Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur länge kan de gå på bete?  (läst 4664 gånger)

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Hur länge kan de gå på bete?
« skrivet: 04 okt-13 kl 20:16 »
Hej!
Som nybörjare har jag en fråga om "höstbete". Jag har en åker som de går på nu i en ganska lite fålla som jag flyttar runt vartefter de äter. Det finns så pass mycket kvar att beta här så jag skulle nog kunna hålla på så i ett par månader minst. Om nu vintern låter vänta på sig och det är fortsatt barmark är det bara att fortsätta låta de beta? Eller blir gräs som avstannat i tillväxten under hösten sämre och sämre som foder?

Nickan

  • Inlägg: 102
    • -
SV: Hur länge kan de gå på bete?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-13 kl 20:37 »
Ett bete blir näringsfattigt vid olika tidpunkt beroende på sammansättning av växter, väderlek och hur hårt det betas ner. Det är alltså omöjligt att ge ett exakt besked om när man behöver börja stödutfodra. Under ovanligt milda höstar fortsätter gräset att växa, om än inte i samma utsträckning som under högsommaren. Jag brukar ge lite hö för att se om det är av intresse överhuvudtaget, äts det upp så behöver dem och ligger det kvar så kan du nog vänta lite till.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Hur länge kan de gå på bete?
« Svar #2 skrivet: 04 okt-13 kl 20:39 »
Hej!
Som nybörjare har jag en fråga om "höstbete". Jag har en åker som de går på nu i en ganska lite fålla som jag flyttar runt vartefter de äter. Det finns så pass mycket kvar att beta här så jag skulle nog kunna hålla på så i ett par månader minst. Om nu vintern låter vänta på sig och det är fortsatt barmark är det bara att fortsätta låta de beta? Eller blir gräs som avstannat i tillväxten under hösten sämre och sämre som foder?
Min erfarenhet med får från tiden som ligger nåt årtionde tillbaka är följande: visst kan de gå och tugga i sig lite gräs eller till och med visset gräs under hösten och vintern om det är bar mark. det passar ju deras betesdrift, men om du lägger dit hö så kommer de förmodligen redan nu föredra att äta hö.
jag tycker du borde låta dem välja, dvs erbjuda dem hö.
ett stort problem på hösten - tycker jag - är att gräset som fruset får de att bli lös i magen. då är det bättre med hö eller åtminstone att de har tillgång till det. 
sedan förlorar gräset småningom också i näringsvärde, när tillväxten avstannar, men det brukar man kunna se på hur gräset ser ut, det gulnar lite lätt, det brukar mer och mer se ut som förna. 

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur länge kan de gå på bete?
« Svar #3 skrivet: 04 okt-13 kl 21:14 »
Om det är frost mer än någon natt i rad brukar det vara dags att börja tillskottsfodra här. När det är kallare än 4-5 grader sker ingen tillväxt och gräset drar ner näringen i rötterna.  Då är det också dags att börja fodra även om det inte varit frost.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Vilhelm Nilsson

  • Inlägg: 17
    • Uppland
    • Uppsala Naturbete
SV: Hur länge kan de gå på bete?
« Svar #4 skrivet: 04 okt-13 kl 21:24 »
Håller med i mycket som redan sagts och vill poängtera att som nybörjare ser man ofta ut över en betesmark där det finns förvuxet gräs som om det fanns hur mycket mat som helst, och glömmer att tänka på näringsvärdet på den mat som finns.
När gräset hunnit sätta frö så försvinner energin från tillväxtstadiet och samlas i fröet samt dras ner i rötterna igen när det börjar bli kallt och den förbereder sig för övervintring. Det blir alltså väldigt mycket fiber och bukfylla men mindre näring än om de hade betat på försommaren.
Det kanske inte är så viktigt för dig när det gäller tillväxt på djuren eftersom du är nybörjare och kanske inte har någon direkt lammproduktion, men det är ändå viktigt att tänka på. Speciellt innan man vill betäcka så måste man se till att djuren har tillgång till ett foder av ganska hög kvalité.
Ett gott omdöme får man från erfarenhet, erfarenhet får man från ett dåligt omdöme.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Hur länge kan de gå på bete?
« Svar #5 skrivet: 05 okt-13 kl 12:28 »
Tack för svar! Jag skulle tro att det börjar bli dags att stödfodra lite då. Det kanske är bra för fåren att vänja magen med hö också innan de stallas in så det inte blir pang på bara.

Gräset på åkern har annars varit ganska spätt och fint, det är återväxten från en ensilageskörd i mitten av augusti. Men ja, bara i morse tyckte jag mig se att det börjar gulna lite i kanterna :)

Vilhelm Nilsson

  • Inlägg: 17
    • Uppland
    • Uppsala Naturbete
SV: Hur länge kan de gå på bete?
« Svar #6 skrivet: 05 okt-13 kl 23:45 »
Ja det låter klokt att stödutfodra! När gräset gulnar betyder det att den börjar dra ner näringen i rötterna för att kunna återväxa till våren. Kommer ett djur och tuggar i sig det innan energin hunnit samlas i roten på senhösten kommer den inte kunna växa med samma kraft som den annars hade lagrat. Då är det nog klokare att ge djuren något med mer energi och låta betet gå in i vintervilan.
Ett gott omdöme får man från erfarenhet, erfarenhet får man från ett dåligt omdöme.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Hur länge kan de gå på bete?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-13 kl 21:29 »
Jag har mina får på en åker och de har tillgång till hö sedan 2 veckor tillbaka, men de föredrar att beta.

Ibland ser jag att de och äter hö och jag tycker det borde vara nyttigare med hö än att beta. Eftersom de går ute året runt kan jag inte tvinga dem att äta hö utan de får äta vad de vill.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Hur länge kan de gå på bete?
« Svar #8 skrivet: 11 okt-13 kl 06:45 »
Håller med föregående. Börja utfodra du. De kommer nog att alternera mellan gräset och fodret ett tag. Jag har utfodrat ett par veckor. Här har torkan gjort höstbetet dåligt. Har regnat baa 40 milimeter sedan midsommar
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Hur länge kan de gå på bete?
« Svar #9 skrivet: 13 okt-13 kl 10:04 »
Här har det varit ganska varmt och gräset växer fortfarande. Men det innehåller nog inte så mycket näring så de behöver hö också. Men de tycker säkert att gräset smakar gott så det är okej att de växlar.
Åsenfår, hundar och katter


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

287 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser