem.aspx

Hmm. Kanske har jag delvis fel. Med tanke på var du kan bo (Norrlands inland?). Så är kanske avstånd och en fullt fungerande eftersöksverksamhet inte funkar som i övriga landet.

Öppna gärna länken ovan. Så är det tänkt att funka i alla fall

Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser