Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad tar ni kg när ni säljer honung?  (läst 67294 gånger)

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Vad tar ni kg när ni säljer honung?
« Svar #160 skrivet: 16 jan-14 kl 22:35 »
Tills man löser problemet hur man kan importera lokal producerade svensk honung kan verkstaden hålla öppet  ;D
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Hans Andersson

• -
« Svar #161 skrivet: 18 jan-14 kl 08:39 »
Här en som förstått att prissätta inför konkurrens  ;D

http://www.blocket.se/halland/Honung_51652581.htm?ca=17&w=2

Inga-Karin E

• Halland
« Svar #162 skrivet: 18 jan-14 kl 09:55 »
 Mm...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #163 skrivet: 18 jan-14 kl 14:58 »
Och jag säljer samma burk utan problem för det dubbla  ::)
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #164 skrivet: 20 jan-14 kl 19:29 »
Hej

Kanske i framtiden är det inte enbart honung som ger intäkterna, utan att ta/få betalt för pollinering?
Enligt jordbruksverket:

Värdet av bins pollinering av grödor och växter i Sverige motsvarar uppåt 320 miljoner kronor. Honungsproduktionens värde: drygt 120 miljoner kronor.

Hur detta skall gå till är en annan fråga...modellen som sådan finns jo redan, ex vis mandelpollineringen i landet i väster.
Detta skulle samtidigt öppna möjligheten att fortsätta på en lovande varroatolranzsodling som till ex avbröts i Tyskland eftersom bina inte producerade tillräckligt med honung...

plm

• Skåne
« Svar #165 skrivet: 20 jan-14 kl 22:13 »
Du, Kap Horn borde nog titta på filmen " Inte bara honung" angående pollinering av mandel. Den är inte vacker utan ett exempel på när det gått riktigt illa. 180 gr emot det som jag tror är din filosofi om biodling.

forestman78

• Södermanland
« Svar #166 skrivet: 20 jan-14 kl 23:05 »
Instämmer med föregående talare! Dock har Kap Horn en poäng i det han skriver förutsatt att bisamhällena inte flyttas runt hela tiden utan kan stå kvar i området stationärt. Pollinering i förgiftade monotoper funkar ju inte om bina inte flyttas och därför skulle det ställa krav på större biologisk mångfald än i t ex de amerikanska mandelodlingarna. Kringflyttande pollinerare sprider ju också sjukdomar. Den ekonomiska lönsamheten för biodlaren blir såklart sämre om hen inte kan resa och åta sig flera pollineringsuppdrag med samma bin. Men på sikt vinner kanske alla. Permanent uppställda bisamhällen skulle kanske pressa odlarna, som behöver pollinerare, att bedriva ett mer miljövänligt och varierat jordbruk.
« Senast ändrad: 21 jan-14 kl 02:01 av forestman78 »
Biodlande torpare med hund och gäss.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #167 skrivet: 21 jan-14 kl 05:54 »
Hej

Jag har inte med ett ord sagt att det amerikanska modellen är eftersträvansvärd, PLM...Forestman har förstått poängen. Inte bara honung i en helt annan mening, med positiva förtecken alltså.
Det gäller att skaffa ett "mervärde" som jo bevisligen finns, tom med siffror från JBV visar detta.

Hur man når ditt på ett hållbart sätt är en helt annan fråga.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #168 skrivet: 21 jan-14 kl 05:59 »
raderat pga "dubbel exponering"
« Senast ändrad: 21 jan-14 kl 22:53 av Kap Horn »

plm

• Skåne
« Svar #169 skrivet: 21 jan-14 kl 21:17 »
Hej

Jag har inte med ett ord sagt att det amerikanska modellen är eftersträvansvärd, PLM...Forestman har förstått poängen. Inte bara honung i en helt annan mening, med positiva förtecken alltså.
Det gäller att skaffa ett "mervärde" som jo bevisligen finns, tom med siffror från JBV visar detta.

Hur man når ditt på ett hållbart sätt är en helt annan fråga.

...och det har inte jag då eller? :)
förstått poängen?
Sorry att jag inte kunde läsa vad du egentligen tänkte. Jag kan tyvärr bara kommentera det som du skriver här.
Hoppas värken i tån går över.

Kap Horn

• Småland
    • Fredliga bin
« Svar #170 skrivet: 21 jan-14 kl 22:52 »
Hej PLM

No problems...aldrig haft någon värk...

Torkel

• Uppland
« Svar #171 skrivet: 01 feb-14 kl 01:03 »

Jag har en försäljnings låda vid vägen och har sålt 700g burkar för 85kr till 90kr

90kr för en burk med en dyrare och snyggare lock än den vanliga gulfärgat. Den dyrare motiv lockat burken tar slut före den billigare fast det är samma honung och storlek

mvh Edward  :P
Följdfråga: Hur fungerar det med en försäljningslåda? Är denna obemannad? Förekommer det problem med svinn?

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #172 skrivet: 01 feb-14 kl 10:46 »
Det är en myt att hobby odlarna dumpar priserna, de som leder lågpris ligan är några stor odlare  >:(

Jag odlar egna tomater under sommaren och producerar för många. De tomater som jag odlar räcker för min familj och två av grannarna. Grannarna får tomaterna och det borde innebära att jag dumpar priserna lokalt. Jag är övertygad att det är de små hobbyodlarna som leder lågprisligan men dessa producerar bara så det räcker till 2-3 hushåll.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #173 skrivet: 01 feb-14 kl 10:49 »
Angående honung så köper jag honung i södra Halland och betalar 55 kr för en 700 g burk och 580 kr för 12 burkar. Honungen är dyrare 2013/2014 än den var 2012/2013
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Edward.

• Gästrikland
« Svar #174 skrivet: 01 feb-14 kl 13:08 »
Grannarna får tomaterna och det borde innebära att jag dumpar priserna lokalt. Jag är övertygad att det är de små hobbyodlarna som leder lågprisligan men dessa producerar bara så det räcker till 2-3 hushåll

Om du inte blir av med dina tomater och inte äter upp dem börjar de snart att rutna, Att du ger dem till grannarna skapar vällvilja och grann sämja, vad kostar och hur mycket är den värd?

Honung är en stabil och hållbar produkt som det är brist på av den svenska sorten.  ;)

Följdfråga: Hur fungerar det med en försäljningslåda? Är denna obemannad? Förekommer det problem med svinn?

Lådan är obemannad, själv betjäning.

Jag vägde upp lite svin mot att slippa prata och var trevlig i 15 minuter varje gång jag skulle sälja en burk honung, mitt i nyheterna eller viktiga program som Simpsons!

Har haft den igång i flera år nu och ja, ibland fattas det pengar!  >:( :'( (:)

Fast nästa gång man kommer är det förmycket pengar,  o:) ;D o:)

Ibland har inte grannarna jämna pengar och då blir det lite + eller - somliga har gett sig tillkänna  ;D och jag tycker det är helt ok ! och sagt att det går fint, bara jag slipper hålla reda på det  ;) Det sköter de så bra.

Med facit i handen så har det fungerat bra, dock har jag inte millimeter kontroll, men när burkarna minskar i lådan fylls bössan på i samma takt.

Folk uppskattar att det fungerar och att de flesta egentligen är faktiskt ärliga  o:) Människan är god  o:)

« Senast ändrad: 01 feb-14 kl 13:27 av Edward. »

Torkel

• Uppland
« Svar #175 skrivet: 02 feb-14 kl 00:25 »
Om du inte blir av med dina tomater och inte äter upp dem börjar de snart att rutna, Att du ger dem till grannarna skapar vällvilja och grann sämja, vad kostar och hur mycket är den värd?

Honung är en stabil och hållbar produkt som det är brist på av den svenska sorten.  ;)

Lådan är obemannad, själv betjäning.

Jag vägde upp lite svin mot att slippa prata och var trevlig i 15 minuter varje gång jag skulle sälja en burk honung, mitt i nyheterna eller viktiga program som Simpsons!

Har haft den igång i flera år nu och ja, ibland fattas det pengar!  >:( :'( (:)

Fast nästa gång man kommer är det förmycket pengar,  o:) ;D o:)

Ibland har inte grannarna jämna pengar och då blir det lite + eller - somliga har gett sig tillkänna  ;D och jag tycker det är helt ok ! och sagt att det går fint, bara jag slipper hålla reda på det  ;) Det sköter de så bra.

Med facit i handen så har det fungerat bra, dock har jag inte millimeter kontroll, men när burkarna minskar i lådan fylls bössan på i samma takt.

Folk uppskattar att det fungerar och att de flesta egentligen är faktiskt ärliga  o:) Människan är god  o:)

OK, men hur funkar det med olika utomhustemperaturer i försäljningslådan? Tål honungen alla temperaturer sommar som vinter? Eller är detta försäljningssätt förbehållet vissa årstider?

Mvh
Torkel

Edward.

• Gästrikland
« Svar #176 skrivet: 02 feb-14 kl 19:08 »
OK, men hur funkar det med olika utomhustemperaturer i försäljningslådan? Tål honungen alla temperaturer sommar som vinter? Eller är detta försäljningssätt förbehållet vissa årstider?

Jag har tagit och provat honung som har varit ute och utsatt för temperatur växlingar och det är inget fel på smak och konsitensen.

Under sen höst med kalla nätter och varma dagar kan det bildas kondens på burkarnas utsidan. Det ser inte kul ut, men innehållet påverkas inte nämnvärt, kanske inte nån bra ide med plast burkar eftersom de är inte tätt som glasburkar.

Under vinter våren och sommaren är det inget problem.

Spontant känns det ändå inte som det bästa sätt att förvara honung så jag bruka dra ner på mängden honung i lådan och fyller på efter behov.
Där jag bor är det en del sommar gäster som gör att försäljning ökar under sommaren, även soliga vinter dagar som lämpar sig för promenader gör att försäljningen ökar.

Eftersom det är tort i lådan tyckte några svart myror att det var ett trevligt ställe, ytterst lite myrr damm i blind bottenet gör att de har sluttat med det.

andtol

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 02 feb-14 kl 20:11 »
Det är en bra grej, jag tror jag ska bygga en låda hit också. Och kanske fylla på med andra saker eftersom.

Torkel

• Uppland
« Svar #178 skrivet: 03 feb-14 kl 02:03 »
Det är en bra grej, jag tror jag ska bygga en låda hit också. Och kanske fylla på med andra saker eftersom.
Funderar på om inte en gammal trågkupa borde gå att bygga om till försäljningslåda? Gärna en med "fel" rammått...

Edward.

• Gästrikland
« Svar #179 skrivet: 03 feb-14 kl 06:17 »
Funderar på om inte en gammal trågkupa borde gå att bygga om till försäljningslåda?

Bra idé  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser