Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Galonbyxor??  (läst 2426 gånger)

Eko22

• Öland
Galonbyxor??
« skrivet: 22 sep-13 kl 22:52 »
Ska köpa nya regnbyxor till dottern och har läst på Naturskyddsföreningens sida och som jag fattat det så är de flesta skal/regnkläder väldigt miljöskadliga och de rekommenderar vanlig galon till barn. Någon som är insatt? Funderar på att köpa helt vanliga galonisar till henne trots att hon flyllt 9 år.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Galonbyxor??
« Svar #1 skrivet: 23 sep-13 kl 07:11 »
Galon är inte heller nödvändigtvis så oskyldigt, plasten är ju vanligtvis PVC (vinyl) som både är otrevlig i sig och innehåller en hel del otrevliga mjukgörare för att bli tillräckligt mjuk. De där mjukgörarna är ju kända för att kunna vara allergiframkallande (tänk t ex på golvmattor av plast från 70- och 80-talet).
Jag föreslår att du antingen anskaffar begagnade galonkläder, minst 20-30 år gamla så att överskottet av mjukgörare redan har avdunstat, eller också väljer du galon baserad på PU (polyuretan), som inte kräver så mycket mjukgörare.

Eko22

• Öland
« Svar #2 skrivet: 23 sep-13 kl 09:57 »
Det jag tittat på är från Kappahl och som fortfarande finns i hennes storlek, det ska vara i pu så det känns nog bra.

Eko22

• Öland
« Svar #3 skrivet: 23 sep-13 kl 19:34 »
Någon mer som är lite insatt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

514 gäster, 1 användare
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser