Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min närmsta granne har börjat störa sig på min tupp :(  (läst 10648 gånger)

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
Jag har nu haft höns och tupp i ungefär åtta år. Men närmaste granne sedan ca sex år har nu börjat störa sig väldigt mycket på att min tupp gal.
Jag bor mitt ute på landet , med bara åkrar runt omkring, men grannen bor häck i häck. Hon har aldrig sagt något tidigare och denna tupp gal inte värre än någon annan har gjort tidigare. Däremot har flera grannar på kanske 400-500 bort skaffat höns med tupp. Så visst, om morgnarna gal de till varann som tuppar brukar göra.
Grannen har också skaffat ny karl , så jag tror att det egentligen är han som störs sig på tuppen. Jag bor här året om men grannen är ute bara då och då , här på landet.
Ska jag behöva ta bort tuppen pga hennes gnäll, eller vad farao ska jag göra?  Nån som har erfarenhet av liknande bekymmer och kan komma med något gott råd?
Till saken hör att jag även har tre Mignonhonor som ibland kan kvacka så även jag kan bli galen. Dem har hon inte sagt något om ...ännu :/
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

RoHe

• Södermanland
SV: Min närmsta granne har börjat störa sig på min tupp :(
« Svar #1 skrivet: 26 sep-13 kl 21:01 »
Nu kanske inte jag, som egen tuppägare är lämplig att svara. Men bena dra åt....

Bor man på landet, så får man räkna med sådant, tycker jag. Och har man dessutom inte klagat på såpass lång tid så förstår jag inte. Nästa gång det klagas, startar du gräsklipparn och låter den stå i fyra timmar  ;D, alt startar en cityljudnivå, musik, skrik och fest.!
Kärlek, Frid, Robert under stjärnorna.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 26 sep-13 kl 21:02 »
Ge några ägg till grannfrun och säg att hon ska ge dem till hennes nya karl för färska lantägg är bra för potensen
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #3 skrivet: 26 sep-13 kl 21:04 »
Bor man på landet, så får man räkna med sådant, tycker jag. Och har man dessutom inte klagat på såpass lång tid så förstår jag inte. Nästa gång det klagas, startar du gräsklipparn och låter den stå i fyra timmar  ;D, alt startar en cityljudnivå, musik, skrik och fest.!

Det är bättre med en cementblandare som går halvfylld med singel 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

stina j

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 26 sep-13 kl 21:09 »
jag tycker det är märkligt att folk stör sig på en tupp men utan vidare assepterar trafik och buller som självklart i miljön.

Ugglans

• Småland
    • dixietown
« Svar #5 skrivet: 26 sep-13 kl 21:15 »
En galande tupp verkar vara något av det hemskaste en modern människa kan få höra...  :-\

Säg till grannen att du funderar på att göra dig av med dina höns för att du inte kommer att ha tid med dem när nu när du dels ska bli dagmamma åt fem fyraåringar, dels satsa på din hobby att såga trägubbar med motorsåg.  ;D

Whippet 1.3  Welsumer Dvärg 2.10

Nina K

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 26 sep-13 kl 21:24 »
Släpper du ut dem tidigt? Våra gal de första timmar på morgonen och knappt resten av dagen. När vi bodde i samhälle så höll vi dem inne till 9 tiden för att grannar skulle få sova ostört. När vi flytta och var på besök så blev vi förvånade att två grannar sa att de sakna tuppen/hönsen.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 26 sep-13 kl 22:16 »
Inte skall du göra dig av med tuppen, men är han riktigt gapig så tycker jag du kan vara hygglig och inte släppa ut honom förrän efter 7, om du vill vårda grannsämjan. Jag tycker i och för sig att det är kul med djur, men vi har haft en gaphals som var värre en de andra, och han var allt lite irriterande med sin stämma kl 5 på morgonen. Nu kommer jag inte ihåg om jag vande mig eller om han hamnade i grytan.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 26 sep-13 kl 22:36 »
I en levande landsbygd hörs det att folk bor och håller på med diverse verksamheter. Vill man ha tyst, så får man flytta till Norrlands inland eller kanske någon sommarstugeby? Seniorboende kanske?

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #9 skrivet: 26 sep-13 kl 22:59 »
Skaffa en tupp till! Sen ber du grannkärringen komma in och hjälpa dig fånga tuppen "för han ska väck". Snabbt som attan verkställer du blodigast möjliga avrättning i hennes åsyn, låt det gärna stänka lite på henne.

Fråga sen om det är fler som galer...........  >:D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

ElinorE

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 sep-13 kl 23:04 »
Jag tycker att du ska bjuda över grannen och den tupphatande mannen på fika. Bjud på fin gul sockerkaka. Var noga med att nämna att den är så fin (och god) tack vare att du har egna ägg. Har du ägg till salu? Erbjud grannarna att köpa denna delikatess. =D

Gå ut och visa hönorna och ankorna, presentera med namn. Låt grannarna bekanta sig med hönorna, kanske mata med något gott? Mata djur är roligt. Annars är kycklingar populära och tuppen är ju, som vi alla vet, en förutsättning för att det ska bli några.  ;)

Syftet är att skapa ett positivt intresse för hönsen. Det man tycker om eller har nytta utav vill man ha kvar.

Jag har mina hönor hos min mamma som bor ute på landet, närmsta grannarna bor ca 150m bort åt var sitt håll. Båda har nämnt att tupparna startar sitt galande vid soluppgången, på sommaren är det ca kl 04,00.... så visst har hot om nackning och coq au vin har förekommit...   ;) men de är ändå glada att vi har höns, de är ju så söta när de går runt i trädgården, värper fina ägg, roligt att ge matrester, kul för barnen... och så SKA det vara höns på landet!
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

blizzard

« Svar #11 skrivet: 26 sep-13 kl 23:58 »
Det är ingen lätt fråga.Att bara säga skyll er själv ,det ska gala på landet funkar ju bara sådär halvbra ;)
Att ta med grannarna på rundvandring kan ju vara positivt men det löser nog ändå inte hela problemet.

Jag tror att man måste försöka sätta sig in i deras sits också,det är faktiskt ingen höjdare att vakna väldigt tidigt ofta pga av något som sker hos en granne.
Det spelar ju som ingen roll om det är tuppar som gal eller om de börjar spela dödsmetall  på trummor för öppen dörr kl 4-5  tiden varje morgon.Man kan ju göra listan lång med eventuella störmoment...
Det hela handlar väl om någon form av respekt.Om jag tex har körning/jobb att göra på någon åker så väljer jag inte den som ligger precis brevid någon sommarstuga direkt från morgonen o:)

Jag är så pass snäll att jag inte heller som ett statement dyker upp där fem över sju på morgonen,därför att jag brukar tänka att de stackarna som är där har slavat hela året och faktiskt förtjänar att sova längre än så om de vill på deras semester.Det har hittills fungerat mycket bra att fara dit jag inte stör någon fram till åtm 9-10tiden.
På kvällen är det ju inga problem att köra till kanske elva, tolv så där...
Det har aldrig varit några problem och min grannsämja är verkligen den bästa.

Med detta sagt tycker jag du ska försöka begränsa din tupps möjligheter att börja tokgala extremt tidigt helt enkelt.
Jag tror att du känner detta lite själv redan och jag tror även att du kommer att tjäna på det.
Det är ingen höjdare att bli ovän med en granne.

karsan

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 27 sep-13 kl 08:44 »
I en levande landsbygd hörs det att folk bor och håller på med diverse verksamheter. Vill man ha tyst, så får man flytta till Norrlands inland eller kanske någon sommarstugeby? Seniorboende kanske?

Sommarstugeby -  stugägarna som annars bor i stan älskar att köra motorsåg, trimmer, gräsklippare, fyrhjuling. Går runt hela helgen med hörselskydd medans ljudet sprider sig i nejden.

zeina66

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 27 sep-13 kl 09:16 »
Jag har nu haft höns och tupp i ungefär åtta år. Men närmaste granne sedan ca sex år har nu börjat störa sig väldigt mycket på att min tupp gal.
Grannen har också skaffat ny karl , så jag tror att det egentligen är han som störs sig på tuppen. Jag bor här året om men grannen är ute bara då och då , här på landet.
Ska jag behöva ta bort tuppen pga hennes gnäll, eller vad farao ska jag göra?  Nån som har erfarenhet av liknande bekymmer och kan komma med något gott råd?

Släpp ut tuppen efter 7 som nån annan skrev...
Dessa grannar kommer troligtvis klaga på nåt annat om tuppen hamnar i grytan. Dessutom bor du där åren runt så varför skulle du behöva nacka din tupp för att grannen ej vill blii störd när hon besöker "landet" ?? Hon borde kanske inte komma alls...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Vild

• -
« Svar #14 skrivet: 27 sep-13 kl 13:04 »
Jag håller min tupp inne på mornarna så att han inte stör folk som sover, har ganska mkt grannar men ingen som störs. Nu får han komma ut mellan 8 och 9 ungefär för då åker jag till dagis med dottern, men när jag börjar jobba sen kommer det att bli tidigare. På helgerna brukar jag vänta till 9.

Fråga grannen vilka tider tuppen stör så kanske du kan säga att du kan försöka hålla han inne den tiden.

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #15 skrivet: 27 sep-13 kl 14:23 »
En granne till oss (200 meter bort) mumlade en gång något om att David Bowie (namnet relaterade till färgerna inte rösten) gal mycket, men att han inte hörde det i sovrummet, för i så fall skulle han bli förbandet.
Jag meddelade honom att det fick han lära sig att liva med, och att sådana ljud hör till på landet. i ditt ställe ville jag göra likedan.

Jag undrar om det är en granne som du i övrigt har ett gemenskap med? 
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #16 skrivet: 27 sep-13 kl 14:36 »
Tack för alla käcka tips.  Bjussa på kaka är inget alternativ då grannens "nya" karl är lite folkrädd.  Jag har erbjudit henne ägg, som vängåva nu. får se om hon nappar. tidigare köpte hon ofta ägg av mig.
 Annars så har jag inte mycket umgänge nu sedan karln kom in i bilden . Innan kunde vi fika, äta, dricka vin , prata trädgård och växter och även byggerier.

Jag har sagt att jag inte tänker nacka tuppen, då han är mycket trevlig och bra med sina damer. Grejen är också att flera grannar längre bort har tupp, eller tuppar och de pratar väl med varann då och då under dagen .

Nu har jag lovat att han kommer vara instängd till nio på helgerna , så får jag se vad jag får för respond på det. Ännu så länge så mejlar vi..haha, hon har inte varit över och pratat med mig då hon varit ute på landet.
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #17 skrivet: 30 sep-13 kl 22:02 »
Jaja, nu får vi se vad som händer härnäst. nu har jag iaf mutat med 6 st frukostägg och dörren till hönsor och tupp öppnades inte förrän långt efter nio i helgen.
Jag tycker allt att jag har bjudit till.  o:)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #18 skrivet: 30 sep-13 kl 22:52 »
Skaffa ett 20tal tuppar,när du sedan nackar bort merparten av dem så kommer grannen tycka att det tystnat rejält,.
Eller skaffa en flock gäss tillfälligt..hehe
Fjäderfän och kaniner

gustavbengtsson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 30 sep-13 kl 22:58 »
väldigt intressant det här, måste göra en parallel till en annan tråd här på forumet där en användare vars grannar haft hundar lång tid plötsligt börjat störa sig på deras skällande, och nästan alla svaren i tråden säger att självklart skall hundägaren "göra sig av" med hundarna, när det nu är tvärt om, och höns istället för hund, då är svaren också tvärt om?! att självklart ska grannen stå ut med oljudet?

alternativare hatar hundar men älskar höns? eller är det så att alternativare håller varann om ryggen, oavsett om alternativaren har fel eller rätt? oavsett om alternativaren vill ha kvar det som skapar oljud eller om de vill bli av med det? båda fallen var ju på landet osv, visserligen permanentboeende i andra tråden men endå.. det kanske grannarna här planerar bli?
« Senast ändrad: 30 sep-13 kl 23:03 av gustavbengtsson »

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser