Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viktigaste att tänka på?  (läst 4305 gånger)

a-k

• Dalarna
    • Kompostlimpan
Viktigaste att tänka på?
« skrivet: 16 okt-13 kl 11:48 »
Hej

Jag är nygammal här och ska i helgen isolera vårt lilla blivande hönshus för att ääääntligen bli med höns.
Jag har en vän som ska göra sig av med sina 6 st Lohman som jag ska ta över - halleluja!!  ;D

Har ni några tips på vad jag ABSOLUT inte får missa vid isolering? Eller vad jag inte får missa när jag inreder - praktiska detaljer tex?

Längtar så tills den dan då mina fantasihöns blir verkliga!!!!

//A-K
a-k

Vild

• -
SV: Viktigaste att tänka på?
« Svar #1 skrivet: 16 okt-13 kl 14:00 »
Är nybörjare men kan ju komma med tips jag samlat på mig hittills.

Har inga direkta tips kring isoleraingen förutom att se till att inga höns kommer åt den. Så isolera med valfri isolering och sätt skiva på så att ingen isolering blir tillgänglig för hönsen att äta/riva ut. :) Och isolera taket om du kan! Där flyr mycket värme om man har det oisolerat.

För att lättare undvika/bli av med ohyra är det bra med så få skrymslen och vrår som möjligt, där ohyra kan gömma sig och man inte kommer åt att rengöra. Vi har byggt innerväggar och tak av osb-skivor och målat med våtrumsfärg två lager. Färgen täpper igen små hål och springor, och i hörnen tätade vi efteråt. Golvet gjöt vi och målade även det, gjöt det med lutning så att vattnet rinner ut genom dörren när man spolar av.

Inredningen bör vara löstagbar så att man kommer åt att rengöra ordentligt bakom. Fästena sitter ju dock fastskruvade och dom får gärna vara i metall. Vi har gjort våra fästen i trä men vi kan ju skruva bort dom och byta dom om vi skulle behöva.

Bajsbräda under sittpinnarna är guld värt. Det blir jättelätt att rengöra och mindre åtgång på strö. Vi har en träskiva med vaxduk på, se har vi krokar på väggen där vi hakar på två kompostgaller som då står snett över gödselplattan så slipper vi att hönsen kliver och sprätter i bajset.

När du bygger reden tycker jag att det är jättesmidigt att ha plastlådor som man enkelt kan dra ut och rengöra i vardagsstädningen. När hönsen bajsar i halmfyllda reden ramlar bajset ner under halmen och blir svår att komma åt tycker jag. Kan jag då lyfta ut plastlådan blir städningen mycket lättare. En plastlåda väger mindre än ett stort trärede och är mindre otympligt. Dessutom kan jag låta dom andra redena vara ifred om där ligger en höna eller om dom är rena och fina och inte behöver städas ur.

Lycka till med dina nya höns! :)

Såhär ser mina reden ut:

a-k

• Dalarna
    • Kompostlimpan
« Svar #2 skrivet: 16 okt-13 kl 14:54 »
Hej
Tack för svar!
Supersmart med redena. Ni har bara gjort hyllor och lagt in "baljorna" eller har ni skruvat fast de på nåt vis? Helt klart ska jag välja balj-alternativet!

Min plan hittills: Vi ska isolera väggarna och taket. Vi ska sätta in en ny dörr. Jag har tänkt att ha halm på golvet eftersom jag läste här nån stans att det värmde ganska bra för hönsfossingarna och att spån tar längre tid att brytas ner i komposten.

Jag ska ha 6 höns: räcker det med 3 reden?

Förhoppningen är att hönsen ska gå fritt i trädgården när de vant sig vid flytten. Behövs staket tro? Här i byn finns det en annan besättning som går fritt i en trädgård och de har aldrig rymt vad jag vet...

//A-K :D
a-k

Vild

• -
« Svar #3 skrivet: 16 okt-13 kl 19:57 »
Kul! Vi har gjort en liten hake av träbitar på väggen längst in i varje rede som jag hakar i lådan i så att den inte kan vippa eller åka ur. :) Tre reden räcker absolut åt 6 höns. Tror man räknar 1 rede på 5 höns eller nåt sånt. Men det skadar ju inte att ha fler om man har plats. Jag har tre enkelreden och sen ett bredare rede, kallar det för dubbelrede eller kollektivrede.

Ang strö så har jag provat halm, spån och hampaströ/lättströ. Jag har även erfarenhet av torv då jag har hållit på med hästar hela livet. När det kommer till torv blir det lätt fuktigt och kallt, men ffa dammar det enormt. Däremot älskar hönsen att bada i det. ;) Halm tycker jag är svårmockat för hönsbajset ramlar mellan stråna och hamnar under ströet så man kommer inte åt det utan att ta bort halmen. Iof hålls ytan ren men det börjar ju lukta om man inte mockar bort bajset så jag tycker att halmen gör sig bäst i redena. Spån och hampaströ är väldigt lika men hampaströ har fördelen att det bryts ner enkelt i komposten till skillnad från spånet. Både hampaströ och spån är annars väldigt lättmockat och enkelt att hålla rent. Jag går med en kattspade och plockar enkelt bort bajsarna utan att slösa strö. Hampaströet är drygare än spånet tycker jag, men dyrare. Mitt tips om du bara ska ha 6 höns är iaf att du köper hampaströ/lättströ. Det är otroligt lättstädat, luktar inget, dammar knappt, fräscht, lättkomposterat och miljövänligt. Jag räknar med att behöva ca 3-4 balar/år och dom kostar ca 130kr/st så det är ingen stor kostnad för ett riktigt bra strö. Sen komplettera med halm i redena. Om jag bara haft halm hade min kompost varit överfull nu.

Hönsen har ju ingen koll på tomtgränser men finns en naturlig gräns kan dom mycket väl hålla sig på rätt sida. En granne till mig har helt frigående höns och dom håller sig på tomten. Hon har lite kompostgaller på nåt ställe för att avgränsa mot en granne bara. Jag har staket runt tomten framförallt för att ingen grannhund ska komma åt hönsen. Det är inte ovanligt att hundar tar höns. Mina höns kommer enkelt över staketet men håller sig på rätt sida ändå, det finns inget som lockar på andra sidan. Är det ett hål nertill i staketet går dom igenom utan att tänka på det men dom hoppar inte över även om dom skulle kunna. Det är provisoriskt och på sina ställen ganska instabilt, men det håller hundarna utanför och det är det viktiga. Samtidigt blir det ju också en gräns för hönsen. Höns rymmer inte, dom håller sig nära sitt hus, så det behöver du inte oroa dig för. Men sen går kanske olika raser olika långt ifrån hönshuset, och kan ju hamna nånstans där man inte vill ha dom, så det beror lite på hur man bor också.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #4 skrivet: 17 okt-13 kl 11:53 »
Hej

Jag är nygammal här och ska i helgen isolera vårt lilla blivande hönshus för att ääääntligen bli med höns.
Jag har en vän som ska göra sig av med sina 6 st Lohman som jag ska ta över - halleluja!!  ;D

Har ni några tips på vad jag ABSOLUT inte får missa vid isolering? Eller vad jag inte får missa när jag inreder - praktiska detaljer tex?

Längtar så tills den dan då mina fantasihöns blir verkliga!!!!

//A-K

Hej!
Vad spännande! Höns är underbara! Vi byggde en isolerad friggebod. Har inga direkta tips för själva isoleringen men mycket allmänna tips och bilder kring hönshus bygge & inredning. Kika gärna runt här:

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshus/

Lycka till!
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

a-k

• Dalarna
    • Kompostlimpan
« Svar #5 skrivet: 20 okt-13 kl 11:04 »
Angående hampaströ/lättströ: köper ni från Granngården eller nätet?
a-k

Vild

• -
« Svar #6 skrivet: 20 okt-13 kl 11:45 »
Angående hampaströ/lättströ: köper ni från Granngården eller nätet?
Jag köper från granngården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser