Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgård/hästhagen ingår i jaktmark?  (läst 5783 gånger)

Loveitall

• -
Trädgård/hästhagen ingår i jaktmark?
« skrivet: 20 okt-13 kl 17:21 »
Hej!
Jag är inte så insatt i vad gäller jaktmarker och vad som räknas därtill... Var igår med om en ganska obehaglig upplevelse och undrar därmed om det är okej att som jägare stå i en trädgård och skjuta mot en älg där hästar finns i en hage strax bakom?
Dessutom springer en människa fram och skriker mot skytten men då han avfyrar skottet trots detta?
Sedan undrar jag också om när ett jaktlag "råkat" skjuta en älg för mycket, ska inte polis tillkallas?
Tacksam för svar :)

kurt

SV: Trädgård/hästhagen ingår i jaktmark?
« Svar #1 skrivet: 20 okt-13 kl 17:34 »
En jägare får stå i en trädgård och skjuta t ex älg, men hen får naturligtvis INTE gå in i en annans trädgård utan lov, även om hen sedan skjuter ut ur trädgården!  Man skall alltid ha säkert kulfång när man skjuter, men det fuskas det enormt med, det skjuts längs med skogsvägar, och det skjuts på andra olämpliga sätt.

Vid överskjutning skall polisen kontaktas, det resulterar oftast i bötesavgift, men det skall utredas.

Loveitall

• -
« Svar #2 skrivet: 20 okt-13 kl 17:41 »
Tack Kurt för detta svar :) Om nu ingen frågade om lov, kan hen få någon påföljd för detta? Och vad kan anses vara ett rimligt "kulfång"?
Vidare så undrar jag även följande. Om jägaren sedan hävdar att det var en skadeskjuten älg som hen sköt, därav överskrivet älgantal, ska polis även kontaktas då? Borde rimligen inte polis komma och inspektera om älgen var skadeskjuten?

kanka

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 20 okt-13 kl 19:06 »
Om älgen redan var skadeskjuten när den kom in på deras mark så räknas den inte in i deras licens,
och då inte heller som överskjutning.
Men ett sånt beteende som den jägaren visade upp är ju rent ut sagt för  >:D
Jag skulle bli fullständigt galen om de började skjuta kring mina djur oavsett om det
var en avlivning eller inte.
Ta kontakt med jaktledaren i området och berätta hur det känns för er.

Hälsningar från torpet
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Loveitall

• -
« Svar #4 skrivet: 20 okt-13 kl 19:32 »
Ok. Ja, vi blev ganska upprörda här kan jag tala om :) Jag har redan pratat med jaktledaren men han ser inget fel i det hela. Dock var älgen enligt honom då inte skadeskjuten utan "stång-skadad". Att den var skadeskjuten verkar vara en efterkonstruktion. Oavsett om älgen var skadad eller ej, så känns dt inte ok att avliva/skjuta den på bekostnad av andra djur...

kurt

« Svar #5 skrivet: 20 okt-13 kl 19:41 »
Även om det är en skadad älg som avlivas så skall det anmälas till polisen, däremot kanske polisen inte bryr sig om att inspektera. Att skjuta trots bristande kulfång borde vara brottsligt, men det beivras bara när någon kommer till skada, vilket är fel.

kanka

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 20 okt-13 kl 20:07 »
Tyvärr finns det människor som fullständigt saknar respekt för andra och när det är jägare som saknar den
så blir det rätt obehagligt.
Tack och lov så gäller det inte alla jägare.
Tycker du ska stå på dig och be att få komma på deras möte och berätta hur du upplever det,
det är inte okej att bete sig på det viset vilket alla jägare borde veta.
Det ska bara gå, 4600 kvm har jag till förfogande.

Zixten

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 okt-13 kl 20:27 »
Ok. Ja, vi blev ganska upprörda här kan jag tala om :) Jag har redan pratat med jaktledaren men han ser inget fel i det hela. Dock var älgen enligt honom då inte skadeskjuten utan "stång-skadad". Att den var skadeskjuten verkar vara en efterkonstruktion. Oavsett om älgen var skadad eller ej, så känns dt inte ok att avliva/skjuta den på bekostnad av andra djur...

Kan ju vara som så att polis / annan myndighet fått rapport om ett skadat djur, och jaktlaget fått uppdrag att kolla detta och bedöma om djuret behöver avlivas...

Hur skall man tolka den sista meningen? Menar du att om man ser ett djur som är skadat så skall man lämna det åt sitt öde och låta det dö på egen hand i plågor?

Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 20 okt-13 kl 21:27 »
Om hästarna i hagen var kulfång så är svaret ja. Man får hoppas att jägaren såg dem och det aldrig var någon fara för dem.

Loveitall

• -
« Svar #9 skrivet: 20 okt-13 kl 21:34 »
Zixten, självklart är det inte vad jag menar i min sista mening. Men jag anser att man inte ska skjuta ett djur,oavsett anledning, om det finns en risk att människor eller andra djur skadas/skjuts. I detta fall befann sig min häst i skottlinjen och som skytt borde man i det läge välja annan skjutriktning, vilket i detta fall var möjligt!
Sedan kan jag också tycka att bedriver man ett eftersök på skadat djur (om så nu var fallet) så borde man meddela närliggande gård att en skadad älgtjur närmar sig. Speciellt med tanke på att små barn, hundar och hästar normalt rör sig på den plats älgen sköts. Jag vill dock poängtera att självklart ska ett skadat djur avlivas snarast möjligast men inte på bekostnad av en människa eller annat djur. Jag själv har inget emot älgjakt och uppträder även respektfullt under denna tid genom att bl.a. Inte gå iskogen, inte låta mina hundar vara lösa, rida osv. Dock anser jag att mina hästar och även barn måste få kunna befinna sig i vår trädgård/hage utan risk för att bli skottskadade!

Loveitall

• -
« Svar #10 skrivet: 20 okt-13 kl 21:39 »
Tack till er andra för informationen och tips! Tack o lov känner jag en hel del jägare som uppträder exemplariskt, men bara synd att inte alla gör det.

Zixten

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 20 okt-13 kl 21:49 »
Ser nu att jag missuppfattade ditt första inlägg, tolkade det som så att jägaren hade hästhagen i ryggen.

Sen är det som så att du kan ha uppfattat situationen på annat sätt med...  Alltså att skytten hade bra skottfång, trotts att du upplevde det som att dina hästar var i skottlinjen...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Loveitall

• -
« Svar #12 skrivet: 20 okt-13 kl 22:25 »
Möjligt och vilket jag själv verkligen hoppas på :)
Men anser ändå att hen borde valt en annan skottriktning samt att någon av de 15 personer som befann sig i jaktlaget meddelat oss om att ett eftersök pågick. Detta var en riktig obehaglig upplevelse för hela familjen vilket gör mig ganska upprörd.
Älgen drevs mot vårt hus och jag vill inte ens tänka tanken om vad som kunde ha hänt om min 4-åring varit ute och lekt när älgen sprang in i trädgården. 
Som sagt, skulle vi blivit förvarnade hade jag sett till att mina hästar och barn och övriga djur var inomhus och denna situation hade aldrig uppstått!!!

Skogsnatt

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 okt-13 kl 05:46 »
Hej!
Jag är inte så insatt i vad gäller jaktmarker och vad som räknas därtill... Var igår med om en ganska obehaglig upplevelse och undrar därmed om det är okej att som jägare stå i en trädgård och skjuta mot en älg där hästar finns i en hage strax bakom?
Dessutom springer en människa fram och skriker mot skytten men då han avfyrar skottet trots detta?
Sedan undrar jag också om när ett jaktlag "råkat" skjuta en älg för mycket, ska inte polis tillkallas?
Tacksam för svar :)

Det är många faktorer som spelar in i detta fall. Vem som äger vilken mark? Är fastigheten registrerad för älgjakt? På vems uppdrag genomförs eftersöket? Är marken ingående i Älgskötselområde, Viltvårdsområde eller registrerad hos Länsstyrelsen?

Svaren blir lite olika beroende på dessa faktorer.  MEN jag måste hålla med de som skrivit förrut. Det SKA vara i yttersta nödfall om man ska skjuta i någons trädgård eller hästhage. Det uppstår så lätt den situation ,som ni upplever. Någon är inte införstådd med vad som hänt/ ska hända och detta upplevs som mycket obehagligt.

Jag hoppas innerligen att det hela inte är så illa , som ni beskriver utan att det inte vara fara för varken liv eller egendom.

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #14 skrivet: 21 okt-13 kl 08:14 »
Håller med skogsnatt

Och när det gäller att meddela om skadskjutet djur, det går inte att hålla på och meddela det för tiden finns inte man är helt uppe i att göra eftersök etc på djuret och det kan helt plötsligt dyka upp på ett annat ställe än förväntat. Och då ska man ha alla nr till varenda bybo runt jakten inprogrammerad i telefonen. Kan mycket väl vara som så att dom tog tillfället i akt när dom såg älgen att skjuta den då dom var rädd för att den skulle försvinna iväg.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Håning

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 okt-13 kl 10:34 »
Om nu älgen fälldes på din mark så borde älgen till falla dig om din mark inte ingår i älgskötselområdet .

Tännlappen

• -
« Svar #16 skrivet: 21 okt-13 kl 17:43 »
 :o ...En av alla tragiska händelser när det gäller jakthobbyn...JägarHen brister totalt omdöme...Hmm...Är då detta en tillfällig händelse eller planerad dumhet?Vad vi vet kan älgar uppehålla sig vid hästhagar och ridskolor eftersom där finns mat...blir ungefär som åtlade älgar...Har kon en kalv med sig lär sig också kalven var mat finns när det tryter i skogen p.g.a för stor stam kanske,likadant med halvtama trädgårdsälgar. Troligtvis har snacket gått i Henjägarnas koja att nu skjuter vi den halvtama ridskoleälgen eller tama trädgårdsälgen...

Håning

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 21 okt-13 kl 18:57 »
Men det kanske viktigaste  är om älgen fälls  i din trädgård .Häst hagarna kan ju faktiskt in gå i jaktmarkerna .Skulle någon skjuta i min trädgård så vet i skjutsinnen om ja inte taget vapnet i från vederbörande eller vridit bössan  om halsen på vederbörande .Trädgården bör man väll ändå få ha för sig skälv ?
« Senast ändrad: 21 okt-13 kl 19:30 av Castro »

Tännlappen

• -
« Svar #18 skrivet: 21 okt-13 kl 19:28 »
"17 § Utan särskilt tillstånd av den som innehar marken må
jakträttsinnehavaren icke söka efter vilt eller eljest idka jakt i
gård eller trädgård"

Som sagt trädgårsjägare undanbedes å det bestämdaste.... :D

Mårten

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 21 okt-13 kl 20:05 »
Hej!
Jag har en god vän som blev skjuten i bröstet av en älgjägare.
Hon som blev skjuten stod på sin trappa framför sitt hus. Hon höll på att dö faktiskt.
Polisen la ner fallet.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser