Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönshus med gräs i utegården, hur löser hönsen sandbadandet?  (läst 4296 gånger)

mosfisk

• Östergötland
Hejsan alla!

Mitt första inlägg och det berör min eventuellt framtida hönshus. Jag har läst böcker och trådar här på forumet men ibland så måste man även lägga egna inlägg. Jag hoppas att någon kan komma med några tips.

Jag planerar mitt hönshus som kommer befinna sig i ett av de småhus vi har på tomten, dock ligger det nära vatten och platsen där jag planerar utedelen av hönshuset kan ibland vara hyggligt fuktig. Sen är det gräs där och jag vet ju att höns gärna vill bada i sand och grus. Några tips? Kommer hönsen krafsa fram jorden under gräset själva eller är det dömt att misslyckas redan från början? Har även tänkt ha en dörr i utedelen så hönsen kan gå fritt i trädgården när de vi är hemma och kan hålla lite koll på dem.

Bilden visar baksidan av hönshuset där jag tänker ha en öppning+sluss och sedan den klippta delen är så jag har tänkt ha utedelen. Och det är ju som sagt mycket gräs.

mvh
Calle

Xoot

• Gäst
Det som är mest intressant är hur du löser permanent gräsmatta. ;D
Den kommer försvinna högst troligt.

I den mån jorden är torr så skapar hönsen sitt eget "sandbad" där.
Fullt möjligt att fylla upp med riktig sand också.

sonja på slätten

• Halland
Höns är ALLDELES FÖR duktiga på att göra hål i gräsmatta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

mosfisk

• Östergötland
Sonja och Xoot, det låter ju faktiskt ganska lysande  :P
Det känns ju som om hönsen kommer fixa till sitt eget sandbad på eget initiativ. Och det klart som du skriver Xoot att man kan ju komplettera med lite sand. Skönt.

Xoot

• Gäst
Förr när man jobbade vid stränder så hämtade jag en 10litershink om dagen till hönsgården.
Ebbar liksom ut med tiden så det fortsatte jag aldrig med..

Men om du erbjuder lite tak över en mindre yta jord/gräs så förblir jorden fin, iaf lättsprätt.
Där kan du hålla "sandbad" :)

Mycket hö eller halm likaså torv eller strö är fint att sprätta i för höns.
Om du bläddrar runt bland bilderna här från forumet så finns där många exempel. :)

ElinorE

• Västergötland
Det första mina gjorde när de fick ny hönsgård var att krafsa bort allt gräs i ett hörn för att göra en sandgrop.  :)
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Vild

• -
Jag har gjort en naturlig sandgrop i hönsgården där dom får bada. Men höns sprätter så gräsmatta kommer det nog inte att vara så länge. I alla fall inte en så snygg som nu. Om du inte har öppet så att dom kan gå ut fritt om dagarna, dom spar du på gräset i hönsgården och dom hittar bättre sprättytor - tex under buskar eller mot stenar, där det är jordigare.

Man kan ställa en pallkrage med sand ute i gården, och på vintern får man ha sandbad inne. Mina badar helst där dom sprätter, under buskage och så. Sandbadet jag gjort inne i hönsgården använder dom inte så ofta för dom är oftast inte i hönsgården. Men när dom väl är därinne är sandbadet deras favoritplats - både att sprätta och bada i.

mosfisk

• Östergötland
Kul med så många svar, riktigt roligt! Det känns som om jag vågar fortsätta med mitt lilla hönsprojekt. Började faktiskt lite smått igår efter jag läst era svar.

/Calle

Katla.PåRiktigt

• Uppland
Vad jag har läst ska man ha minst sex kvm utegård per vuxen stor höna (alltså inte dvärg) om man vill att gräsmattan ska klara sig, så det låter ju onekligen som att hönorna är rätt bra på att krafsa upp gräs. En pallkrage med sand under tak är en jättebra idé tycker jag. Det ska jag köra på. =)
Ifrågasätt allt.

johe71

Sen är det gräs där och jag vet ju att höns gärna vill bada i sand och grus. Några tips?

se till att du har ett sandbad inomhus redan från start... i tex Örebro kommun är det just nu utegångsförbud för fjäderfä pga smittorisk, men jag är ganska säker på att hönsen i Örebro vill sandbada ändå... och allt blir så mycket lättare om man byggt sitt hönshus med sandbad inomhus redan från start än att försöka trycka in ett när det väl blir utegångsförbud

mosfisk

• Östergötland
Johe71, intressant poäng. Tål att funderas på.

Katla, Nu är jag inte orolig för gräsmattan, de får krafsa sönder den hur mycket de vill  ;D   Har 3000kvm gräsmatta på övriga tomten så jag skänker med glädje bort lite till hönsen =)

Sen är min plan att även ha en öppningsbar dörr i utehängnet så man kan släppa ut dem lite mer när vi är hemma osv. Det planerade mindre hägnet ska fungera som ett mer fast skyddat hägn.

Katla.PåRiktigt

• Uppland
Johe71, intressant poäng. Tål att funderas på.

Katla, Nu är jag inte orolig för gräsmattan, de får krafsa sönder den hur mycket de vill  ;D   Har 3000kvm gräsmatta på övriga tomten så jag skänker med glädje bort lite till hönsen =)

Sen är min plan att även ha en öppningsbar dörr i utehängnet så man kan släppa ut dem lite mer när vi är hemma osv. Det planerade mindre hägnet ska fungera som ett mer fast skyddat hägn.

Haha, då förstår jag. =) Med en sådan gräslig rikedom kan man slösa lite. (Nej, är inte göteborgare...)
Ifrågasätt allt.

skogsbonne

• Värmland
Gräset i hönsgården kommer inte vara gräs länge utan mer jord/lera

Broberg

• Gäst
Min hönsgård hade nog inte en levande växtdel.. Och den var bara stängd några dagar, eller någon vecka ibland. Effektiva markberedare är de.

Som andra har skrivit, är det ändå bra att kunna sätta in en sandbalja eller nåt, till vintrarna.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps

Hej!

Det är inga problem! De hittar själva sina favoritplatser för sandbad om det är tillräckligt torr jord, gärna i solen.
Blir det för fuktigt i marken kan du alltid plantera en björk därinne, dricker mkt och ger skugga och lite grönt. Höns ska inte ha lerigt eller blött i hagen. Kolla gärna hur vi gjort, har satt sandig jord i en låda i hagen men de badar ofta på andra platser lösa i trädgården. Mellan björkar o reglar satte vi sittpinnar, björkarna får man dock klippa lite ibland ;-):

http://chickensteps.wordpress.com/category/sjukdomar-halsa/

eller här:

http://chickensteps.wordpress.com/category/honshage-sakerhet/

http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Kvarntorp

• Härvarande
    • Närke
Tänkte göra ett sandbad inne till mina höns, räcker 70×70 cm till minafaverolle tro, eller ska jag göra större?

mosfisk

• Östergötland
Chickensteps: Satt faktiskt och läste i din blogg igår och hittade massor av inspiration. Riktigt fint hus ni byggt till hönsen, mitt kommer inte bli lika bra då jag bygger i ett gammalt brygghus som är snett och vint, men en massa idéer och tips fick jag från din blogg. Väldigt vackra bilder också. Kul!

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
Chickensteps: Satt faktiskt och läste i din blogg igår och hittade massor av inspiration. Riktigt fint hus ni byggt till hönsen, mitt kommer inte bli lika bra då jag bygger i ett gammalt brygghus som är snett och vint, men en massa idéer och tips fick jag från din blogg. Väldigt vackra bilder också. Kul!

Nämen, tack! Det var roligt att höra! Lycka till med ditt hönshus :-)
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare (1 dolda)
Tore G Johansson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser