Uppgifterna för min volvovalp med en totalvikt på 2450kg säger "Fordonsslag: LB", alltså lastbil, men jag kör den så klart med B-kort eftersom totalvikten är under 3500. Trots att det är en rejäl bil är maxvikten för släpvagn begränsad till 1050kg med B-kort, detta för att hålla ekipaget under "tungviktsgränsen". Vill jag dra tyngre behövs BE men jag antar det går bra med C-kort också?
Lastvikten är retfullt begränsad till ynkliga 350kg men den militära typskylten som sitter kvar på instrumentbrädan säger 490kg. Jag antar att man vid den civila registreringen valde att offra lastvikt i bilen för att i stället få högre släpvagnsvikt för B-kort. Andra volvovalpar jag sett uppgifter på har haft högre lastvikt (och större passagerarantal) men lägre släpvikt.
Jag gissar att man kan låta Bilprovningen göra en registreringsbesiktning där man får ändra dessa förhållanden men egentligen borde man få bolla friare med siffrorna efter eget omdöme. Det borde ju inte vara svårt att själv räkna ut att med två extra passagerare inklusive bagage så måste man minska släpets totalvikt i motsvarande grad för att inte trilla över "tungviktsgränsens" 3500kg. -Åtminstone inte svårare än att veta om släp eller dragbil var för sig gått över någon lastgräns.
Något jag tycker är riktigt inkonsekvent är att just husbilar kan få köras med B-kort även om de överstiger 3500kg, bara körkortet är utfärdat före ett årtal jag glömt vilket det är. Har jag fattat rätt kan man alltså som en lite äldre förare utan problem få köra en hel jäkla stadsbuss, bara den inte har fler än åtta passagerarstolar och att den genom sin inredning är klassad som husbil. Undrar hur myndigheterna tänkt där. I det sammanhanget är jag väldigt irriterad över att jag som B-kortsinnehavare inte får köra lättare MC och skoter så som man får göra i flera andra EU-länder vad jag förstått.

Fast en fjunläppad tonåring får ju köra tung lastbil med tungt släp, ja ett fleravagnars cirkusekipage rent av, bara dragbilen är omklassad till traktor. Numera med EU-reglerna behöver man inte heller vänta till 16-årsdagen för att göra det enkla teoriprovet till traktorkort utan det ska visst gå utmärkt redan vid 15 om man skaffar mopedkort. Då ingår förstås också en uppkörning på tvåhjulig moped (som om det skulle vara relevant...) Helt bergsäker på reglerna är jag dock inte, men att de är förvirrande och ofta motsägelsefulla tycker jag är ganska uppenbart.