Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Utfodring ute eller inne?  (läst 1629 gånger)

linnekman

• Uppland
Utfodring ute eller inne?
« skrivet: 11 okt-13 kl 08:08 »
Vi har halmad ligghall och stor hage i anslutning så de kan välja själva om de vill vara inne eller ute. Vad tycker ni är bäst? Höhäck inne i ligghallen eller ute under vinterhalvåret?

pindel

• Småland
SV: Utfodring ute eller inne?
« Svar #1 skrivet: 11 okt-13 kl 08:21 »
Vi hade fodret inomhus, för det de drar ut fungerar som strö och geggar inte ner hagen. Å andra sidan blir det mer att mocka...

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 11 okt-13 kl 08:29 »
Det finns för- och nackdelar med båda lösningarna.  Ute kan det bli geggigt (mockningen kommer så att säga där ute!), men det är ju också bra om man kan sprida ut växtnäringen från första början.  Inne kan ströbädden stiga så att det blir ett problem frampå vårkanten, men torrt att ligga på brukar de ha.  Att locka ut dem i friska luften är ju positivt, men det är inte lika bra om höet blir fuktigt eller blött av regn.  Regn kommer oftast uppifrån, men kan ibland komma rakt från sidan.  Mycket av gödseln kommer intill matplatsen.  Hur fungerar djuren tillsammans, grälar de om maten eller har de en trevlig måltidsgemenskap?  Det påverkar hur många foderplatser du kan vilja ha.  Det bör också vara någotsånär enkelt för dig att utfodra, det är ju bra om djuren har mat även när du har influensa ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 11 okt-13 kl 09:51 »
Vi fodrar ute men, om vi hade kunnat hade jag hellre fodrat inne. Anledningen att vi inte gör det är för att vi måste mocka för hand och det är blir för tungt med fodring inne. Så jag drömmer om ett stort luftigt lättarbetat fårhus med gjutet golv.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 11 okt-13 kl 10:31 »
Eller så fodrar man inne och ger vattnet ute, då masar de sig ut några gånger per dag i alla fall så de får lite vind i pälsen. När det är dags för lammning stänger jag så de inte får gå ut, för annars blir det bara korpmat >:D Då får de givetvis vatten inne ;)

Betongplatta och båda gavlarna öppningsbara, finns i drömmarna här med ;D

Byggde föresten en variant som skulle gå perfekt, tror jag, om man har mark som lämpar sig. Ett flyttbart hus utan botten som jag flyttar med traktorn. Det är bara på 10 m2 för det är tänkt som test och det har fungerat bra, men det är tre shettisar som har lagt beslag på det boendet. Har funderingar på ett större som skulle räcka till fåren. Med den modellen behöver man aldrig gödsla ut, bara flytta huset ;D

Fåraherden

• -
« Svar #5 skrivet: 11 okt-13 kl 10:44 »
Beror ju lite på antal får, mark, väder etc. Men jag tycker det, med drygt 30 tackor, sällan är några problem att utfodra ute, vi gjorde det md 70 också. Kan ju bli lite geggigt om det regnar länge, eller vid snösmältning. Löst det genom att helt enkelt flytta häckarna om det blir för skitigt. Det blir högst avsevärt mycket midre skit inne. Får verkar helt enkelt skita när de äter. Med våra kor är det annorlunda, de skiter alltid. Det blir snabbt skitigt i ligghallen, även om de får foder ute.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

linnekman

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 11 okt-13 kl 16:52 »
Tack för alla fina råd! De är 6 st får som har god gemenskap. Just nu får de höet inne och de bråkar inget (de har stor yta). Enda anledningen egentligen att jag funderar på att ha höet ute är för att bädden inte ska bli för hög ;) Men jag tror det lutar åt att fodra inne. Ska bara komma på en bra lösning så det inte blir så mycket spill. Jag har en sida på 6 meter där jag i så fall tänkt att bygga någon form av höhäck. Lägg gärna in bilder på era höhäckar som sitter mot vägg :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 11 okt-13 kl 17:18 »
"Bär aldrig hö över fårens ryggar" - om du ska ta vara på ull eller skinn!  Mina getter har under många år ätit bra i foderhäckar av uppräta ribbor med 5 cm mellanrumg.  Då kan inte en killing få igenom huvudet i avsikt att fastna, medan även största bocken kan få tag i käket.  Men baggarna är något bredare övern nosen, så det kan löna sig att ta fram tumstocken och se hur brett som blir lagom.  Inte liggande ribbor, då fastnar höet på dem.  Men allra helst vill jag fylla foderhäcken från utsidan - eller direkt från höskullen ovanpå!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ollefund, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser