Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ullöss och rotlöss - fryser de ihjäl i vinter?  (läst 4589 gånger)

S.Odkil

• ...med fablesse för ull, trädgårdar & nyttoväxter
    • Småland
Ullöss och rotlöss - fryser de ihjäl i vinter?
« skrivet: 10 okt-13 kl 21:54 »
Jag har fått problem med ullöss och rotlöss, vet inte varifrån de kom men de har härjat på balkongen i sommar. På balkongen har jag dels haft pelargoner som jag slängt efter att ha tagit sticklingar av dem som jag sedan badat ohälsosamt länge i såpsprit och de flesta har överlevt, förhoppningsvis utan löss men jag har ett drabbat videträd som står ute på balkongen. Den har ju fördelen att den står ute i köldgrader så nu är min fråga - kan jag effektivt frysa ihjäl de små monstren (och deras ägg) eller bör jag bränna videträdet på bål i höst? ;-) Det vore ju illa om det spred sig vidare ut i vår nya trädgård... :-P Vore tacksam för hjälp på min fråga då jag sökt på nätet utan svar...  ::)

honeyybees

• Östergötland
SV: Ullöss och rotlöss - fryser de ihjäl i vinter?
« Svar #1 skrivet: 19 okt-13 kl 21:23 »
Jag skulle slänga allt som skulle kunna slängas, och för att vara riktigt säker på att bli av med rotlössen - som inte är roliga alls - ta bort all jord så det blir barrot (även skölja rent rötterna så att all jord verkligen försvinner) och sen sätta i ny jord i ren kruka.

S.Odkil

• ...med fablesse för ull, trädgårdar & nyttoväxter
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 21 okt-13 kl 17:02 »
Jag skulle slänga allt som skulle kunna slängas, och för att vara riktigt säker på att bli av med rotlössen - som inte är roliga alls - ta bort all jord så det blir barrot (även skölja rent rötterna så att all jord verkligen försvinner) och sen sätta i ny jord i ren kruka.
Tack för ditt svar! Ja, det känns osäkert, även om jag läst tips att frysa krukorna efter rengöring för att bli av med lössen (äggen?). Hmm... :-/

K@rin

• Närke
« Svar #3 skrivet: 21 okt-13 kl 20:00 »
Vad jag har läst dör iallafall rotlöss när det fryser

honeyybees

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-13 kl 22:04 »
Tack för ditt svar! Ja, det känns osäkert, även om jag läst tips att frysa krukorna efter rengöring för att bli av med lössen (äggen?). Hmm... :-/

Ja när det bara gäller en eller ett par krukor kan det ju vara värt att helgardera sig :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
William

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser