Dock är rapsolja i ursprunglig form inte så lyckad som dieselersättning, åtminstone inte i kyla eftersom den stelnar vid några plusgrader. Det är betydligt bättre att förestra den till RME eller REE i så fall, men om man ska lyckas med sådana processer krävs det att man har litegrann fingertoppskänsla för kem-teknisk verksamhet och att man inte har glömt bort den kemi man läste i skolan.
Gengas är också ett bra alternativ, men det är betydligt lättare att utgå från en bensinmotor än från en diesel om man ska göra en gengaskonvertering. Det finns förvisso något som kallas dieselgasdrift, men det är en ren nödlösning som inte alls är bra vare sig man ser på prestanda, avgasutsläpp eller gångegenskaper. Ska man göra en "riktig" gengaskonvertering av en diesel så måste man förse motorn med tändstift och tändsystem, och det innebär ju en hel del maskinbearbetning av topplocket.
Man måste konstatera att det inte finns någon alternativ lösning som ersätter fossil dieselolja i alla situationer. För att kunna lämna goda råd måste man veta dels vad det är för typ av dieselmotor och dels vad den ska användas till.