Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mala lammkött i Electrolux N10  (läst 7329 gånger)

jopelind

• Skåne
Mala lammkött i Electrolux N10
« skrivet: 19 okt-13 kl 21:01 »
Jag har idag försökt mala lammkött i min nyinköpta E-lux N10. Dessvärre gick det inget vidare då köttet fastnar och snor sig runt kniven likt en tamp i en propeller. Resultatet blir att köttet inte mals utan fastnar i skruven. Någon som har några tips på hur jag undviker detta? Min första teori var att köttet var för fett, men hur ska man annars mala lammkött?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Mala lammkött i Electrolux N10
« Svar #1 skrivet: 19 okt-13 kl 21:21 »
Funkar den till annat kött?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

jopelind

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 okt-13 kl 21:24 »
Bra fråga - jag har inte haft anledning att prova ännu. Men eftersom det främst är långa fettrådar som fastnar trodde jag att det var fettet som var orsaken. Men jag ska testa och se.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 19 okt-13 kl 21:32 »
Det är nog senor och inte fett som fastnar. Men, är det i kniven det fastnar och inte i hålskivan? När man maler mycket kött med mycket senor kan man behöva rensa hålskivan om den sätts igen. Vi gjorde inte det när vi malde kalv första gången och motorn skar på hushålllsassistenten.   ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 19 okt-13 kl 22:53 »
Några frågor:
-Har du vänt kniven rätt (den planslipade sidan mot hålskivan) ?
-Ligger den an med ett visst tryck mot hålskivan? Det ska finnas en fjäder någonstans i köttkvarnen som trycker fram kniven eller hela skruven mot hålskivan.
-Roterar köttkvarnen åt rätt håll så att den vassa sidan av kniven kommer först?
-Är kniven riktigt vass?
-Har du flera olika hålskivor och knivar så kan det vara idé att prova olika kombinationer och se vilken som fungerar bäst.

eben

• Halland
« Svar #5 skrivet: 21 okt-13 kl 18:24 »
Tyvärr är hålskivorna ofta lite ojämna när man köper dem. Lämna in både hålskivor och kniv till slipning så kommer det säkert att gå mycket bättre att mala. Så var det för oss, och enligt vår slipare är det mycket vanligt.

Håning

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 okt-13 kl 19:02 »
Går ju att slipa skälv tämligen lätt med lite fint sandpapper och en trä bit  precis som när man plana toppen på moppen .

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #7 skrivet: 22 okt-13 kl 17:17 »
Nu har jag använt helt andra köttkvarnar och köttsorter, men tipsen borde ju vara universella. :)

En sak att tänka på är att skära ner köttet i mindre bitar innan du kör det i kvarnen. Speciellt om det är senor i. Och de värsta hinnorna/senorna brukar jag skära bort innan, tycker ändå inte det är gott att ha i köttfärsen sen och de brukar bara sätta stopp i kvarnen. Det blir lite mer förberedelsejobb, men du slipper stå och svära och rengöra kvarnen från slamsor gång på gång.

Du kan också prova att minska eller öka farten, jag tycker att en del kött mals bäst på låg fart och annat på hög fart.

hagstrom88

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 10 nov-13 kl 17:13 »
99 ggr av hundra har jag vänt kniven i kvarnen (ser ut som en propeller) åt fel hål.
Annars brukar det vara att det är mycket senor och man får "finklippa" bitarna innan man stoppar ned dem i kvarnen
om vi nu talar om en "vanlig" köttkvarn som är tillbehör till köksassistenter.
En riktig köttkvarn mal nästan vad som helst...

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 nov-13 kl 18:47 »
Viktigt att kniven är rättvänd och riktad med sina plana vassa plana skär ut mot hålskivan.

Försök att mala med största hålskivan och sedan en ny vända med den minsta. Fungerar det då beror det på köttet.

När jag gjorde korv och köttbullar malde jag två gånger.

daniel70

• Gotland
« Svar #10 skrivet: 10 nov-13 kl 23:44 »
Malde tre kg lammfärs idag på min n10. Högsta hastigheten, plana sidan av "propellerkniven" mot hålskivan, och matade långsamt i bitarna.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #11 skrivet: 11 nov-13 kl 15:34 »
Lämnade in hålskivan och "propellern" (själva kniven) på slipning för någon vecka sedan. Vilken skillnad! Det gick snabbare och kärvade inte ihop en enda gång med senor. Så en slipning rekommenderas om det krånglar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser