Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Den eviga frågan med timmerhus och isolering  (läst 37173 gånger)

Existens

• Gäst
SV: Den eviga frågan med timmerhus och isolering
« Svar #20 skrivet: 15 sep-13 kl 13:00 »
Får man kalla sådana produkter ekologiska? Vad är det som är ekologiskt med dem?

Priset.

Broberg

• Gäst

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #22 skrivet: 15 sep-13 kl 13:03 »

http://en.wikipedia.org/wiki/Ultra-high-molecular-weight-polethylene
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Broberg

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 15 sep-13 kl 13:05 »
Var det inte någon här inne som hade någon sån duk under taket, där getingar tuggade hål på duken?

Broberg

• Gäst

anne-li

• -
« Svar #25 skrivet: 15 sep-13 kl 13:14 »

En länk till det material som tidigare är nämnt i denna tråd!
Sko-storlek 42!

Existens

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 15 sep-13 kl 13:15 »
Hur kommer det sig att Anne-Li,s inlägg ligger en bit ner och en bit in i rutan?

Broberg

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 15 sep-13 kl 13:18 »

En länk till det material som tidigare är nämnt i denna tråd!

Jag är inte så bra på engelskan, men det fanns ju inget skrivet om det väl?

anne-li

• -
« Svar #28 skrivet: 15 sep-13 kl 13:25 »

svar till Existens: Därför att det är ett svar från anne-li!
Sko-storlek 42!

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #29 skrivet: 15 sep-13 kl 18:18 »
Byggnadsvårdare och andra som säger att det inte gör någon skillnad att tilläggsisolera har fel. :)

Däremot ska det ju göras på rätt sätt. Ska du isolera en timmerstomme bör du göra det utifrån. Vill du göra något inifrån skulle jag välja att lerklina väggarna. Stoppar effektivt vinden, buffrar fukt och skapar ett bra inomhusklimat samt ökar på värmelagringen i väggen. :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Västigårds

• Hälsingland
« Svar #30 skrivet: 15 sep-13 kl 20:03 »
Ja lerklining vore coolt att göra. Vi kämpar dock mot tiden, kommer hantverkare om ca 14 dagar och ska hjälpa oss med det inre så vi behöver vara klara tills dess. Så valet är att inte isolera eller isolera med 5-7cm isolering av något material som andas och är ekologiskt hållbart. Och utsidan vill vi inte förstöra då stommen är ifrån 1700-talet. Vi har bland annat hittat ett mynt ifrån 1762 och igår när vi rev lite så hittade vi bevis för ett tidigare "bockat" tak, vilket förmodligen höjdes när man flyttade huset till vår gård 1821.

Broberg

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 16 sep-13 kl 13:31 »
Byggnadsvårdare och andra som säger att det inte gör någon skillnad att tilläggsisolera har fel. :)

Däremot ska det ju göras på rätt sätt. Ska du isolera en timmerstomme bör du göra det utifrån. Vill du göra något inifrån skulle jag välja att lerklina väggarna. Stoppar effektivt vinden, buffrar fukt och skapar ett bra inomhusklimat samt ökar på värmelagringen i väggen. :)

Visst gör det skillnad, men typ aldrig till det bättre, om man inte bara håller sig till de där lerkliningarna då, eller bara en enkel treetexskiva, eller så.

Västigårds

• Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 16 sep-13 kl 13:57 »
Om man kör tretex/porös board, skippar man vindpapper helt då?

Broberg

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 16 sep-13 kl 14:04 »
Om man kör tretex/porös board, skippar man vindpapper helt då?

Det har åtminstone aldrig behövts innan.
Morsans hus har treetex direkt mot timret, på innerväggarna och vindpapp bakom ytterpanelen och det betér sig som timmerhus ska.

Existens

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 16 sep-13 kl 14:18 »
Det har åtminstone aldrig behövts innan.
Morsans hus har treetex direkt mot timret, på innerväggarna och vindpapp bakom ytterpanelen och det betér sig som timmerhus ska.

Men nu säger du ju emot dig själv...?  Din mors hus har ju uppenbarligen både tretex och vindpapp..

Tretexen i sig isolerar inget mot vind, den blåser det rakt igenom.

Broberg

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 17 sep-13 kl 11:56 »
Men nu säger du ju emot dig själv...?  Din mors hus har ju uppenbarligen både tretex och vindpapp..

Tretexen i sig isolerar inget mot vind, den blåser det rakt igenom.

Vindpapp ute, inte inne.

Neon Knight

• -
« Svar #36 skrivet: 17 sep-13 kl 15:52 »
Men har det här huset panel då? Annars lär ju inte vindpappen se något vidare ut. ;D

Broberg

• Gäst
« Svar #37 skrivet: 17 sep-13 kl 19:12 »
Men har det här huset panel då? Annars lär ju inte vindpappen se något vidare ut. ;D

De får sätta lister i kreativa mönster, som håller pappen på plats.

EmelieT

• Dalsland
« Svar #38 skrivet: 17 sep-13 kl 19:47 »
Om jag får lov att kapa din tråd lite?
Vi bor i ett hus byggt i början av 1900-talet, det är timmerväggar med panel på utsidan. Vi har bytt panelen i år då den var i riktigt dåligt skick(bytt på 70-talet)
Vi valde att inte isolera utifrån då det redan är tilläggsisolerad på insidan (också 70-tal tror vi) De har dessutom satt en plast närmast väggskivorna(masonit eller spån)
Jag blir lite nervös när jag läser i tråden här om vad det kan orsaka..
Bör vi ta bort isoleringen om vi gör om rummen så småningom? Bör man öppna upp och kolla? det lutar inget fukt eller mögel vad jag kan känna och anticimex har inte hittat något vid deras inspektioner...

Neon Knight

• -
« Svar #39 skrivet: 17 sep-13 kl 20:57 »
Om jag får lov att kapa din tråd lite?
Vi bor i ett hus byggt i början av 1900-talet, det är timmerväggar med panel på utsidan. Vi har bytt panelen i år då den var i riktigt dåligt skick(bytt på 70-talet)
Vi valde att inte isolera utifrån då det redan är tilläggsisolerad på insidan (också 70-tal tror vi) De har dessutom satt en plast närmast väggskivorna(masonit eller spån)
Jag blir lite nervös när jag läser i tråden här om vad det kan orsaka..
Bör vi ta bort isoleringen om vi gör om rummen så småningom? Bör man öppna upp och kolla? det lutar inget fukt eller mögel vad jag kan känna och anticimex har inte hittat något vid deras inspektioner...

Mot bakgrund av beskrivningen skulle jag rekommendera följande åtgärd: ingenting.

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser