Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur ska jag sköta mina gutefår?  (läst 10111 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Hur ska jag sköta mina gutefår?
« Svar #20 skrivet: 01 okt-13 kl 16:02 »
Skogsbetet är oftast magert och har en annan flora/fauna som inte gynnar parasiter som annars överlever längre eller hittar mellanvärd i betet. Men har du en liten skogsplätt som du tränger in många får på så hjälper det nog inte mycket att där står ett par träd ;D

zeina66

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 02 okt-13 kl 07:50 »
Vad är en skäckfäll?
Googla på SKÄCK. Ser ut som en indianhäst eller brokig ko  ;)

Tack för tipset om Kellfri häcken...kan vara något...ska låna 3 kogrindar nu och testa med om det också kan funka.
Jag använder en Kellfri (billigast) men har även en stiltbergs, den är lättare att flytta då den är i tre sektioner som lätt tas isär, och går att komb med lammgrindar

Undrade angående fällar:
- Finns det någon längd på ullen som är att föredra när man skickar ett djur till slakt med ändamål att ta vara på fällen? Finns det någon tid på året som är bättre lämpad än annan att ta vara på en fäll, t.ex. med tanke på ullkvalité etc?
Du kan välja olika längder på ullen,18 mm, 35 mm (mest vanlig) eller så låter man fällen vara helt naturell (mattberedning). Man kan även klippa lammen 6-8 veckor före slakt så att de hinner växa ut ca 3-4 cm nu ull,det blir då naturliga "toppar" och lite snyggare än om de klipps på skinnberederiet. Lämpligast tid är på hösten eller vintern innan fåren börjar tappa sin ull. Ullen får inte vara tovig i topparna om man vill ha mattberedning. Om ullen är skitig av spån & torv kan resultatet bli sämre när de klipps i maskin... 
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Vilhelm Nilsson

• Uppland
    • Uppsala Naturbete
« Svar #22 skrivet: 02 okt-13 kl 12:34 »
Ok. tack båda för era svar på mina frågor!

Jag tar och smälter det jag lärt mig nu en stund och kanske återkommer framöver om jag undrar något mer.

MvH och tack!
Vilhelm
Ett gott omdöme får man från erfarenhet, erfarenhet får man från ett dåligt omdöme.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #23 skrivet: 02 okt-13 kl 14:17 »
Det var mest Zeina som svarade, men jag säger varsågod och lycka till i alla fall. Hoppas det går bra med dina ulltussar och att du får lätta lammningar i vår.

Vilhelm Nilsson

• Uppland
    • Uppsala Naturbete
« Svar #24 skrivet: 04 okt-13 kl 15:52 »
Jo jag kom på en liten undran till jag hade:
Hur många tackor bör jag betäcka om jag vill ha ca 40-50 lamm?
Jag tror att gutar är rätt fruktsamma och antal lamm/tacka är väl runt 1,5?
Hur ska man tänka?
Ett gott omdöme får man från erfarenhet, erfarenhet får man från ett dåligt omdöme.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #25 skrivet: 04 okt-13 kl 16:19 »
Om de har haft bra med bete kan du nog räkna med 1,5 lamm per tacka. Det är lite olika, jag tycker att en del tackor återkommande får 2 lamm medan andra nästan alltid får ett.

zeina66

• Värmland
« Svar #26 skrivet: 04 okt-13 kl 17:43 »
Håller med föregående talare... ;)

En del av mina tackor får 2 varje år medans andra kan bara får 1. Ensamlammen har absolut mkt högre slaktvikt än tvillinglamm. När det blir det trillingar tar jag bort den som väger minst, det tar styggt på tackorna att dia 3 st och risken är stor att du har tre lamm med dålig tillväxt - de passar varken som slaktdjur eller livdjur...

Känner en som fick 43 av 28 tackor  ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Vilhelm Nilsson

• Uppland
    • Uppsala Naturbete
« Svar #27 skrivet: 04 okt-13 kl 21:06 »
Ja betet har nog varit lite sisådär. Senaste månaden har de alla gått i ett stort skogsbete. Ska ta in dom i helgen och göra en allmän hullbedömning. Gissar att en klippning följd av fri tillgång till grovfoder ensilage kanske hjälper till med fruksamheten.
Jag var mest lite fundersam för jag vill inte ha för många lamm nu i början eftersom det är min första gång och jag vill börja lite försiktigt. Känner ett par som jag tror betäckte hela sin besättning på 60-70 tackor och fick ett omöjligt jobb sen när alla lamm skulle komma. De fick dessutom sitt första barn i samma veva så de tröttnade fort och sålde fåren.

Dela detta:

* Inloggade just nu

463 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser