Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matrester från restaurang  (läst 3516 gånger)

Existens

• Gäst
SV: Matrester från restaurang
« Svar #20 skrivet: 15 okt-13 kl 11:32 »
Den varianten var väl med i *sveriges skönaste gårdar* i höstas om jag inte minns fel. Dock gav dom inte hönsen det dom ville äggen skulle smaka, utan la dom i nån slags lag.. :)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #21 skrivet: 15 okt-13 kl 12:06 »
Citera
Just inom restaurang och storkök är ju dock en så stor del av t.ex köttet importerat, så därmed blir det avfallet så mycket värre. I de här branscherna är det mest priset som styr och jag kan tippa på att 80% av köttet är importerat.
Numera lagas ju också halvrå mat på framförallt restauranger, så nån värmebehandling kan man inte tala om.
Jag kan nog tycka att en rykande färsk pilfink eller en kattspya eller en fridlyst kopparorm kan va mindre riskabelt om en höna sätter i sig, än restaurang- och skol-mat. Ingen jävel vet ju vad det är i den.  ;)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 15 okt-13 kl 12:21 »
Jag kan nog tycka att en rykande färsk pilfink eller en kattspya eller en fridlyst kopparorm kan va mindre riskabelt om en höna sätter i sig, än restaurang- och skol-mat. Ingen jävel vet ju vad det är i den.  ;)

Vi driver iväg lite från ämnet, men det är konstigt att våra barn skall vara några slasktrattar för importerad mat när inte hönsen får utsättas för eventuell smitta. Jag tror inte för fem öre att den enda sjukdom som kommer in via maten är Newcastlesjuka som bara är farlig för höns. Och fast jag tycker hönsen är kul, så bränner jag dem utan problem om de skulle bli smittade. Men att få skolan att sluta riskera barnens hälsa är inte lika lätt som att förbjuda mig från att låta hönsen hacka rent en fårrygg från ett får som är fött och slaktat på gården.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #23 skrivet: 15 okt-13 kl 13:09 »
Svinpest och mul&lökvsjuka är ju två sjukdomar som sprids med matrester . Står om det i andra tråden och vad straffet blev för den bonden som gav sin husbehovsgris matresterna .

höna_pöna

• Småland
« Svar #24 skrivet: 15 okt-13 kl 20:27 »
Jaha inte mycket svar om salt.... Jag visste redan om det där andra om att man inte får och varför så det var därför jag skrev att ingen behövde skriva om det men det kanske föll bort ur texten? Men men jag får väl avråda dom från att fortsätta ta hem mat därifrån.

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
« Svar #25 skrivet: 15 okt-13 kl 20:33 »
Jag fattar inte varför restaurangmaten skulle vsra saltare än andra rester!?
Jag hade inte avstått att ge mina höns gratismaten!
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Existens

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 16 okt-13 kl 08:27 »
Nej, jag vet inte heller varför den skulle vara saltare. man saltar väl vas om behövs??

Traditionellt har man ju alltid sagt att fåglar inte ska få för mycket salt, men igår när jag kollade lite så var det en forskare som påstod att det bara är en myt.. Så det verkar vara delade meningar om det.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #27 skrivet: 16 okt-13 kl 10:33 »
Grisar är känsligare för salt än höns . Men en höna är inte stor så det är inte många gram som blir en dödande dos .
Men då handlar det om annat tex att hönan har kommit åt mineralfoder för andra djur soom kan innehålla stora mängder salt eller konstgödsel osv som innehåller salter , inte vanligt bordssalt .

Men förr i tiden då vi saltade maten för att konservera den då var det här vanligare att hönsen fick lida pga att man slängde ut sina matrester åt höns och grisar . Eller på avskrädeshögarna där djuren hittade det .

Hönsen får flytningar ur mun/näsa , blir omtöcknade och vingliga och tillslut förlamade så kan sas visa på olika sjukdomar inget specifikt för just salt .

Alexn72

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 23 okt-13 kl 22:42 »
..., men jag skulle inte våga slänga in en hink hårt saltad pommes frites till dem.
på tal om...
Jag ger mina pommes ibland men jag sköljer av dem några gånger så saltet försvinner.

Hönsen tar inte många sekunder på sig att sluka allt.

Vem skulle inte tacka ja till blöta sunkiga pommes utan salt..   ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 3 användare
Karlsdotter, torpjens, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser