Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sten mortel  (läst 4468 gånger)

Håning

• Gäst
Sten mortel
« skrivet: 06 okt-13 kl 20:51 »
Kanske läger ja frågan på fel ställe ? Var hittar man en stor tung sten mortel  som är stadig att mortlar i.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Sten mortel
« Svar #1 skrivet: 06 okt-13 kl 21:01 »
Loppis, second hand, auktioner eller blocket. Eller hemma hos gamla mormor som flyttade in på hemmet, som jag gjorde.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Håning

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 okt-13 kl 21:13 »
Har kollat loppisar scenhand även blocket utan resultat hittills . Kanske måste man leta nytt för att hitta någon .Frågan är finns det några riktigt bra  . Så som stora tunga och stabila i foten .
« Senast ändrad: 06 okt-13 kl 21:24 av Castro »

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 okt-13 kl 21:14 »
Vad tycker du är stor och tung?

Håning

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 okt-13 kl 21:23 »
En två-tre kg bör det väl vara i alla fall . Men sen är det viktigt att den är stadig i foten för något gickelverk vill ja inte ha .

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 06 okt-13 kl 21:25 »
De där hemmkocken.nu, där jag köpte min nya, fina gryta, har en med 17,7-centimeters granitstav.

Själva byttan är på 0,6 liter och med ytterdiameter 17 cm och höjd 12,3 cm.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 06 okt-13 kl 21:26 »
Jag har en liten, bastant och rätt tung i ljus sten men mortelstöten är av nånstans på mitten, tror de haft olika sorts sten i den, så köp ingen sån med olika sten i för de håller nog inte. Har en till mortel i typ marmor, den köpte jag av en stenhuggare så kolla på nåt stenhuggeri är mitt förslag.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Håning

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 okt-13 kl 21:27 »
De där hemmkocken.nu, där jag köpte min nya, fina gryta, har en med 17,7-centimeters granitstav.

Själva byttan är på 0,6 liter och med ytterdiameter 17 cm och höjd 12,3 cm.
Bra det  låter något som kan va rejält .

Håning

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 06 okt-13 kl 21:33 »
Jag har en liten, bastant och rätt tung i ljus sten men mortelstöten är av nånstans på mitten, tror de haft olika sorts sten i den, så köp ingen sån med olika sten i för de håller nog inte. Har en till mortel i typ marmor, den köpte jag av en stenhuggare så kolla på nåt stenhuggeri är mitt förslag.
Ok  det ska ja göra .

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 okt-13 kl 21:43 »

Är säkert någon marmor det också. Är inte marmor lite mer i skikt typ? Alltså håller sämre än redig granit?

Håning

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 okt-13 kl 21:53 »
Lyckas inte koma in på den där hemmkocken.nu, Va felas ?

christelle

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 06 okt-13 kl 21:57 »
Jo det är nog så, har en bordsskiva i samma ljusa sten och den har gått av på tre ställen  ::) sista delen gick av när den ramlade ner i gräset från att den stod på högkant så vidare hållbar är den ljusa stenen inte.
Den här stenhuggargubben gör nog gravstenar och dylikt och den morteln har hållt i 30 år - den är grå/grönmelerad.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #12 skrivet: 06 okt-13 kl 21:58 »
Jag har en stenmortel som jag fick efter mormor och så har jag en i gjutjärn också. I alla fall så såg jag på Maxi att de har lite prylar från Jamie Oliver's köksattiraljsserie just nu och då bl a en stenmortel till ok pris.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Broberg

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 06 okt-13 kl 21:59 »

Vet inte? Här är en länk: http://www.hemmakocken.nu/

I vänstra fältet, med alla kategorier, finns en sökfunktion längst ner. Skriv mortel.

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 06 okt-13 kl 22:02 »
Jo det är nog så, har en bordsskiva i samma ljusa sten och den har gått av på tre ställen  ::) sista delen gick av när den ramlade ner i gräset från att den stod på högkant så vidare hållbar är den ljusa stenen inte.
Den här stenhuggargubben gör nog gravstenar och dylikt och den morteln har hållt i 30 år - den är grå/grönmelerad.

Jo sten är ju inte bara sten och marmor är inte bara marmor och granit är inte bara granit. Det behövs de där stenhuggartyperna, för att veta vilken bit, som platsar till vad. Och hur, på vilken led liksom.

Håning

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 06 okt-13 kl 22:04 »
Tack Pentti Linkola

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 06 okt-13 kl 22:06 »
Jag har en stenmortel som jag fick efter mormor och så har jag en i gjutjärn också. I alla fall så såg jag på Maxi att de har lite prylar från Jamie Oliver's köksattiraljsserie just nu och då bl a en stenmortel till ok pris.

Har med gjutjärn. Går att hitta billiga begagnade lätt. Gav någon femtilapp för min på loppisen i Ronnebybrunnspark.

Håning

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 06 okt-13 kl 22:07 »
Tycker inte  järn mortlarna är bra annars så hade ja varit nöjd med  den ja har :)

Håning

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 07 okt-13 kl 12:17 »
Tror det får bli en sån här tillräckligt stor och värkar ha en stabil fot http://www.hemmakocken.nu/

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 07 okt-13 kl 12:26 »

ett A, hemmakocken.nu

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser