Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min närmsta granne har börjat störa sig på min tupp :(  (läst 10653 gånger)

Nina K

• Skåne
SV: Min närmsta granne har börjat störa sig på min tupp :(
« Svar #20 skrivet: 01 okt-13 kl 01:33 »
Jag tycker att man först ska försöka lösa problemet med alternativa sätt innan man väljer "göra sig av med". Jag mins en dokumentär från tyskland eller england om grannar i tvist och där den ena dragit den andre inför räten p.g.a grannens tuppfarm. Om jag mins det rätt så födde denne granne upp utställningstuppar eller nått och hade typ 200 tuppar på ägona. Kan säga att själv störde jag mig på när jag bodde i lägenhet på en granne under som alltid skulle smälla igen dörren. Tog oftast 2-4 försök innan den stängdes. Varje arbetsdag kl 7 på morgonen 5 dagar i veckan.

Enligt jordabalkens 3 kap. 1 §; står det

"1 § Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen."
citat från http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19700994.htm
« Senast ändrad: 01 okt-13 kl 21:09 av Nina K »

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #21 skrivet: 01 okt-13 kl 07:49 »
Om det går till att grannen anmäler till kommunen så är det tveksamt hur det går.
Vill minnas att jag läste om ett fall i Luleå(?) för ett par år sen. Där fick bonden nya grannar som störde sig på lukten, och kommunen ålade honom att vidta åtgärder för att begränsa lukten. efter några varv med olika kostsamma åtgärder dög det fortfarande inte och bonden tvingades lägga ned...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 01 okt-13 kl 07:53 »
Det är skillnad på tuppar som gal av glädje och hundar som ylar och skäller av ensamhet..
Fjäderfän och kaniner

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 01 okt-13 kl 11:41 »
Det är skillnad på tuppar som gal av glädje och hundar som ylar och skäller av ensamhet..

precis vad jag menade med rygghållandet. självklart är det alternativaren och inte grannen som har rätt, även om grannen för oljud eller alternativaren....

det intressanta är ju också att grannarna inte får vara med i leken och "försvara sig"..

Vild

• -
« Svar #24 skrivet: 01 okt-13 kl 14:49 »
väldigt intressant det här, måste göra en parallel till en annan tråd här på forumet där en användare vars grannar haft hundar lång tid plötsligt börjat störa sig på deras skällande, och nästan alla svaren i tråden säger att självklart skall hundägaren "göra sig av" med hundarna, när det nu är tvärt om, och höns istället för hund, då är svaren också tvärt om?! att självklart ska grannen stå ut med oljudet?

alternativare hatar hundar men älskar höns? eller är det så att alternativare håller varann om ryggen, oavsett om alternativaren har fel eller rätt? oavsett om alternativaren vill ha kvar det som skapar oljud eller om de vill bli av med det? båda fallen var ju på landet osv, visserligen permanentboeende i andra tråden men endå.. det kanske grannarna här planerar bli?
Hur mycket störde hundarna i tråden? Och tuppen i denna?

Enligt lagen får hundar skälla, och det är bara att acceptera att det skälls hos grannarna ibland. Däremot får hundar inte skälla ihållande under långa stunder och inte heller störa nattetid. Detsamma tänker jag om tuppar och andra djur. Självklart ska man ta hänsyn till sin omgivning men lite får folk tåla om de bor så att de har grannar. Frågan är om hundarna i tråden du pratar om störde ovanligt mycket? I den här tråden får man inte uppfattningen att tuppen galer ovanligt mycket.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 01 okt-13 kl 14:57 »
Hur mycket störde hundarna i tråden? Och tuppen i denna?

Enligt lagen får hundar skälla, och det är bara att acceptera att det skälls hos grannarna ibland. Däremot får hundar inte skälla ihållande under långa stunder och inte heller störa nattetid. Detsamma tänker jag om tuppar och andra djur. Självklart ska man ta hänsyn till sin omgivning men lite får folk tåla om de bor så att de har grannar. Frågan är om hundarna i tråden du pratar om störde ovanligt mycket? I den här tråden får man inte uppfattningen att tuppen galer ovanligt mycket.

nej det är klart, jag har ju heller ingen aning, men de försa svaren var så kul å läsa skillnaden i de båda trådarna, utan att vet så mkt om situationen tog man TS parti i båda fallen, det hade kunnat vara de 2 TS som störde sig på varandra nästan :P man bör ju ha i åtanke att när någon klagar på oljud så kan dom tänkas överdriva hur mkt det är, och när någon klagar på att någon klagar på deras oljud kan de tänkas "underdriva" hur mkt det är ;) men ja svaret är väll samma i båda fallen, kolla upp med kommun vad som gäller och anpassa sig därefter om man vill undvika jobbiga konsekvenser, och att det såklart är bäst med "fredliga" lösningar, att komma överrens med grannarna helt enkelt utan att blanda in kommun osv... även om man vet att man har rätt så kanske inte kommungubbarna vet det...

Vild

• -
« Svar #26 skrivet: 01 okt-13 kl 15:04 »
nej det är klart, jag har ju heller ingen aning, men de försa svaren var så kul å läsa skillnaden i de båda trådarna, utan att vet så mkt om situationen tog man TS parti i båda fallen, det hade kunnat vara de 2 TS som störde sig på varandra nästan :P man bör ju ha i åtanke att när någon klagar på oljud så kan dom tänkas överdriva hur mkt det är, och när någon klagar på att någon klagar på deras oljud kan de tänkas "underdriva" hur mkt det är ;) men ja svaret är väll samma i båda fallen, kolla upp med kommun vad som gäller och anpassa sig därefter om man vill undvika jobbiga konsekvenser, och att det såklart är bäst med "fredliga" lösningar, att komma överrens med grannarna helt enkelt utan att blanda in kommun osv... även om man vet att man har rätt så kanske inte kommungubbarna vet det...
Hehe, ja man får ju ts version så den är väl kanske lite partisk, varpå svaren också ofta blir till ts fördel. :)

Håning

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 01 okt-13 kl 15:08 »
Ja om TS säger att hundarna skäller konstant  så blir det nog lätt så av förklarliga skäl :)

Nina K

• Skåne
« Svar #28 skrivet: 01 okt-13 kl 21:35 »
Undrar också hur mycket tuppen gal. Hela dagen eller morgnarna eller då o då. Att hund skäller konstant tycker jag inte normalt. 
« Senast ändrad: 11 okt-13 kl 07:56 av Sirpa »

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 01 okt-13 kl 21:45 »
Jo, det är drygt med dönande djur på landet. Och så jagar de vildsvin om nätterna. Och höfläktar som väsnas och vedkapar.

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 01 okt-13 kl 22:27 »
är det inte en del av att just bo i lägenhet? tidningsbudet som smäller i brevinkasten vid 4-5 på morgonen och ungarna som skriker i trappen på väg till skolan vid 7, fyllon som skramlar kl 2 på natten i veckoslutet  osv, och på landet , tuppar, hundar kor, höflktar, vedkapar och sågar osv...  alla tycker vi olika men jag skulle få spel om det vore tyst hela tiden :P

Nina K

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 01 okt-13 kl 23:56 »
 ;D Trodde inte skulle bli något lika störigt som bror min hade i Malmö. I området hade de koloni med måsar som höll till på taken under vår och sommar. Skrek hela tiden kändes det som. Hur som helst flytta jag ut hit på landet efter jag plugga klart. Nu är det tur att vi har grannar bra bit bort med tanken på alla gäss och ankor som går här. Skicka grannen hit vetja, han skulle välja tuppen efter besöket  ;D

blizzard

« Svar #32 skrivet: 02 okt-13 kl 23:29 »

Jag tycker du har helt rätt i din iaktagelse,frånsett att jag i mitt tidigare inlägg INTE höll med att det var ok.Men att folk här på sidan har ett förutfattat medhåll håller jag med om.
Om det är hundar eller höns tycker jag inte spelar någon roll,har man inte full koll på dem så visar det ju bara att man inte kan dem,eller respekterar grannen...

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #33 skrivet: 03 okt-13 kl 09:16 »
En galande tupp verkar vara något av det hemskaste en modern människa kan få höra...  :-\

Säg till grannen att du funderar på att göra dig av med dina höns för att du inte kommer att ha tid med dem när nu när du dels ska bli dagmamma åt fem fyraåringar, dels satsa på din hobby att såga trägubbar med motorsåg.  ;D

Glöm inte din nya dansgrupp i "morris dans" som kommer öva 2 ggr i veckan:
Morris Dancing performed at the Wimborne Folk Festival 2006
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #34 skrivet: 05 okt-13 kl 12:46 »
Jaja...vad månde bliva. Gåvan togs inte emot, äggen stod på trappen i morse...

Visst är det olika med ljud och ljud. Nog kan jag hålla med om att jag är mycket mera störd av hundskall, än kuckeliku!

Nu ska jag ut och dra igång trimmern och gå på ett tag, så får vi väl se om det gnälls även om detta oljud.  >:D
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

blizzard

« Svar #35 skrivet: 10 okt-13 kl 21:12 »
Ok äggen stod på trappan...
Du väntade till ca 09 någonting på helgen,på veckorna då?
Jag tycker för övrigt att att vänta till ca kl 9 på helgerna visar på god hänsyn från din sida. :D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #36 skrivet: 10 okt-13 kl 21:32 »
Ett gäng hundar som skäller hela tiden skulle jag oroa mig för alldeles förbannat! Inte så mycke, kanske mer förundras, över tuppar som INTE galer. Men då å djurens vägnar.

Maya, vem var på plats först? Hennes karl eller din tupp?  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

blizzard

« Svar #37 skrivet: 10 okt-13 kl 22:03 »
Både tuppar och hundar kan nog vara påfrestande om de inte sköts korrekt...

anders38

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 10 okt-13 kl 23:31 »
du kan få en av mina tuppar som är väldigt blyga  :) dom gal inte alls 2 ut av dem de andra har blivit uppkäfftiga och kommit i målbrottet.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #39 skrivet: 12 okt-13 kl 23:24 »
Min tupp gal inte alls ofta, det är ju en del av det gal'na , om man så säger. Jag tror nog att det rör sig om något annat och så har grannen hakat upp sig på tuppen.  Men när omgivande tuppa, inklusive min drar igång galande så låter de ju ett tag, men inte alltför länge och alls inte alltför ofta.
Jag har hållit dem inne till efter nio om helgerna sen jag lovade det. vi får se hur det går . Kan ju hoppas att hon dumpar karlf*n... För då tror jag att det skulle gå över...
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser