Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många hagar?  (läst 4904 gånger)

johannaw99

• Hej! Jag heter Johanna och jag älskar djur :D
    • Södermanland
Hur många hagar?
« skrivet: 21 sep-13 kl 12:58 »
Hej! Jag är ny här och har inga getter ännu ;)
Men nästa år ska vi kanske skaffa ett par afrikanska dvärggetter. :D

Hur många hagar tror ni skulle vara bra att ha om man har 3 getter som får komma utanför hagen väldigt ofta, gå fritt på tomten, gå på promenader m.m? Behövs det fler än en om man mockar hagen och försöker hålla rent? Hagen som vi tänkt fixa är ungefär 60x60 meter. Hur många hagar har ni till era getter? :)

Lise

• Värmland
SV: Hur många hagar?
« Svar #1 skrivet: 21 sep-13 kl 14:25 »
Ni behöver två rasthagar  (om inte "hagen" är hårdgjort, t.ex. betong, så att den går att rengöra på riktigt).
Och så behöver ni varva mellan dess två på ett smart sätt.  Exempel (där de får killingar på våren): Hage 1 används fram tills dräktiga getterna placeras i avskild box och får sina killingar och då inte har tillgång till någon rasthage.  Sen släpps getter med killingar i hage 2. under sommaren är de förmodligen ute på andra beten och på hösten hamnar de igen i hage 2 och är där under vintern och fram tillls nästa killingar ska ut för första gången.  Med detta tänk får nya små alltid nästan parasitfritt bete.  Det är naturligtvis ändå viktigt att hålla fräscht i rasthagen som används för tillfället.

johannaw99

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 21 sep-13 kl 14:40 »
Tack för svar! :)
Vi hade bara tänkt att ha dem som sällskap och alltså INTE avla på dem. Skulle det funka med en skogshage och en gräshage? Gräshagen är lite som en vildvuxen äng med sly och små träd i och skogshagen skulle bli bakom deras stall. Man skulle kunna ha som en liten dörr på baksidan av stallet där de kan gå ut och in som de själva vill till skogshagen. Skulle det funka tror du? :)

Vi har föresten minkar på våran tomt. De kan väl inte ta sig in i hagen och döda/äta getter? Afrikanska dvärggetter är ju ganska så små...  Kan minkar döda getter?? ???
« Senast ändrad: 21 sep-13 kl 15:50 av johannaw99 »

Lise

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 21 sep-13 kl 15:07 »
Med rasthage så menar jag en sån hage de har tillgång till från stallet och kan springa ut o in i själva. Dela in "skogshagen" i två och använd dessa som jag föreslog. Använd gräshagen som sommarbete.
Det kan vara fördel att dela sommarbete i flera hagar också för att alltid ha tillgång bra bete.  Beror lite på övriga möjligheter och förutsättningar.  Går nåt av gräsbetet att putsa?  Har ni andra betesdjur?

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 21 sep-13 kl 15:18 »
Hej och välkommen till gettavlan, johannaw99 :) !

Om ni vill avla på era kommande getter är det bättre att ni satsar på någon av våra utrotningshotade allmogeraser; göingegeten, lappgeten eller jämtgeten. De behöver fler bevarare! www.allmogegeten.se
Dvärggetter är visserligen söta, men det finns redan oerhört gott om dem utannonserade på diverse ställen, och långt ifrån alla killingar kommer till ett bra hem. Vissa slaktas med plågsamma metoder, andra blir 50-årspresenter och "vandringspokaler". Många här på a.nu har fått ta ansvar för övergivna dvärggetter eller -korsningar, och dessa djur har en ofta sorglig historia.

Vad gäller bete är det skillnad på beteshage och rasthage. 60x60 meter är 3600 kvadratmeter, och det räcker knappast till att föda 3 getter med killingar en hel betessäsong, om det inte är ett mycket "fett" bete. Flera hagar är ett måste för att undvika parasiter, 2 räcker nog inte, minst 3 eller 4 behövs. Säkert har någon markägare i närheten några gamla beten som hen gärna skulle se röjda av kompetenta getter :) , om ni inte har så det räcker själva. Skogsbeten är populära hos getter, men när de anser att det är slut på bete ger de sig på och barkar även vuxna träd...

Minkar kan möjligen vara en fara för nyfödda killingar, de väger omkring 2 kg (fullstor getras) och är inte så kaxiga. Även räven kan vara ett hot mot de riktigt små, så killingar bör få vara inne på nätterna den första månaden av sitt liv.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

johannaw99

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 21 sep-13 kl 16:21 »
Oj, så nu att jag skrev att vi skulle avla på dem när jag menade att vi INTE skulle göra det :o
Vad bra att minkar och rävar inte tar vuxna getter. Då behöver man inte vara orolig för det.

Om minst 3 hagar behövs per år så kanske vi kan dela in skogshagen i 2, som Lise föreslog. Så att vi har en rast-hage, två skogshagar och en gräshage. Nej, vi har inga andra betes djur. Vad betyder "putsa" gräsbete?  :-\
Ungefär hur länge kan 3 getter gå i samma hage för att undvika parasiter och mask? :)
« Senast ändrad: 21 sep-13 kl 16:56 av johannaw99 »

Lise

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 21 sep-13 kl 17:34 »
För att en rasthage ska vara någorlunda parasitfri ska den vara utan djuren från vår till nästa vår.  därför jag föreslog två hagar i anslutning till stallet.
Putsa betyder att man "klipper" eller slår av gräset med något redskap. Finns traktorburna redskap av olika sorter som heter en betesputsar. 

Förutom problematiken med parasiter så är det viktigt att det alltid finns tillräckligt med färskt bete för betesdjuren. Färskt när det gäller gräs och örter = spätt bete. Det ska inte få bli stort, då är det osmakligt och inte bra foder. Om det en period växer bra (typiskt på försommaren) då kan det vara svårt eller omöjligt för djuren att hinna äta allt innan det blir för långt.  För att det senare på sommaren ä (när det ofta inte växer lika mycket) ändå ska finns tillräckligt med spätt bete för djuren så kan man behöva putsa det som är på gång att förväxa.  Om det rör sig om små arealer behöver man förstås ingen traktorburen betesputs utan kan använda röjsnöre eller lie eller gräsklippare.  Man får tänka att det som är mer än ca 10 cm högt är inte längre mat.
Getter gillar ju även löv.  Färskt bete för getter kan altså även vara mark där de har tillgång till löv.

johannaw99

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 21 sep-13 kl 18:47 »
Då förstår jag! :)
Vi har både en traktor-gräsklippare och en vanlig gräsklippare så vi kan putsa gräset.Vi vill ju inte ha parasiter så det får nog bli 2 rasthagar bakom stallet då  ;) Finns det risk för parasiter om man då har 2 rasthagar, 2 skogshagar, 1 gräshage för sommaren och har dem mycket utanför hagen? Vi hade tänkt att aktivera dem lite varje dag så att de får vara med oss ute på tomten, gå på promenader, träna tricks och lite sånt.  :D

Lise

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 21 sep-13 kl 18:56 »
Antalet hagar låter bra nu. Det andra som ska till är att använda hagarna smart, d.v.s. ha en bra betesplanering. Även med 117 hagar är det fullt möjligt att smitta ner alla 117 med parasiter om man inte planerar  :P
Störst smittotryck är det där djuren är mycket och på liten yta, vilket ofta är i anslutning till stallet. Så två skogshagar som betas vartannat år och inte alls vartannat år gör mycket.  Det året hagen inte betas kan ni putsa istället.

johannaw99

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 21 sep-13 kl 19:05 »
Om jag har förstått rätt, så låter man en hage stå tom i 1 år och använder den andra det året. :)

Skulle man kunna ha gräshagen varje sommar då? Eller finns det risk för parasiter i den då? ::)
Rasthagarna bakom stallet kommer att bli väldigt små iallafall. Kanske på 15-20 kvm ungefär. Man måste nog hålla efter och städa dem ordentligt och ganska ofta. Skulle det fungera bra tror du? :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #10 skrivet: 22 sep-13 kl 18:23 »
Välkommen till Gettavlan, Johannaw99!  :D  Det är betet, inte getterna, som du bör försöka hålla parasitfritt.  Om parasiter aldrig kommer dit, så kan ju heller inga föröka sig.  Avmaska och kolla därför djuren innan du släpper ut dem.  Vid behov skicka träckprov till SVA och följ sedan veterinärens råd.

Om du inte vill avla, så fundera på att ändå göra en insats för våra utrotningshotade raser genom att ta hand om några "överblivna" bockkillingar, som kan "stå till tjänst" om någon icke så besläktad hona behöver.  Bockar blir oftast mera gosiga än getter, som "bara" blir gosiga ...  Om du förstår ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

johannaw99

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 22 sep-13 kl 20:23 »
Jaha, kommer parasiterna från deras avföring och så då?
Kan du förklara fler skillnader mellan bockar och getter? Vi skulle vilja ha tre gosiga, busiga och aktiva getter och då kanske bockar skulle passa bättre för oss ändå Är det några stora skillnader på våra utrotningshotade getraser och afrikanska dvärggetter på utseendet och temperamentet? ???

Alla här på get-tavlan verkar vara så hjälpsamma och kan så mycket! :)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 23 sep-13 kl 13:52 »
Förutom problematiken med parasiter så är det viktigt att det alltid finns tillräckligt med färskt bete för betesdjuren. Färskt när det gäller gräs och örter = spätt bete. Det ska inte få bli stort, då är det osmakligt och inte bra foder. Om det en period växer bra (typiskt på försommaren) då kan det vara svårt eller omöjligt för djuren att hinna äta allt innan det blir för långt.  För att det senare på sommaren ä (när det ofta inte växer lika mycket) ändå ska finns tillräckligt med spätt bete för djuren så kan man behöva putsa det som är på gång att förväxa.  Om det rör sig om små arealer behöver man förstås ingen traktorburen betesputs utan kan använda röjsnöre eller lie eller gräsklippare.  Man får tänka att det som är mer än ca 10 cm högt är inte längre mat.
Menar du på fullt allvar att du putsar ner alla beten till 10 cm gräslängd innan du släpper dit getterna ???
De getter jag känner vill helst inte beta så nära marken, de brukar faktiskt sluta äta när gräset är ungefär 10 cm kort. (Då barkar de träd istället.) Långt gräs är inte osmakligt (tycker inte mina getter iaf), däremot har det förstås inte lika högt energiinnehåll som spätt gräs, så getterna får äta större mängd. Getterna brukar vara duktiga på att själva reglera hur mycket de behöver äta på betet.
Om en höll sig till regeln att gräs (av vilken sort det än är) inte är dugligt foder om det är längre än 10 cm, skulle det inte bli något nämnvärt hö att skörda här på gården.

Vad gäller rasthagar för vinterbruk, johanna, så är det bra att tänka ett varv till. I södra Sverige har vi alltför ofta blaskvintrar, vanligtvis minst en eller ett par månader utan tjäle i marken. Släpper en då ut getterna i en hage som inte är hårdgjord (d v s asfalterad, grusad eller gjuten i betong) kommer getterna snabbt att trampa sönder marken och det hela blir ett lerhål. Deras klövar mår inte bra av att ständigt gå där det är blött, risk för klövröta och diverse andra smärtsamma problem. Det är bättre, när det är en blaskvinter, att låta getterna vara inne i lagården (på torrt och rent golv) och ta med dem ut på promenad då och då för att de ska få springa av sig :) . En redig, kall snövinter kan de gärna vara ute i rasthage!

Våra allmogeraser är större än dvärggetterna, förstås, men de är inte jättegetter för det. En fullvuxen get av jämt- eller göingeras väger ungefär 50-60 kg, lappgetterna är något mindre. Temperamentsmässigt är raserna rätt lika, men alla djur är ju individer, så det är stora personliga skillnader på deras humör och lynne. En bockflock är som regel lugnare än en getflock. Jag är hemskt förtjust i mina bockar, och jag tror att det är ömsesidigt...åtminstone när jag har med mig äpplen :-* . De vuxna bockarna är mycket omhändertagande och pappiga mot de små, oavsett om de är släkt eller inte.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Lise

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 23 sep-13 kl 15:12 »
Menar du på fullt allvar att du putsar ner alla beten till 10 cm gräslängd innan du släpper dit getterna ???
De getter jag känner vill helst inte beta så nära marken, de brukar faktiskt sluta äta när gräset är ungefär 10 cm kort. (Då barkar de träd istället.) Långt gräs är inte osmakligt (tycker inte mina getter iaf), däremot har det förstås inte lika högt energiinnehåll som spätt gräs, så getterna får äta större mängd. Getterna brukar vara duktiga på att själva reglera hur mycket de behöver äta på betet.
Om en höll sig till regeln att gräs (av vilken sort det än är) inte är dugligt foder om det är längre än 10 cm, skulle det inte bli något nämnvärt hö att skörda här på gården.
Jag menar inte att jag putsar ner till 10 cm innan jag släpper på getter. Jag menar att jag håller gräsbete ständigt spätt. Jag putsar ner gräsbete lägre än 10 cm alltså! snarare runt 5 cm och sen får det växa upp lite.  Ungefär som en gräsmatta. Men just gräs är ju inte getens favoritmat! Mycket bättre med hagar där getterna har tillgång till lövsly, hallon och annat "bråte" där getterna kan få "beta uppåt"som de mycket hellre gör.
Att kompensera lågt energiinnehåll genom att äta mer fungerar inte för idisslare!  Hästar kan göra så, men inte t.ex. kor, får eller getter. Snarare är det så att förväxt näringsfattigt bete är längre tid om att passera magarna och därmed "tar upp platsen längre".
Getter är bra på att välja och plocka det de gillar, så har de tillgång till stor yta kan de hitta smakliga saker även i ett förväxt bete, t.ex. fröna på gammal gräs kan de tycka är gott.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 23 sep-13 kl 20:54 »
Det brukar vara svårt att få getter att beta närmare marken än ungefär 10 cm, vilket är ungefär så högt upp som larverna till Lilla Lungmasken brukar krypa upp i förhoppningen att bli uppätna av t ex en get, och sen mumsa i sig av geten inifrån.  :(  Parasiter har så kallade livscykler, och någonstans bör man "bryta" den, så att de inte kan föröka sig till stora mängder.

Av din avatar drar jag slutsatsen att du gillar agility.  Om du vill försöka med dina blivande getter/bockar, så ska du veta att de gör mycket för lite godis, men ingenting om du slarvar med lönen!  Bockar är lite tyngre än getter, men kan både hoppa och balansera.

Lise

• Värmland
« Svar #15 skrivet: 23 sep-13 kl 21:25 »
Rekommenderat beteshöjd är 4-8 cm
Att försöka parasitförebygga genom att erbjuda förväxt/dåligt bete är en dålig idé, det finns smartare sätt (betesplanering, där bl a pasiters cykler tas med i planen).  Bäst är om getterna har tillgång till annat än gräs, men är det gräs, då ska det inte vara förvuxet!

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 24 sep-13 kl 10:00 »
Rekommenderat beteshöjd är 4-8 cm
Vem rekommenderar?

Självklart ska inte betet vara förvuxet.

johannaw99

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 24 sep-13 kl 16:20 »
Jag tycker att det är roligt när man kan göra saker tillsammans med sina djur som att träna agilty och gå på promenader, så Trollmor gissade rätt  ;)
Vad använder ni för godis till era getter? Så man ska alltså försöka hålla gräset lite högre än 10cm för att getterna ska äta det?
Vad ger ni för något förutom hö på vintern? :)

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 24 sep-13 kl 19:16 »
Om du ska ha dvärgisar, så kan du nästan inte ge dem något godis alls, ty de är känsliga för att bli för feta.  De kan bli dödssjuka av för mycket god mat.  Som fång på hästar.  Mina lantrasgetter sprang benen av sig för en näve havre, men frukt och knäckebrödd är också ganska säkra kort.

Getter är grovfoderomvandlare, och ska leva på fiberrik föda som gräs (färskt eller torkat!) eller *hellre!* löv och bark.  Glöm inte mineralfoder!

bo_i_dala

« Svar #19 skrivet: 24 sep-13 kl 19:39 »
Hej!
En liten fråga; Hur mycket mark, totalt, har du tänkt göra hagar av?

Den enda gång jag haft Dvärggetter var inte staket till någon som helst nytta- getterna gick där dom själva ville...... Inomhus "klättrade" dom bokstavligt talat på väggarna.

mvh/ bosse

Dela detta:

* Inloggade just nu

1592 gäster, 2 användare
Berberis, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser