Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sittpinne för stor Kochin  (läst 1732 gånger)

Flooden

• Dalarna
Sittpinne för stor Kochin
« skrivet: 15 sep-13 kl 21:58 »
Har blivit ägare av stor kochin. Sittpinnarna sitter 1,2 m upp i hönshuset. Har en ramp till redet. Från redet är det sedan 40 cm i 45 graders lutning upp till sittpinnarna. Bör jag ha en till ramp upp dit eller hoppar/flyger de upp själva? :)

Livia

• Ångermanland
SV: Sittpinne för stor Kochin
« Svar #1 skrivet: 16 sep-13 kl 09:27 »
Jag har ingen erfarenhet av Kochin och deras flygkapacitet men 40 cm låter inte speciellt högt för dem att flyga. Däremot måste du tänka på att ha grova sittpinnar. Jag har också stor ras (Wyandotte m fl) och vad jag har hört eller läst är att de kan få deformerat bröstben om sittpinnarna är för tunna.

Flooden

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 16 sep-13 kl 11:02 »
Har en hyfsat grov pinne. En avbarkad gram som är 5-7 cm i diameter.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 16 sep-13 kl 11:09 »
Sittpinne för stora tunga raser bör  snarare vara sittbräda,  och den bör vara minst 10 cm bred med lite avfasade kanter.
När  hönsen sitter och sover,  vilar de  bröstet på "pinnen",  om pinnen är rund  hjälper det inte hur grov den är,  för ytan att vila på blir ändå liten.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

GnoBB

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 16 sep-13 kl 13:12 »
Ursäkta att jag lånar tråden men jag undrar som newbee....
Vilka raser räknas till en tung ras?
Är Lohmann och Leghorn en tung ras?  8)
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 16 sep-13 kl 14:11 »
Definitivt inte Leghorn,  och jag antar att även Lohman är lätta,  de är ju värphöns.
Tunga hönor väger bortåt 3 kg eller mer.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

GnoBB

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 sep-13 kl 06:26 »
Ok, tack för upplysningen...då vet jag att jag inte har en tung ras  8) samt att mina sittpinnar (naturgrenar med en diameter från 4 upp till 6 cm) säkert duger. De lägger sig i vart fall ner på pinnarna utan att trilla ner.

Kan inte en "planka" bli ett problem för tå-greppet eller för att de ska bli "plattfotade" så att säga?
"Good things should be carved in stone...bad things written in snow"

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 17 sep-13 kl 13:22 »
Jag har en Kochin och tre Brahma som sitter på en pinne 160 cm över golvet utan problem. Men de har ju avståndspinnar under om de behöver hjälp att ta sig upp. Jag har ganska grova gärdesgårdsstörar som sittpinnar.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

sonja på slätten

• Halland
« Svar #8 skrivet: 17 sep-13 kl 20:51 »
Hönsen behöver inte gripa om pinnen med alla tårna. De griper tag med de framåtriktade tårna om brädans kant.
Man kan kolla  på hönsens undersida om deras sovpinne är bra,  om dem är för smal eller rund  under uppväxten kan bröstbenet deformeras,  det blir snett eller inbuktat.  Vuxna djur kan få blåsor på bröstbenet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

755 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser