Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vi väntar på ny bagge.  (läst 1605 gånger)

stina j

• Södermanland
vi väntar på ny bagge.
« skrivet: 28 sep-13 kl 20:18 »
hur brukar det gå när ny bagge kommer? vi har två bagglamm går i hage i närheten, kan de vara kvar när ny bagge anländer för att betäcka tackorna eller är det risk att det blir utbrytning och slagsmål?

zeina66

• Värmland
SV: vi väntar på ny bagge.
« Svar #1 skrivet: 29 sep-13 kl 18:14 »
Det beror på dina stängsel skulle jag vilja påstå..
Mina småbaggar som inte får betäcka står snällt kvar i sin hage, ca 100 meter från brunstiga tackor.

Det är aldrig fel att ha en ny bagge i box-karantän 1 vecka efter avmaskning. Leta efter ohyra också innan du släpper in honom till dina tackor...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 11 mar-14 kl 08:12 »
Vad gäller om man väljer att skaffa en bagge först och sedan fylla på flocken med fler får under året? är man helt jävla dum i huvudet eller?

(det har dykt upp en säljare i närheten men vad jag har fattat så kommer det fler tackor och lamm till salu efter sommaren...)
Det är aldrig för sent att ge upp.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #3 skrivet: 11 mar-14 kl 09:27 »
Vad gäller om man väljer att skaffa en bagge först och sedan fylla på flocken med fler får under året? är man helt jävla dum i huvudet eller?

(det har dykt upp en säljare i närheten men vad jag har fattat så kommer det fler tackor och lamm till salu efter sommaren...)

Det borde inte vara några problem att skaffa baggen först, så länge han är snäll mot tackorna. Beroende på ras så får du tänka över när du vill ha betäckning och lamning och så får inte baggen vara själv så han behöver ha fårsällskap från dag ett.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 13 mar-14 kl 07:35 »
....och sätt din bagge/baggar i box och skicka in träckprov!
När man startar en ny besättning kan det vara bra att försäkra sig om att man inte köper in parasiter som är svåra och dyra att bli av med senare...

Det samma gäller dina tackor du skaffar.

Förra året köpte en vän in en flock får och var naiv - fick problem med avmagring till följd av den stora magmasken. Träckprov visade enorma mängder...fåren fick behandling men det kan ta upp till ett år innan du säkert vet att de är bota och markerna kanske måste plöjas upp...fåren får i alla fall inte gå där på ett år. Min vän hade hjälp av Fårhälsovården men som nybörjare råkade hon ut för mkt som kunde ha undvikits.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Dela detta:

* Inloggade just nu

1227 gäster, 1 användare
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser