Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gröna tomater  (läst 2408 gånger)

Gille

• -
Gröna tomater
« skrivet: 28 sep-13 kl 13:48 »
Ytterst få tomater blev röda (första året jag har tomat). Besviken. O inte kan jag göra något av dem heller. Men kan de mogna inne? Har tagit in halvröda o de blev röda. Och vad kan ha gått fel? Hur blir jag bättre nästa år? Jag började tidigt o de har vuxit o blommat fint.
Kaninuppfödare och pelargontant.

christelle

• Blekinge
SV: Gröna tomater
« Svar #1 skrivet: 28 sep-13 kl 16:16 »
Tog in en mängd tomater häromkvällen och många var gröna. Idag när jag ska göra nåt på de gröna tomaterna är många röda och mogna - jag la de gröna tomaterna på ett badlakan, la 6-7 äpplen runt dem och några äpplen fördelade mellan tomaterna, la sedan ett annat badlakan över alltihop och bäddade in tomaterna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Rubus

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 28 sep-13 kl 16:42 »
Dom gröna blir det supergod marmelad av. Googla så får du massor med recept förslag.  ;D
Rubus

Gille

• -
« Svar #3 skrivet: 28 sep-13 kl 17:32 »
Verkar vara en del sorter bara. Fann nämligen detta:

Råa gröna tomater innehåller såsom grön potatis lindrigt toxiska ämnen, glykoalkaloider. I tomat kallas detta toxin tomatin och det kan redan i små mängder orsaka bl.a. diarré, magkramper, kräkningar och halsbränna. Glykoalkaloiderna förflyktigas då tomaten mognar. På grund av de skaldliga glykoalkaloiderna rekommenderas inte intag av råa gröna tomater som obehandlade, inte ens tillredda som mat.

Å andra sidan finns det också sådana tomatsorter, som är gröna också som mogna. Dessa mogna gröna tomater innehåller inte glykoalkaloider och kan tryggt ätas.

Friherre på land och sjö

• Tror på ett liv före döden, allt annat får vänta!
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 28 sep-13 kl 18:25 »
Ack

Inget är som för i tiden.... och  kanske det är bra

Där bliver inget gille på syltade gröna tomater, ack..ack..ack, bara några få stycken.

Du har helt rätt Gille alfa- tomatin är en gift.

Men vad är risken egentligen?
Vet du också det?
Men.......
Innehållet är någorlunda lika stort av alfa-tomatin (20–200 mg/kg) i gröna tomater som glycoalkaloider i potatis (20–150 mg/kg)
Men nu är det lyckligvis så, att dom flesta ätar betydlig fler potatis än gröna tomater.

Så efter seriös riskbedömning kommer jag att smaka några stycken sur/söt syltade under vintren som tillbehör till en stek som är gjort i ugnen eller gryta, med en stor mängd tratisar och enbär(dom är säkert också giftiga)

Uhmmmm.

Lite typisk att någon, påminner att också detta är "förbjuden" frukt, skulle vara bra om vi så samtidig fick ett ALTERNATIVT förslag.

Tänk var många giftar naturen kan bjuda på, helt fantastisk att människan har överlevd, så langt.

Jag tror att största faran för människan är människor.

Ha kul, varje dag

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 sep-13 kl 19:18 »
Vi brukar steka gröna tomater (som har börjat mogna liiiite) tillsammans med skivad lök och vitlök. Vi har aldrig mått dåligt av det och vi lever ännu...
MVH Rosita zon 1

Friherre på land och sjö

• Tror på ett liv före döden, allt annat får vänta!
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 28 sep-13 kl 19:46 »
Rosita, det låter MUMS

Gille

• -
« Svar #7 skrivet: 29 sep-13 kl 08:23 »
Nu verkar det ju skilja mellan sorter. Så, ni som lagat till gröna tomater, vilka sorter har ni haft?

Gille

• -
« Svar #8 skrivet: 16 okt-13 kl 10:15 »
De har mognat fint i skafferiet (tillsammans med äpple)  :)

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 16 okt-13 kl 19:50 »
Du frågar vad som kan ha gått fel med årets tomatodling. Tyvärr är det mycket som kan gå fel med tomater, så för att ringa in felet behövs lite mer information. Var odlar du? Hur odlar du, d.v.s. vad har du för skydd för tomaterna mot kyla och blåst? Vilken sort odlar du? När satte du ut plantorna och hur stora var de då?

Många odlare tycker att årets sommar har varit bra för tomater, i alla fall här i Västsverige. Några plantor som inte fick plats i växthuset satte jag ut i hinkar framför vedboden och de flesta tomaterna på dem mognade. De var av en tålig sort med normalstora frukter, Sibirjak.

I morgon tömmer jag växthuset. Ska testa äppelmetoden på dem som fortfarande är gröna.

Gille

• -
« Svar #10 skrivet: 22 okt-13 kl 19:25 »
Jag hade flera inne i ett litet växthus (mest Ace 55). Ute hade jag några Black Russian men de sprack när det kom en skur.
Vet inte när jag satte ut dem och så. Prövade ha äggskal i botten på hinkarna (eller ja, sådana där kvadratiska byttor) men tror inte det gjorde någon skillnad. Tror jag kunde ha haft på med gräsklipp, luckra o sådant. Vattnade iallafall varje dag.

Eldjarn

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 22 okt-13 kl 20:38 »
Då har jag ett par idéer, baserade på egna misstag, om varför det var många tomater som inte mognade. Den första är att Ace 55 ska ge stora tomater och då är den nog inte en tidig sort. De flesta normalstora tomatsorterna är ganska sena. Jag hade visserligen en "nästan normalstor" tomat i år som mognade tidigt (Glacier), men den är ett undantag. För odling i ett litet kallväxthus i Sverige bör man nog satsa på tidiga körsbärs- eller cocktailtomater. Av de bifftomater och pastatomater som jag odlade i år var det många som inte mognade, trots den varma sommaren.

Den andra orsaken jag kommer på är att du kan ha vattnat för mycket. Jag odlar i 20-liters och 12-liters hinkar och vattnade var tredje eller var fjärde dag i somras. När det var riktigt hett vattnade jag oftare. Jag hade ett par plantor som signalerade när det var dags. När de slokade redan på morgonen, innan det hade hunnit bli varmt, tog jag fram vattenkannorna. Tomater ska gärna torka ut mellan bevattningarna.

Gilbert

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 22 okt-13 kl 20:54 »
Det finns definierade tider på tomater från grodd till blomning och tider från pollinering till färdig tomat. Det är många sorters tomater som är listade och tiden är i dagar.
Vill man ha en tomat till midsommar får man räkna A + B och se att man kanske skall börja förkultivera typ i mitten på februari i Mälardalen.
Jag hade själv 17 sorters tomater och det var lite jobb att försiktigt skicka ut dem i solen i Maj och sedan in på kvällen innan frosten tar dem.
Tomater är känsliga för frost.

Bara att jobba på!!

Gille

• -
« Svar #13 skrivet: 24 okt-13 kl 13:10 »
Jag tror faktiskt mina torkade ut mellan vattningarna, men kan nog vara mer försiktig nästa år.
Och testa någon mer sort :)

Jag hade också en hel del jobb att bära in och ut innan de kunde stanna ute över natten :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Sussare, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser