Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att bygga om disel motor  (läst 1881 gånger)

Håning

  • Gäst
Att bygga om disel motor
« skrivet: 28 sep-13 kl 02:24 »
Går i tankar att bli oberoende  av diesel hur går man bäst till väga om det ens går? Finns det andra sätt än rapsolja luktar förvisso väldigt gott för det när vad motorn går på nu men ja vill bli het oberoende .
« Senast ändrad: 28 sep-13 kl 03:36 av Castro »

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #1 skrivet: 28 sep-13 kl 09:03 »
byt till en elbil så kan du få energin från allt från vindkraft till kolkraft

Friherre på land och sjö

  • Inlägg: 22
  • Tror på ett liv före döden, allt annat får vänta!
    • Skåne
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #2 skrivet: 28 sep-13 kl 09:07 »
Låter spännande och fantasifullt.

Men gör en insats: Sök på Internet

då hitter du bl.a. https://www.flashback.org/t1647017 och en mängd anna info.

Att framställa bio olja, kräver det en hel rad energikrävande industriella processor.

Så varför inte en bensin motor på ved, med en gas generator.

eller friturolja? Det kan du läsa om på alternativ: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=107698.0

Undrar vilka regler som gäller för avgasar?????


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #3 skrivet: 28 sep-13 kl 09:12 »
Kör du på rapsolja så är du ju oberoende av diesel.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #4 skrivet: 28 sep-13 kl 10:17 »
Dock är rapsolja i ursprunglig form inte så lyckad som dieselersättning, åtminstone inte i kyla eftersom den stelnar vid några plusgrader. Det är betydligt bättre att förestra den till RME eller REE i så fall, men om man ska lyckas med sådana processer krävs det att man har litegrann fingertoppskänsla för kem-teknisk verksamhet och att man inte har glömt bort den kemi man läste i skolan.

Gengas är också ett bra alternativ, men det är betydligt lättare att utgå från en bensinmotor än från en diesel om man ska göra en gengaskonvertering. Det finns förvisso något som kallas dieselgasdrift, men det är en ren nödlösning som inte alls är bra vare sig man ser på prestanda, avgasutsläpp eller gångegenskaper. Ska man göra en "riktig" gengaskonvertering av en diesel så måste man förse motorn med tändstift och tändsystem, och det innebär ju en hel del maskinbearbetning av topplocket.

Man måste konstatera att det inte finns någon alternativ lösning som ersätter fossil dieselolja i alla situationer. För att kunna lämna goda råd måste man veta dels vad det är för typ av dieselmotor och dels vad den ska användas till.

anne-li

  • Inlägg: 2191
  • Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #5 skrivet: 28 sep-13 kl 10:23 »
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Håning

  • Gäst
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #6 skrivet: 28 sep-13 kl 11:56 »
Var hittar man en motor som motsvarar en TD60? alltså en bensin motor men motsvarande kapacitet .

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #7 skrivet: 28 sep-13 kl 14:42 »
Vad är det för en dieselmotor? Vilken tillverkare, cylindervolym, effekt, cylinderantal, årsmodell osv? Vad ska du använda den till?

Håning

  • Gäst
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #8 skrivet: 28 sep-13 kl 15:29 »
Vad är det för en dieselmotor? Vilken tillverkare, cylindervolym, effekt, cylinderantal, årsmodell osv? Vad ska du använda den till?
Volvo BM 810 ska användas som  drag fordon nä för flyttning behövs . Rak sexa 140hp . Cylinder volym vet ja ej

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #9 skrivet: 28 sep-13 kl 16:09 »
En så pass gammal motor är nära på att kalla multifuel.

Du kan i princip köra den på förbrukad frityrolja. Men när temperaturen sjunker så stelnar den. Troligtvis kan man få en högre stelningstemperatur om man blandar upp med diesel.
Annars så finns det möjlighet att på egen hand tillverka diesel med denna frityrolja genom att tillsätta kemilkalier och tillföra värme.  Då hamnar man på en kostnad av 4-5 kr/l + utrustningen som ligger i 50 000:- klassen.

Vill man köra en halvvägare så har man två tankar på fordonet. en med diesel och en med frityroljan.
Tanken med olja kräver att man har värmeslingor vilka är sammankopplade med motorn.
Då får man upp en vettig arbetstemperatur på oljan.  Det krävs att man har en fungerande motorvärmare och att bränslefiltret är uppvärmt oxå. rör och slangar bör vara isolerade eller minst vindskyddade. 
Dieselpumpen och spridarna måste komma upp mot arbetstemperatur innan man har i frityrolja i systemet  och likså behöver man tillse att oljan spolas ur systemet innan man stänger av motorn. Detta är lätt att lösa med 2 elstyrda 3 vägsventiler.
 2 för att man skall leda tillbaka returbränslet oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håning

  • Gäst
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #10 skrivet: 28 sep-13 kl 16:53 »
Helt rätt  det där Skogsvilde. Men ja vill vara oberoende av andra när energi krisen kommer så där av min tråd start . Men vad ja vet så är en TD60 motor rätt vanlig i lite olika versioner både till lastbil och båt och andra fordon .

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #11 skrivet: 28 sep-13 kl 17:08 »
Att bli oberoende av andra, att skaffa den mängden energi det behövs för att förflytta runt sig själv i en maskin som väger över ett ton, är inte realistiskt... :)
Mängden energi som det är i flytande bränslen är inte att leka med.

Jag skulle säga att den enda chansen du har, är att driva maskinen på ved.

Håning

  • Gäst
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #12 skrivet: 28 sep-13 kl 17:11 »
Att bli oberoende av andra, att skaffa den mängden energi det behövs för att förflytta runt sig själv i en maskin som väger över ett ton, är inte realistiskt... :)
Mängden energi som det är i flytande bränslen är inte att leka med.

Jag skulle säga att den enda chansen du har, är att driva maskinen på ved.
Det är  det som är problemet då det är en dieselmotor .

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #13 skrivet: 28 sep-13 kl 17:54 »
Just det är problemet.   
Du vill vara oberoende av andra. i och med mekaniseringen och fosilbränslebehovet så blev man beroende av andra.
Den enda sättet att skaffa sig ett bra mycket större oberoende är att fullständigt undvika alla fosilbränslen och i stället satsa på tex hästar som den huvudsakliga kraftkällan.   
Använder man hästarna och huvudet så kan dom göre enormt mycket jobb.  Man kan även komplettera med oxar som är betydligt starkare, men samtidigt behöver dom mycket mer bränsle.   
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håning

  • Gäst
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #14 skrivet: 28 sep-13 kl 19:24 »
Just det är problemet.   
Du vill vara oberoende av andra. i och med mekaniseringen och fosilbränslebehovet så blev man beroende av andra.
Den enda sättet att skaffa sig ett bra mycket större oberoende är att fullständigt undvika alla fosilbränslen och i stället satsa på tex hästar som den huvudsakliga kraftkällan.   
Använder man hästarna och huvudet så kan dom göre enormt mycket jobb.  Man kan även komplettera med oxar som är betydligt starkare, men samtidigt behöver dom mycket mer bränsle.   
Tja lite svårt att bromsa ett gammalt lastbilssläp med bara.   Annars så klarar dom av ganska mycket vet ja .

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14508
    • Östergötland
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #15 skrivet: 28 sep-13 kl 19:40 »
Du får konvertera den till ångmaskin ;D

Att vara oberoende av andra blir svårt om maskiner behöver lagas. Du kan också tänka så här när det gäller att flytta din vagn: Hur många år har du kvar som du tänker flytta vagnen, 20år? Och hur långt kan du rimligtvis åka per år med en traktorvagn, 50 mil? Om du servar traktorn och bunkrar smörjolja och diesel för låt säga 20 x 50 mil = 1000mil = 3000 liter diesel, så slipper du bygga om traktorn.

Håning

  • Gäst
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #16 skrivet: 28 sep-13 kl 20:02 »
Du får konvertera den till ångmaskin ;D

Att vara oberoende av andra blir svårt om maskiner behöver lagas. Du kan också tänka så här när det gäller att flytta din vagn: Hur många år har du kvar som du tänker flytta vagnen, 20år? Och hur långt kan du rimligtvis åka per år med en traktorvagn, 50 mil? Om du servar traktorn och bunkrar smörjolja och diesel för låt säga 20 x 50 mil = 1000mil = 3000 liter diesel, så slipper du bygga om traktorn.
Ja får nog grunna på det  :)

Existens

  • Gäst
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #17 skrivet: 28 sep-13 kl 20:06 »
En 810 är ju så snål så det räcker nog med att du bunkrar upp en 1500-literstank, så kan du förflytta det du behöver när domedagen kommer  ;)

Skogsvilde

  • Inlägg: 17004
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Att bygga om disel motor
« Svar #18 skrivet: 28 sep-13 kl 20:12 »
Tja lite svårt att bromsa ett gammalt lastbilssläp med bara.   Annars så klarar dom av ganska mycket vet ja .

Faktum är att det är precis lika svårt att få stopp på bakom en traktor..   ;)

Men för att inte bråka så är det juh inga större problem att få till en fungerande bromsanordning på ett lastbilssläp.
Man byter de luftmanövrerade bromsklockorna till antingen helmekaniskt eller ett hydrauliskt system.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 3 användare (1 dolda)
Larus Canus, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser