Någon mandellikör har jag inte gjort men eftersom jag gjort och druckit upp en laddning körsbärsbrandy i år så lägger jag mig i ändå här i tråden

Jag gjorde min på klarbär, dvs det var rätt mycket kärna i förhållande till fruktkött..vill man ha en tydlig körsbärssmak ska man nog satsa på bär med mycket fruktkött och kärna ur dem (ev inte låta det stå så länge) Grejen är att kärnorna ger en väldigt snarlik smak till mandel.
Mitt recept;
Lika delar brandy/konjak/ eller annan snarlik men billig variant som bär. Jag använde 70 cl brandy och 7 dl bär.
2 dl socker.
Ställ undan i minst 10 veckor
Sila (spara bären, försök få ur kärnorna - otroligt goda att ha på glassen)
Den är färdig att dricka nu men jag brukar faktiskt spä den med sprit (helst samma sort som jag satte den på)
Ju längre du väntar desto tydligare kommer mandeltonerna att bli, gissar att det just deras cyanidämne som dras ut mer och mer (det är väl därför cyanid sägs dofta mandel) samma sker för övrigt om du skulle göra slånbärslikör- ju längre du väntar desto mera mandeltoner. Det är en rätt kraftig smak så det tar över från körsbären. Något bitterämne från skalen har jag inte märkt men det kanske beror på att jag har i 2 dl socker (nästa år kommer jag nog inte ha något socker alls, körsbär har nog med sötma

)
Jag har även testat receptet ovan med valnötter, det blev en bra nötig och mandlig(?) smak men grumligt..
Lycka till!