Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara värmen från motorn?  (läst 5401 gånger)

krikav

• Hälsingland
Spara värmen från motorn?
« skrivet: 07 okt-13 kl 12:00 »
Jag bytte termostat på bilen nu i helgen, och kom då igen att tänka på idén att ta tillvara på spillvärmen från motorn.
När motorn är varm nog, och värmen skickas till kylaren, skulle man inte istället då kunna värma upp någon form av ackumulatortank istället?

Vet inte hur mycket det skulle bli, och kostnaden av att köra omkring med en ackumulatortank kanske gör det hela ointressant.
Kanske kan räcka till att ta sig en dusch när man varit ute och kört? :)

Någon som funderat på samma sak? Vad har ni kommit fram till?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Spara värmen från motorn?
« Svar #1 skrivet: 07 okt-13 kl 13:00 »
Problemet är att du måste köra omkring på en massa vatten om det skall ge något. Du sparar några kronor på att du får "gratis" varmvatten, men bilen drar betydligt mer soppa för att det skall ske. Tyvärr, en minusvinst ;)

krikav

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 07 okt-13 kl 13:18 »
Problemet är att du måste köra omkring på en massa vatten om det skall ge något. Du sparar några kronor på att du får "gratis" varmvatten, men bilen drar betydligt mer soppa för att det skall ske. Tyvärr, en minusvinst ;)

Man kan nog minimera vikten om man använder vax eller dylikt och kan utnyttja någon fas-skiftning istället.
Sedan är jag inte helt säker på att det behöver vara en minusvinst ändå.

Man kör ju redan omkring med 1-2 ton redan som det är.
Om man lägger till 50-100kg extra bör spela mindre roll, än vad man kan vinna i att ta tillvara på energin.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 07 okt-13 kl 15:18 »
Fasskiftningen är visserligen trevlig, men brukar motsvara en temphöjning av ca 50 grader i vatten. Så då har du en vattentemp på 90 grader du kan utnyttja. Med 100 liters isolerad salt-tank sparar du på sin höjd 10 kronor om dagen de dagar du ändå skulle ha kört 3-4 mil eller mer. 200 kr per månad för en pendlare. Men det kostar utrymme, tillverkningskostnad och prestanda på bilen. Har du en snål dieselbil går det dessutom åt fler mil för att mätta tanken.

Den här lösningen tycker jag endast är attraktiv till husbilar eftersom vi inte har något som lagrar energin tillräckligt tätt.

krikav

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 07 okt-13 kl 15:49 »
Fasskiftningen är visserligen trevlig, men brukar motsvara en temphöjning av ca 50 grader i vatten. Så då har du en vattentemp på 90 grader du kan utnyttja. Med 100 liters isolerad salt-tank sparar du på sin höjd 10 kronor om dagen de dagar du ändå skulle ha kört 3-4 mil eller mer. 200 kr per månad för en pendlare. Men det kostar utrymme, tillverkningskostnad och prestanda på bilen. Har du en snål dieselbil går det dessutom åt fler mil för att mätta tanken.

Den här lösningen tycker jag endast är attraktiv till husbilar eftersom vi inte har något som lagrar energin tillräckligt tätt.

Det du säger låter som tillräcklig information för att jag ska kunna överge idén.
Men jag behöver mer hjälp med att förstå räknexemplet, mer konkreta siffror!! :)

10 kronor per dagen med 100 liters isolerad salt-tank.
Är det en fas-skiftning involverad?
Hur många kWh sparar vi i tanken där?
Krona per kWh?

Tack för att du orkar svara självdrängen!

Existens

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 okt-13 kl 16:01 »
Ta en 3-kubikstank på ett släp..då blir bilen lite varmare och du får mer varmt vatten  :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 07 okt-13 kl 17:18 »
Om du har 100 liter salt som fasskiftar vid 80 grader och du har kört tillräckligt länge för att motorn lyft tanken till 85 grader, så motsvarar den utnyttjningbara värmen du har där ungefär den dubbla volymen av en ren vattentank, alltså 200 liter ackumulatortank som du nyttjar från 85grader till 40grader. 200x45=9000kcal, alltså lite drygt 10 kWh som kostar 10-15 kr.

Om man räknar på en förbrukning av diesel på 3000 liter per år och det gick att lagra varje kWh som skulle ha kylts bort genom kylaren så skulle ungefär 12000 kWh värme gå att rädda. Mest skulle lastbilschaufförerna kunna vinna, men då krävs annan teknik

Men i en husbil eller motorbåt med inombordare så har du en helt annan bekvämlighet. Där får du verkligen nytta av värmen och kan slippa installera annan uppvärmning. 10 kWh är rimligt att klara sig på per natt och en 100 liters tank gör inte lika stor negativ skillnad där som i en personbil.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 07 okt-13 kl 17:20 »
Ta en 3-kubikstank på ett släp..då blir bilen lite varmare och du får mer varmt vatten  :)

Och gjorde alla så, så skulle trafiken bli lugnare och mer planerad ;D

krikav

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 22 okt-13 kl 10:36 »
Då min motorvärmare krånglar så funderar jag lite mer på detta...
Det skulle räcka med att spara en 3-4kWh värme, för att kunna värma upp motorn med.

Mer görbart kan jag tänka.
Men hur får man till det rent praktiskt?

Koppla på en slang på kupévärmarelement-slangen och leda det till en isolerad behållare.
Någon värmeväxlare kanske är idé, så man inte behöver sådana enorma mängder kylarvätska?

Att det är krångligt och opraktiskt vet nog alla redan, så det behöver vi inte diskutera.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 22 okt-13 kl 11:07 »
Du behöver en termos på ca 10 liter med ett salt som "smälter" vid ca 70 grader och genomströmningsrör för kylvattnet. Sedan behöver du en elektrisk cirkulationspump (billiga på e-bay) som du slår på några minuter innan du kallstartar. Har tyvärr inte hittat något bra salt jag kan rekommendera än. Med lite tur så är det någon annan som har koll på det.

Tror att SAAB hade något  sådant på gång, men jag har dålig koll. Vi hoppas på torbjörn ;D

krikav

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 22 okt-13 kl 12:41 »
Du behöver en termos på ca 10 liter med ett salt som "smälter" vid ca 70 grader och genomströmningsrör för kylvattnet. Sedan behöver du en elektrisk cirkulationspump (billiga på e-bay) som du slår på några minuter innan du kallstartar. Har tyvärr inte hittat något bra salt jag kan rekommendera än. Med lite tur så är det någon annan som har koll på det.

Tror att SAAB hade något  sådant på gång, men jag har dålig koll. Vi hoppas på torbjörn ;D

http://en.wikipedia.org/wiki/Barium_hydroxide oktohydrerat.
http://www.engineeringtoolbox.com/salt-hydrates-melting-point-energy-d_1361.html
Smälter vid 78 grader, mycket latent värme...
Stark bas, så är lite småfarligt på så vis.

Men man kan väl lika gärna ha ett salt som smälter vid lägre temperatur...?
http://www.engineeringtoolbox.com/salt-hydrates-melting-point-energy-d_1361.html
Na2CO3 (Sodium Carbonate) 10H2O    verkar ju bra tycker jag.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 22 okt-13 kl 13:23 »
Bariumhydroxid med sina 78 grader verkar vara perfekt, men det kanske inte är så lätt att få tag i till ett bra pris. Enormt bra smältvärme.

48 grader och nedåt som de andra låg på är ju lite halvvägs för en bil, men perfekt för golvvärmesystem i hus.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #12 skrivet: 16 nov-13 kl 14:51 »
nog bättre då att sätta snabbkoppling på motorn så när du kommer hem så kopplar du ihop bilen med huset som då cirkulerar varmvattnet och värmer upp en acc tank.
men..  om de är värt de...  :-\

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 01 mar-14 kl 13:07 »
Vid utgrävningar fann jag detta, kommer ihåg när för en del år sedan detta publicerades:

(det var dåvarande medlemmen "Wehrem Fimmer" som påminde sig något som en ännu tidigare medlem, Gröfre Slissing, skrivit!

"Nu ber mig "Gröfre Slissing"  meddela att han "tappat minnesförlusten" och nu kan erinra sig namnet på den bok han nämner i ett tidigare inlägg! Staffan Andersson har skrivit boken "Med egen kraft", däri beskrivande elva olika energikällor i mindre format. En av dessa källor är den nämnda dieselmotorn (en Farymann) som i Värmland höll en villa med värme till en kostnad av en tredjedel av vad konventionell oljeeldning kostade!  Läs gärna! Det är några år sedan boken skrevs; finns inte på alla bibliotek, men möjlighete att fjärrlåna finns ju!  W.F

Får duga!

Man kan ju om intresse finnes, söka boken å något antikvariat!
« Senast ändrad: 01 mar-14 kl 15:45 av Fraams Palsing »

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #14 skrivet: 02 mar-14 kl 08:43 »
om man nu vill ha en motorvärmarfunktion så tänker jag mig att man har en sån här, modellstörre http://www.coolstuff.se/Varmehjarta

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser