Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Salt utan eller med jod?  (läst 22649 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Salt utan eller med jod?
« Svar #40 skrivet: 31 okt-13 kl 19:20 »
Om man bara skulle tänka på hur oförstörd jorden var av mänskliga utsläpp när de olika saltlagren som finns i marken skapades, då skulle man definitivt välja sådant salt. Havssaltet är ju förorenat av det mesta vi gör. Att då dunsta in det och stoppa det i maten känns fel. Men det gäller också att plocka upp det lagrade saltet från fyndigheter som inte har några andra föroreningar som inte är nyttiga.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #41 skrivet: 31 okt-13 kl 19:27 »
Men bergsalt är antagligen ett större ingrepp med tanke på miljö  och dessutom vet jag inte hur arbetsförhållandena i gruvorna är. Dessutom är, vad jag har förstått, bergsalt från europa raffinerat som väl kräver energi tänker jag, mens oraffinerat bergsalt antagligen kommer från pakistan som är mer långväga.

Så ur miljösynpunkt verkar havssalt vara bäst mens bergsalt verkar bäst ur hälsosynpunkt. Det var därför jag skrev "det ska inte vara lätt..."
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #42 skrivet: 31 okt-13 kl 19:37 »
Fast på en av länkarna som Curt postade så står det
Citera
Enligt svenska Wikipedia är bergssalt svårt att få rent, varför det till största delen används som vägsalt i Sverige 7. Salthandlarna Hanson & Möhring uppger i beskrivningen av ett vägsalt de marknadsför att detta inte bör användas som livsmedel, eftersom hanteringen av saltet inte följer de restriktioner som gäller för salt som skall ätas 8. Intressant är därför att det allra mesta av saltet som bryts i Khewragruvan säljs för att bli just vägsalt, och att hanteringen av detta borde vara densamma som av Himalayasaltet.
så jag vet inte jag hur hälsosamt det är med oraffinerat bergsalt.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #43 skrivet: 31 okt-13 kl 19:40 »
En annan sak är ju att tänka på är att även om jorden var oförstörd av människor när sallagren bildades, så finns det ju inga garantier för att berggrunden där de bryts inte innehåller gifter, många berggrunder innehåller gift, det är ur bergrunden som människorna hämtate upp mycket av gifterna som vi släpper ut... Jag vet inget om det här, jag är inte geolog, jag bara spånar, jag menar att det att något är opåverkat av människan inte nödvändigtvis är en garanti för att det är giftfritt. Ofta så kanske men inte alltid.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #44 skrivet: 31 okt-13 kl 19:51 »
Ok, en sak till sen ska jag ge mig!

På den andra länken som kurt skickade står:

Citera
Forskjellige kjemiske stoffer har forskjellig løselighet i vann. Dersom vannet fordamper, slik at man begynner å felle ut kjemiske forbindelser av havvannet vil de felles ut i en bestemt rekkefølge, ettersom konsentrasjonen av dem blir høyere enn det vannet kan ha oppløst. Det første som felles ut i evaporitter (bergarter dannet ved fordamping, av engelsk: evaporation,) er karbonatene (kalkstein og dolomitt). Deretter kommer sulfatene, inkludert gips. Så kommer halitt, som er mineralnavnet på vanlig salt, NaCl. Til slutt kommer stoffer av kalium (K) og magnesium (Mg). Himalaya- og alt annet salt - er altså ganske rent NaCl rett og slett fordi andre stoffer felles ut før eller etterpå. Inndamping av salt fra sjøvann i dag gjøres på samme måte for å få mest mulig rent salt.

Betyder det här att om råsalt ska innehålla skit, så måste skiten fälla ut vid ungefär samma koncentrationer som NaCl, vilket betyder att både bergsalt och havssalt är relativt rent, och om det stämmer himalyasalt inte ägnar sig till mat så är det pga. hanteringen, inte innehållet i själva saltet?

I vilket fall som helst, så använder jag så lite salt att det omöjligt kan bli några stora mängder skit i min mat oavsett, värre är det nog med besprutningsrester i grönsakerna etc, så jag ska nog hålla mig till havssalt efter de två påsarna med "svart" salt som jag köpte i Nepal är slut.

Än kan man använda havssalt till att lägga in i då? Det borde man väl kunna?

Lise

• Värmland
« Svar #45 skrivet: 31 okt-13 kl 20:20 »
En annan sak är ju att tänka på är att även om jorden var oförstörd av människor när sallagren bildades, så finns det ju inga garantier för att berggrunden där de bryts inte innehåller gifter, många berggrunder innehåller gift, det är ur bergrunden som människorna hämtate upp mycket av gifterna som vi släpper ut... Jag vet inget om det här, jag är inte geolog, jag bara spånar, jag menar att det att något är opåverkat av människan inte nödvändigtvis är en garanti för att det är giftfritt. Ofta så kanske men inte alltid.
Precis. Ur berggrund hämtar vi allt från bly och kvicksilver till arsenik och uran... Och inget av det har människor lagt dit..

Linkan

• Västmanland
« Svar #46 skrivet: 01 nov-13 kl 05:27 »
Lise du skrev ju själv: "På ett självförsörjningforum i Sverige tycker jag det verkar lite udda att propagera för att äta salt från Himalaya eller Pakistan" Men att köpa tyskt salt går bra? Vad anser du är skillnaden i självhushållnings syfte här? Du säger emot dig själv i ditt resonemang.

Linkan

• Västmanland
« Svar #47 skrivet: 01 nov-13 kl 05:29 »
Precis. Ur berggrund hämtar vi allt från bly och kvicksilver till arsenik och uran... Och inget av det har människor lagt dit..

Och himalaya saltet sägs vara mycket rent ifrån dessa föroreningar. Bly får du i dig mest ifrån avgaser även om det försvunnit till största del där. Kvicksilver finns i mat gödslat med rötslamm. Även en hel del industriella yrken får folk i sig diverse tungmetaller. Knöltång kan rena kroppen från sådanna tungmetaller så det finns endå hopp.

Sen tror jag mer på naturligt förekommande jod än nått konstlat och tillsatt jox. Och som nämts är bästa källan diverse alger (bland annat knöstången).

Lise

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 01 nov-13 kl 09:00 »
Lise du skrev ju själv: "På ett självförsörjningforum i Sverige tycker jag det verkar lite udda att propagera för att äta salt från Himalaya eller Pakistan" Men att köpa tyskt salt går bra? Vad anser du är skillnaden i självhushållnings syfte här? Du säger emot dig själv i ditt resonemang.
Jag bor långt från havet så att göra eget är inte aktuellt.  Närmaste ställe som salt finns i stor mängd (och där vi fått vårat salt ifrån åtminstone sedan medeltiden) är Tyskland.  Tyskland ligger väääldigtmycket närmare än Pakistan.  Kan jag inte göra själv eller byta mig till av en granne då väljer jag något som åkt så kort som möjligt. Presis som att jag inte köper äpplen från Chile.
Om jag hade läst en seriös källa, t.ex. en vetenskaplig artikel, som bekräftade att salt från världens näststörsta saltgruva i Pakistan på riktigt är mycket bättre för hälsan än renat tysk natriumklorid då kanske jag skulle fundera på saken.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 01 nov-13 kl 09:31 »
Naturligt förekommande jod i havstång kan vara svårt att få i folk i hela landet. När problemet med jodbrist hos befolkningen skulle lösas så var det nog en praktisk lösning man tittade efter.

Men att tillverkarna av färdigmat inte tar hänsyn till folkhälsan så pass mycket att de inte ens använder joderat salt i sina produkter, trots den minimala pris-skillnaden, det ger oss en fingervisning om vad vi har att vänta oss av de produkterna i övrigt.

När man läser om de verkningar jodbrist i unga år har, så skulle det vara intressant med en studie som t ex kopplar ADHD med kosthållningen. Är de som lever på färdigmat mer drabbade, är färdigmaten (även skolmat är färdigmat) orsaken till ökningen av ADD? Det är mycket vi inte vet som kan påverka större delen av befolkningen. Att de som lever på läsk och snabbmat får i sig tillräckligt med energi utan att få i sig alla de viktiga beståndsdelar som normal kost ger är ju relativt enkelt att se, men att de genom matproducenternas val att ta bort jodberikat salt även riskerar sin hälsa på det sättet är ju svårare att se.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #50 skrivet: 01 nov-13 kl 16:29 »
Naturligt förekommande jod i havstång kan vara svårt att få i folk i hela landet. När problemet med jodbrist hos befolkningen skulle lösas så var det nog en praktisk lösning man tittade efter.
Sett på befolkningen i stort har jag stor förståelse för den lösningen. Alla har inte tillgång till kelp och alla vill inte äta kelp, men de allra flesta äter salt. Så det var och är en smart lösning. Men på det individuella planet, för den som kan få tag på och vill äta kelp eller annan jodrik mat så tänker jag att det är minst lika bra som något annat.
Generellt så känns det ologiskt att äta mycket av något som man redan får i sig för mycket av (natrium) för att få i sig lite av något som är lätt att få brist på.(Men nu innehåller väl i och för sig kelp också natrium förståss.)

Det finns många intressanta frågor man kan ställa sig om matvanor och olika sjukdomar, men det är så otroligt svårt att få fram pålitliga svar. Det där med hälsa är så komplext och kan bero på så mycket. Om man tex. kom fram till att barn som får mycket snabbmat verkar löpa större risk att få en viss sjukdom än andra barn, hur kan vara säker på att det faktiskt är själva snabbmaten och inte andra faktorer, tex stress, luftföroreningar, (brist på) fysisk aktivitet, frisk luft, dagsljus, etc? Man kan ju tänka sig att en stressad familj har större tendens till att ty till snabbmat än andra. Intressant är det, fast snårigt.

Broberg

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 01 nov-13 kl 20:15 »
Så de i västvärlden, som utan jodsalt, får jodbrist är nötter, liksom fetton med vitaminbrist och diverse ohälsosjukdomar?

Har det något med naturligt urval att göra?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #52 skrivet: 01 nov-13 kl 20:50 »
Så de i västvärlden, som utan jodsalt, får jodbrist är nötter, liksom fetton med vitaminbrist och diverse ohälsosjukdomar?

Har det något med naturligt urval att göra?

Nu hinner de flesta reproducera sig innan sjukdomarna stänger ner. Men man kan undra varför jod "undanhålls" en viss del av befolkningen. Men man skall inte vara konspiratorisk, det mesta sker av dumhet här i samhället även om penningintressen ger motiv i en del fall. På 30-talet när joderingen startade och sedan på 60-talet när dosen ökades så var salt en bra bärare. I dag skulle de kanske valt socker ;D

Helt klart är att man måste vara påläst för att inte göra fel. Jag tror att det är väldigt få i samhället som vet om jods funktion i kroppen annat än i samband med struma och att man kan falla utanför programmet om man väljer att äta färdigmat eller köpa det "hälsosamma" havssaltet, örtsaltet eller himalaya-saltet. Även om det tydligen är väldigt viktigt att få jod redan det första levnadsdygnet så informeras det inte om på barnavårdscentralerna.

Broberg

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 01 nov-13 kl 21:12 »
Socker med jod, hehe.. Fast skräpmatsfabrikörerna kanske inte hade kört med det heller?
Folk gillar blandade kletgrejer, där innehållet måste analyseras i labb.

Rödskägg

• Småland
« Svar #54 skrivet: 01 nov-13 kl 21:16 »
Socker utan jod hade varit billigare...
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser