Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Skorv" på potatis  (läst 2319 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
"Skorv" på potatis
« skrivet: 21 sep-13 kl 18:54 »
Vi har ännu inte tagit upp potatisen utan gräver upp några stånd i taget för att laga till direkt. Idag fick jag en, bara en, potatis som var full med "skorv". Vet inte den korrekta benämningen men vi kallar det för skorv. Det är som kratrar i skalet som går ner i potatisen och ger bruna fläckar under skorven. Förra året (på en helt annan plats) var alla potatisar fulla av skorv och det skyllde vi på det ihärdiga regnandet men i år har vi inte sett något tidigare. Vi har köpt nytt utsäde i år och odlar på en helt annan plats. Sorten är Solist.

Nu undrar jag om det är bara en nyck att en potatis fått skorv. Har aldrig varit med om det förut. Stånden ger bra avkastning, ca 1 kg/stånd men blasten har vissnat ner helt. Bör vi ta upp alla potatisar fort som ögat eller spelar det ingen roll för risken att andra drabbas?

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

masa

• -
SV: "Skorv" på potatis
« Svar #1 skrivet: 23 sep-13 kl 10:34 »
Skorv utvecklas bäst vid högt pH-värde samt torr och varm jord. Den börjar bildas vid ganska tidig knölutveckling om förhållandena är gynnsamma. Olika sorter är olika mottagliga. Det finns olika typer av skorv, för det mesta är det bara en estetisk fråga, men lagringshållbarheten kan bli sämre när skalet är skadat.

Det spelar nog inte någon större roll hur ni gör med skörden, men det börjar ju bli dags att ta upp potatisen ändå.

Fraams Palsing

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep-13 kl 07:39 »
Hej!
Satte potatis i jord där jag strött aska från vedspisen, och fick rejält med skorv, och läste senare i bok att skorven berodde på just denna aska! Fick skala potatisen två gånger, men om jag kokade med skalen på var det inga problem, allt följde med skalen.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 24 sep-13 kl 08:57 »
Häst och fårskit ger också skorv på potatisen

masa

• -
« Svar #4 skrivet: 24 sep-13 kl 11:41 »
Hej!
Satte potatis i jord där jag strött aska från vedspisen, och fick rejält med skorv, och läste senare i bok att skorven berodde på just denna aska!

Askan höjer pH-värdet i jorden, och då trivs skorven.

Dela detta:

* Inloggade just nu

552 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser