Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mina gulle grisar  (läst 1106 gånger)

odlarn

• Värmland
Mina gulle grisar
« skrivet: 09 okt-13 kl 20:51 »
Nu har jag haft tre grisar över sommaren. Köpte dom som kultingar i våras och nu väger dom nog en bit över 100kg! och ska på slakt om en vecka.
Till våren blir det Fyra grisar, för det funkade riktigt bra och det är riktigt trevliga djur!
bor på en liten gård med mina barn, ett par katter, får, grisar och några hönor.

Leineri

• Hälsingland
SV: Mina gulle grisar
« Svar #1 skrivet: 09 okt-13 kl 21:08 »
Hur mycket äter dina grisar? Jag funderade på ett par hushållsgrisar, men grannen som haft två som ser ut som dina över sommaren avrådde mig starkt för de åt en sån väldiga mängder säd. Men han matar å andra sidan på dem varje gång de skriker, och jag tror de lär sig det ganska snabbt..

odlarn

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 09 okt-13 kl 22:47 »
Ja nu när dom inte är små längre så har det nog gått åt ca 50kg foder i veckan + lite matrester och nu på hösten får dom  en del äpplen också!
bor på en liten gård med mina barn, ett par katter, får, grisar och några hönor.

Drutten

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 22 nov-13 kl 20:10 »
Ser att det var ett tag sen frågan kom men ändå.  :)
När jag räknade på det där tidigare i min "karriär", då jag hade pigghamgrisar, så gick det åt ca 500 kg foder/gris från de att de var 3 månader tills dom blev stora med en levande vikt på ca 120kg. köpte dom på våren och slaktade på hösten. Samma tidsperiod över vintern så går det åt mer foder. Denna fodermängd är om man följer lite tabeller och riktlinjer, med fri tillgång så går det år mer. På den tiden köpte jag kornmjöl för 1kr kilot och kultingen köpte man för 500:-. Idag när jag har linderödsgrisar så har jag inte vägt hur mycket foder det går åt, men då den växer långsammare så äter den mindre/dag. Så jag tror i slutändan så skiljer det inte så mycket.
/Drutten

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 4 användare (1 dolda)
Anders Flix, Hantverkaren, praktejder

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser