Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad göra med ca 20 stora aspar..?  (läst 10248 gånger)

T16_AeRo

• Närke
Vad göra med ca 20 stora aspar..?
« skrivet: 24 sep-13 kl 14:25 »
Då vi ska rensar upp bakom våran lada och ta ned alla träd undrar jag om det är lönt att sälja ca 15-20 stora aspar (diameter kanske 25-35 cm). Finns även några björkar. Finns det någon min. gräns på hur mycket en timmerlastbil hämtar egentligen? Jag har ingen aning om vad träden kan vara värda. Att kontakta ett skogsbolag som kommer ut och räknar på detta känns väl inte aktuellt?

Tanken nu är att ett företag ska ta ner i stort sett rubbet + massa runt vårat bostadshus och flisa upp. Det mot att vi slipper betala något för jobbet.

Problemet är nu att en nära anhörig skrek rakt ut och menar på att vi "ger bort" träden och att vi måste ta varje chans att få in pengar på gården. Han erbjöd oss att låna traktor m. timmerkärra.
 Det vi har emot oss är ju att båda jag och min sambo har jobb vid sidan om så tiden räcker ju knappast till då vi har 1000 andra projekt på gång.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Vad göra med ca 20 stora aspar..?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-13 kl 14:30 »
Aspar ger ganska bra betalt och jag tror att minsta volymen är 10 m3
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Pitchblende

• Awakened Saxon
    • Dalsland
« Svar #2 skrivet: 24 sep-13 kl 14:32 »
Ifall det finns någon kommersiell vedproducent i trakten kan det vara värt att fråga om dom kan ge något för det.
"My grandfather rode a camel, my father rode a camel, I drive a Mercedes, my son drives a Land Rover, his son will drive a Land Rover, but his son will ride a camel."  ~ Rashid bin Saeed Al Maktoum (1912-1990), Emir av Dubai

Huggorm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 sep-13 kl 15:27 »
Ja, det kan säljas som lövved och ger bra betalt trots att det är rätt dålig ved. Annars går det kanske att säljas som tändsticksmaterial eller såga upp till bastupanel. Eller allra helst, låt det stå. Djurlivet behöver sina asplundar.

Existens

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 24 sep-13 kl 15:38 »

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 24 sep-13 kl 15:44 »
440 kr/m3fub är inte så illa. Minsta mängd 7m3fub

kurt

« Svar #6 skrivet: 24 sep-13 kl 20:41 »
Tänk på att det kommer att komma upp en djungel av aspskott från de fällda träden om den inte avbarkas och får dö stående i över 1 år

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 24 sep-13 kl 21:10 »
Inhägna och låt får kalasa på skotten, mina älskar asp och ask!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #8 skrivet: 24 sep-13 kl 21:19 »
Fäll dem i vinter till glädje för harar,rådjur och älg..
Fjäderfän och kaniner

Existens

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 sep-13 kl 22:01 »
Jag tog ner ett 100-tal aspar för 5 år sen till tändsticksvirke. Det har inte kommit ett enda skott från dom stubbarna.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 sep-13 kl 22:20 »
Jag tog ner ett 100-tal aspar för 5 år sen till tändsticksvirke. Det har inte kommit ett enda skott från dom stubbarna.
Nej, asp skjuter inte från stubbarna utan från rötterna. Eller har det inte kommit något från de heller?

Jakobn

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 24 sep-13 kl 23:56 »
Tycker det låter klokt av din "anhörige". Har du möjlighet att få in några kronor på det så kan de väl lika gärna stå tills tid finns.

Håning

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 25 sep-13 kl 01:49 »
Ja hade sparat och tagit ner efter hand till ved för egen del . Och då hinner du med som det passar dig.

JFOT

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 25 sep-13 kl 12:10 »
Fördelen att flis är att ni blir av med alla grenar vilket ni inte blir om ni bara säljer timret men det kan löna sig att kolla vad virket är värt då det kan betala både att träden tas ner och att ta dit en flisare. Det är inte helt oproblematiskt att sälja virke som växt i närheten av hus så det kanske blir att det går som brännved men även det ger pengar.

Existens

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 25 sep-13 kl 13:35 »
Nej, asp skjuter inte från stubbarna utan från rötterna. Eller har det inte kommit något från de heller?

Inte ett skott så långt ögat når.  Det var iofs rejäla aspar, om det nu kan ha nån betydelse.

bo_i_dala

« Svar #15 skrivet: 27 sep-13 kl 08:32 »
Inte ett skott så långt ögat når.  Det var iofs rejäla aspar, om det nu kan ha nån betydelse.

Hej!

Du hade en jä....la tur- vore intressant att veta varför det inte kom rotskott....
mvh bosse

Existens

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 sep-13 kl 13:07 »
Kollat lite idag och det ser ut som att vissa av de stubbar som ligger öppet, har fått några små skott. Nu ca 30 cm höga och närmast lika hallonskott. Det höggs ju ändå 2007-08 om jag minns rätt.

Stubbarna inne i skogen har däremot inte ett enda skott runt sig.

Huggorm

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 27 sep-13 kl 13:09 »
Men du har ju lämnat en massa träd, då har energin gott till tillväxt på de istället

Lise

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 27 sep-13 kl 15:00 »
Jo, storleken/åldern har betydelse när det gäller asp. Allra mest rotskott får man vanligen efter halvstora aspar, sådär nån decimeter eller 2 i diameter. Minst från riktigt gamla.
Ljus har också betydelse.  Gallrar man ett aspbestånd brukar det inte bli så mycket skott, eftersom det är för mörkt.

T16_AeRo

• Närke
« Svar #19 skrivet: 31 dec-13 kl 16:50 »
440 kr/m3fub är inte så illa. Minsta mängd 7m3fub

Ja det får bli tändstickvirke då. Vagn är inhandlad till fyrhjulingen så jag kan lägga en välta framför huset.
 Nu har ju inte jag en aning om hur stor mängd det kommer bli till slut men vissa aspar är ju rejält grova. Resten får jag väl samla till massaved.. såg att det gick att blanda med björk.

Måste man ha något "kontrakt" med tex Swedish Match eller är det bara sätta igång och fälla? Jag vet ju som sagt inte alls hur mycket det blir i slutänden, först när jag kan mäta vältan vet jag ju mängden  ???

Bland annat detta som ska ner :

Dela detta:

* Inloggade just nu

619 gäster, 2 användare (1 dolda)
fall

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser