Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  starta en djurbank?  (läst 8218 gånger)

SusanneiHörby

• Gäst
starta en djurbank?
« skrivet: 24 feb-07 kl 15:32 »
Jag har funderat på att lägga grunden till en djurbank för människor med litet ekonomiskt utrymme. Jag har just nu en grupp får över som jag kan tänka mig att ställa till förfogande i stället för att slakta dem. För en tid sedan hade jag även linderödskultingar i överskott, men det löste sig.

Min tanke är att man sätter in och tar ut ur djurbanken utan att utväxla pengar. Vad tror ni om idén? Min grundfilosofi är att inte värdera om allt till pengar, som stadigt förlorar i värde och som styrs av en marknad vi småttisar inte precis påverkar.

Om man tagit emot två får för att börja sin självhushållarbesättning så lämnar man vid någon lämplig tidpunkt två får till någon annan som ska komma igång, eller något annat djur kanske... en idé som gärna får kommenteras och förbättras!

Och glöm inte att det finns en grupp gratis får att komma igång på. Deras mödrar är korsningar mellan huvudsakligen gute och skogsfår och deras fader är en köttrasbagge.

skruvmejsel

• Gäst
Re:starta en djurbank?
« Svar #1 skrivet: 24 feb-07 kl 15:36 »
djur mår ej bra av att flyyas runt, dem blir stressade..INGEN bra ide.

SusanneiHörby

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 feb-07 kl 15:48 »
Nja, nu var jag tydligen inte tydlig nog ;-) Djur ska inte flygas runt i större omfattning än om de hade blivit sålda från min gård i stället för skänkta. Och framför allt handlar det ju inte om några stafettpinnedjur - om man tex tar emot två tacklamm för att börja bygga upp en besättning så är väl det sannolika att man skänker två tacklamm vidare när man tycker att besättningen blivit så stor att man har råd att göra det. Hajar du? hälsar Susanne

Sirpa

• -
« Svar #3 skrivet: 24 feb-07 kl 16:06 »
det finns en grupp gratis får att komma igång på. Deras mödrar är korsningar mellan huvudsakligen gute och skogsfår och deras fader är en köttrasbagge.
Vad tror ni om idén?

Men...alternativare vill ju ha Genbanksdjur som man får bidrag för !
Inte "allsköns mixfår" det är i alla fall det intryck jag fått här.  :-X

Och om någon som fått två får...så dör de fåren...blir dom skyldiga att skaffa nya får då  ::) nä jag tror inte på din ide.
Höns och Liljor i min trädgård.

SusanneiHörby

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 feb-07 kl 16:24 »
som sagt, idén är till för att diskuteras, sen kanske inte alla "alternativare" är likadana ... jag skulle tippa att en del inte ens har produktionsplatsnummer ;-)

lantrasbidragen bygger på eu-medel till jordbruket, dessa eu-medel kommer mig veterligen att fasas ut inom en viss tidsperiod så att bygga sin djurbesättning utifrån bidragen är kanske inte långsiktigt ekonomiskt hållbart, är jag rädd

Om nu de djur man har tagit emot dör så kan jag nog tänka mig att man får se det som att man är skyldig två djur och gå iväg och köpa sig får och försöka producera dem, eller skänka ngt annat djur vid ett tillfälle som passar en...

Det krävs alltid en del funderande när man ska använda självorganiserande bytessystem i stället för kronor och ören så fundera på och kom gärna med fler kommentarer hälsar Susanne

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 24 feb-07 kl 16:30 »
djur mår ej bra av att flyyas runt, dem blir stressade..INGEN bra ide.

Med det resonemanget kan man inte flytta djur över huvud taget.  

Dessutom har det inte något samband med Susannes ide, vilken handlar om hur man "finansierar" sin djuranskaffning.

Om man tänker på idén som sådan, så är det för min del så att jag på något sätt känner det som om det inte är mina djur, utan jag har på något sätt en skuld.  I och för sig är det ju exakt samma om jag lånat pengar för att köpa djuren, så jag är ju inte konsekvent i tanken, men måste man vara det?

Vi har ju mycket med hunderiet att göra, och har hört en del skräckhistorier om hundar som skänks bort, sedan säljs eller skänks vidare i en vild karusell. På något sätt finns det folk som inte sätter samma värde på djur man fått som på "dyrare" djur. Eller kanske "fådda" djur går till en annan kategori av människor.

Några funderingar från

Edgar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 24 feb-07 kl 17:46 »
Jag förstår tanken, på något sätt. En flock "hit och dit korsade" får kan mkt. väl mätta en familj. Och avkomma från dom kan sen i sin tur starta upp en flock hos en ny familj. Det blir lite "kosmisk jämvikt". Det jag får, går vidare till en annan genom mig. Inte nödvändigtvis tillbaka till den jag fick dom av från början.

Om någon får tre kaniner. Parar dom och får 40 ungar första året. Äter upp 34 och skänker bort två grupper om 3 till två hungriga familjer till, tillsammans med sina erfarenheter. Den extra familjen och spridda kunskapen, blir räntan.

Om man inkluderar blandraser i det hela, så får dom det värde jag ofta tycker dom saknar. Även en blandrashönas ägg är god till frukost. Och dom där tjuvparade kaninerna kan väl få komma till nytta? Jag hade själv ett tjugotal här hemma som jag hade kunnat låta någon välja ett par ifrån. Bara så att man kommer igång. Och dom hade fått en kopp kaffe med, minsan!

Allt beror på vad man har för syften med sina djur.  Men, jag är rädd att tankens ideella innehåll retar gallfeber på alla som vill ha betalt för sina djur. Men jag vill tro, att världen är tillräckligt stor för både och att samexistera.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #7 skrivet: 24 feb-07 kl 18:12 »
Jag tycker att iden är helt underbar, bara den går att omsätta till verkligheten!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fjällan

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 24 feb-07 kl 22:48 »
jag tycker också iden är bra, bara den  inte rinner ut i sanden efter ett tag och det blir stopp, men det tål att tänkas på, ialla fall bra för den med dåligt startkapital och för dom, inkl mig som inte stöttar eu,och som tidigare sagts blandraser smakar oxå bra, fram för bytesaffärer, det använder vi oss mycket av ,
när vi gjorde oss av med fåren så gav vi bort dom mot att vi fick två lamm året därpå, som vi stoppade i frysen, då kom ju mottagaren igång och vi hade kött ett år till

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #9 skrivet: 24 feb-07 kl 23:33 »
..kan bara säga...detta är en BRA idé...!!!!
Försöker leva självhushåll sen 2002

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #10 skrivet: 25 feb-07 kl 00:08 »
När jag tänkt efter så har jag också gjort liknande.

Folk funderar på att dra igång kaninavel för köttproduktion om de bara blir av med dem.

Jag har ställt startdjur till förfogande, och när de levererar slaktdjur till mig så får de inte betalt för motsvarande antal djur, och vi är kvitt.

Fungerar mycket bra när man vill känna sig för, hur man trivs med denna verksamhet.

Edgar

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 25 feb-07 kl 14:59 »
Tänkt mer på den här iden, det borde kunna funka.Jag själv skulle genast nyttja den. Tex. "sätta in" ett gäng höns o "ta ut" gäss istället...
Frågan är bara hur man ordnar administrationen? Nån jätte snitsig datasnille kanske kan fixa ett bra dataprogram så man håller reda på alla djur hit o dit..?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #12 skrivet: 25 feb-07 kl 17:05 »
 uff.. administrationen.. datasnille...

Papper och penna?

Minne?

Förlitar sig på folk?

Telefonnummer?

Ska man krångla till det eller ha vanliga mänskliga relationer? Skulle jo i alla fall inte ger djur till folk som verkar konstigt...  så, personligen skulle jag nog ha ett papperlslap med adress och telefonnummer.. ochhotar med att jag kommer förbi och kolla läget vid tillfälle ;-)

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 feb-07 kl 17:29 »
Sen måste man fråga sig om något verkligen blir bättre för att djuren blir "gratis". Det är ju inte själva djuren som kostar de stora pengarna när man börjar, utan allt annat: inhysning, utrustning, mark etc. Har man inte råd med djuren så har man knappast råd med något annat heller.

Sia

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 25 feb-07 kl 18:04 »
Sen måste man fråga sig om något verkligen blir bättre för att djuren blir "gratis". Det är ju inte själva djuren som kostar de stora pengarna när man börjar, utan allt annat: inhysning, utrustning, mark etc. Har man inte råd med djuren så har man knappast råd med något annat heller.

Man får väl välja vem man ger djuren till då !?!
Och bara ge djur till någon som redan har fixat det med stallar, utrustning och foder...  är inte det en självklarhet  ???
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 25 feb-07 kl 18:17 »

Jag håller  inte riktigt med där, själv skulle jag behöva ett par 3 får härpå gårdenmen eftersom jag bara får ha djur med C3 status har jag inte råd att köpa in dem för de är tre gånger så dyra som "vanliga blandrasfår". Men jag har dock råd att ha dem. För jag har massor med mark, och kan slå mitt eget hö i värsta fall och en säck spannmål kostar inga stora summor.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 feb-07 kl 18:34 »
Och bara ge djur till någon som redan har fixat det med stallar, utrustning och foder...  är inte det en självklarhet  ???

Vet inte. När vi skaffade höns byggde jag först hönshuset. Det tog flera veckor och kostade tusentals kronor trots att jag återanvände en del gammalt byggmaterial. Hönsen kostade ett par hundra och den affären gjordes upp på telefon, inte tal om att inspektera vare sig stallar eller foder. Om hönsen varit gratis hade det inte påverkat någonting i det stora hela.

Kimmas argument kan jag till viss del förstå, men de djuren är ju dyra just för att de har C3-status. Efterfrågan är större än tillgången.

Jag antar att jag bara inte ser någon fördel med ett sådant här betalningssystem som inte löses lika bra med vanliga pengar.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #17 skrivet: 25 feb-07 kl 19:23 »
Ulric har dock en poäng där....

.. samtidigt ger jag hellre djur till någon som har tom plånbol efter allt bra koppel- och stallbygande än att slakta perfekta djur bara därför att någon just nu inte har pengar. och får ungar eller något annat som är intressant för mig. Kan vara i framtiden eller vid överlåtande av djuren.  Byter kaniner mot höns tex?  Får mot redskap?  Ved mot  skånegäss?

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #18 skrivet: 26 feb-07 kl 00:29 »
En pool eller förmedling? Man skriver vad man har för tillfället och raderar när dom fått ett hem. Eller skriver när man söker något och raderar när man hittat vad man vill ha.

Vaktlar mot brevduvor? Någon?  ;D

Ett krux bara. Det får ju inte bli en slasktratt för djur folk bara inte vill ha. Vandringspokaler till kastrerade bockar, tandlösa hästkrakar, sterila kor eller 573 kattungar bortskänkes t.ex.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #19 skrivet: 26 feb-07 kl 12:32 »
Jag tycker också iden är bra. Det är ju inte meningen att det är samma djur som ska vandra runt, utan det blir ett annat djur. Det finns ju olika sätt att "betala" tillbaka. Man kan tänka sig att t.e.x jag får två gamla tackor som ändå snart måste tas ut ur produktionen. De betäcks med en obesläktad bagge.  Sedan betalar jag tillbaka med två lamm nästa år. Förhoppningsvis får de mer än ett lamm var. Alla är nöjda, jag har börjat bygga upp en liten fårflock och givaren har fått nya fina lamm som inte är släkt med hans bagge. Inga pengar inblandade.

Annars får det bli ren bytesaffär t.e.x..

en höna = en kanin
Fyra kaniner =  ett korsningsfår
sex kaniner = genbanksfår med C3-status
Fem "vanliga" duvor = en höna
etc.

någon som är mer insatt i vad djuren kostar kanske kunde göra en lista på lämpligt bytesantal. Fast det blir en lång lista för man får ju ta hänsyn till renrasiga och korsningsdjur, ålder och kanske hur svårt djuret är att få tag i. Jag hade tyckt det varit inressant.

citat från Ulric Eriksson
(Jag antar att jag bara inte ser någon fördel med ett sådant här betalningssystem som inte löses lika bra med vanliga pengar.)

Mitt mål är att lönearbeta så lite som möjligt, utan leva av självhushållning så mycket jag kan. Alltså kommer jag inte att ha så mycket pengar. Pengar är något nödvändigt ont och ju mer man kan klara sig utan dem desto bättre. Detta är vad jag tycker.

Mvh/Anette

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 2 användare
Sågarens, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser