Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag utfodra mina höns med?  (läst 12528 gånger)

Vild

• -
Vad ska jag utfodra mina höns med?
« skrivet: 14 sep-13 kl 08:51 »
Jag har en liten blandad hobbygrupp som är mellan 3 och 5 månader. När jag började köpte jag det foder jag blev rekommenderad på den butik som jag har nära - dom säljer hönsfoder av Svenska foder. Nu är den säcken på väg att ta slut och jag undrar nu hur jag ska göra nu. Jag kan ju fortsätta med helfodret, men är det bäst? Ska jag istället köpa spannmål från bönderna och isf vad - ska jag blanda havre och korn? Måste jag då komplettera med värpkoncentrat eller nåt annat?

Mina höns går fritt i trädgården hela dagarna, och har ca 40 kvm hönsgård om vi måste stänga in dom. De får matrester när det finns åt dom, och de får solrosfrön, havregryn, majs och annat smått och gott ibland. De har även fri tillgång på snäckskal och sand. Vi vill ha ägg för husbehov men har inga högvärpande raser - vilket jag valt medvetet. Jag vill att dom ska må bra och få i sig det dom behöver, och värpa som de bör men de behöver inte gå på högvarv. Jag har 1 blommeblandis, 2 svarthönor, 1 dv.kochin och snart 2 engelsk araucana, samt tupp - och har plats för fler hönor men har inga på gång just nu.

Vad är billigast? Vad är bäst för hönsen? Vad ger mest ägg? Vad rekommenderar ni? :)

rosita51

• Skåne
SV: Vad ska jag utfodra mina höns med?
« Svar #1 skrivet: 14 sep-13 kl 10:15 »
Jag ger mina fri tillgång till havre, korn och vete och så blandar jag i solrosfrön och hampa för proteinet och så klart näckskal. Jag ger aldrig färdigblandat foder.
Matrester och i det blötlagda gula ärtor, grönsaker och frukt får de också. Mina går ute fritt i trädgården för det mesta och där hittar de allt möjligt, ibland gräver jag lite i landet för att de ska få tag i mer mask (för proteinet).
Grus hittar de själv i trädgården, men på vintern får de i skål.
Majs ger jag dem som godis då och då.
MVH Rosita zon 1

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 14 sep-13 kl 11:21 »
Jag ger mina fri tillgång till havre, korn och vete och så blandar jag i solrosfrön och hampa för proteinet och så klart näckskal. Jag ger aldrig färdigblandat foder.
Matrester och i det blötlagda gula ärtor, grönsaker och frukt får de också. Mina går ute fritt i trädgården för det mesta och där hittar de allt möjligt, ibland gräver jag lite i landet för att de ska få tag i mer mask (för proteinet).
Grus hittar de själv i trädgården, men på vintern får de i skål.
Majs ger jag dem som godis då och då.
Jag ger detsamma, utom solrosfrön och hampa. Aldrig värpfoder, de värper ändå men mer naturligt utan att drivas för hårt. Jag har alltid en säck med pelleterat allfoder utan snäckskal som jag ger som godis eller när de ska lockas in i hönsgården.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Nina W

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 14 sep-13 kl 12:35 »
Jag har en liten kycklinggrupp som jag fött upp på naturligt foder men enda hönskycklingen blev förlamad och fick tas av gårda. Det var trist för hon behövdes verkligen. Marek (hönsförlamning) eller brist på till ex selen? Nu har jag i alla fall köpt en flaska selen + e på lantmännen. Den är väldigt dryg, tio kyclingar ska ha en ynka milliliter om dagen! Späder ut den för att det ska bli lättare att ge rätt dos. Värphönsen får eko-värp + havregryn + matrester -även från grannen och så är dom ute och käkar gräs och vad dom kan få tag i. På vinterhalvåret får dom också kokt foderpotaits då och då och morötter. Men tuppen och de tre damerna som jag köpte förra hösten låter sig inte övertygas om att morötter är mat! Inte ens kokta. Dom hade inte lärt sig av sina mödrar. Om jag kunder få tag i ekologiskt vete, havre och korn så skulle jag ge dom det istället. Ekologiska skalade solrosfrön finns ju att köpa men är rätt dyrt... ekologisk hampa kan jag också få tag i genom inköpsföreningen men det är superdyrt! Jag har läst att solrosodlarna sätter upp jättestora fångstnät och fångar massvis med småfåglar som vill ha solrosfröna. Massvis med fåglar får alltså en plågsam död för att vi i norr vill hålla liv i våra älskade "vinterfåglar" och höns... Det vill jag inte bidra till. Jag vet inte om ekologiska solrosfröodlingar är fågelvänligare men så länge jag inte vet så avstår jag hellre. Jag har funderat på om man skulle kunna skaffa rapsfrö till dom för de är ju också fettrika. Vore det bra?
« Senast ändrad: 14 sep-13 kl 13:16 av Nina W »

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #4 skrivet: 14 sep-13 kl 14:24 »

Ifall att du har plats till en egen odling av solrosor har du ekologiska solrosfrön till vinterfåglar och även höns!
               I området omkring Klagshamn är där allt flera som odlar solrosor just till fåglar
               och det är fint att se många solrosor på ett fält.
               Jag har sett på denna länk:www.slattergubben.se/shop/produkt/raps-25-kg-1
              där finnes också råd angående vinterfåglar och utfodring!

A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Vild

• -
« Svar #5 skrivet: 14 sep-13 kl 14:32 »
Tack för alla svar!

Vad är det i färdigfodret som är dåligt? Vad är det i det som gör att dom värper mer?

Dom har Värp Eko Trygg från svenska foder där jag handlar och det är mitt alternativ som färdigfoder. Innehåller det ngt dåligt? Det kostar 125kr/15kg.

Om jag istället köper spannmål, hur mycket solrosfrön behöver jag ge? Jag ger nu ekologiska skalade som jag köper i mataffären men det kan man ju inte ge i några stora mängder. Vad ger ni för hampa? Jag har hampaströ i hönshuset, räcker det? Jag såg faktiskt idag att mina nya kycklingar åt av det.

Egenodling kan jag nog ha plats för, men hur mycket utrymme behövs? Försökte odla solroser i våras men dom dog när jag satte ut dom. :( Ve inte om det var sniglarna eller om jorden inte är ultimat. Skogsmark.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 sep-13 kl 15:07 »
Jag ger mina oskalade solrosfrön och vanliga hampafrön, samma man ger till vildfåglarna. Jag köper det på granngården.

125:- för 15 kg, det tycker jag är dyrt. Jag köper 25 kg säd på Lantmännen för 79:-
MVH Rosita zon 1

Vild

• -
« Svar #7 skrivet: 14 sep-13 kl 15:20 »
Ja men då är ju fodret ekologiskt och behöver inte kompletteras med ngt. Jag är mest orolig att jag ska utsätta mina höns för brister pga att det inte får ett fullgott foder. Men är det inte svårare än lite spannmål och solrosfrön kanske det kan vara värt att köpa det istället för helfoder. Jag ger inte gärna helfoder om jag inte måste.

För min del är priset inte det viktiga dock, utan djurens hälsa och vad som hamnar i äggen som familjen äter. Jag har så få höns att det blir inte så stora kostnader oavsett.

Ronny

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 14 sep-13 kl 16:38 »
Det i fodret som gör att äggläggningen drivs på är proteininnehållet. Sen beror det på hönans medfödda anlag hur frekvent de värper. Jag skulle tro att det är så att alla hönor kan värpa ungefär lika många ägg under sin livstid, men det är väldigt olika hur lång tid det tar att få ur sig dom där äggen. Det är meningslöst att överutfodra hönor som inte har den ärftliga förmågan. Dom värper inte mer frekvent för det. Kasta pärlor för höns skulle man kunna säga...
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

anne-li

• Vegan (en etisk fråga) ekologi-klimatsmarta val!
    • -
« Svar #9 skrivet: 14 sep-13 kl 16:52 »

Solrosor: www.shenet.se/vaxter/solros.html
A free spirit-independent straight female som älskar livet!
Sko-storlek 42!

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #10 skrivet: 14 sep-13 kl 16:59 »
Det i fodret som gör att äggläggningen drivs på är proteininnehållet. Sen beror det på hönans medfödda anlag hur frekvent de värper. Jag skulle tro att det är så att alla hönor kan värpa ungefär lika många ägg under sin livstid, men det är väldigt olika hur lång tid det tar att få ur sig dom där äggen. Det är meningslöst att överutfodra hönor som inte har den ärftliga förmågan. Dom värper inte mer frekvent för det. Kasta pärlor för höns skulle man kunna säga...
Nytt ordspråk.... :) Havre, soja och kokt potatis är också bra proteintillskott. Speciellt bra vinterfoder är havre. Mina höns är inte så glada i hel havre, det plockar dom ur och slänger runt omkring fodertråget. Krossad havre däremot är dom tokiga i.

Vild

• -
« Svar #11 skrivet: 14 sep-13 kl 17:17 »
Tusen tack för att ni är så kunniga. :) Protein är alltså det som ökar värpandet - det är ju ganska logiskt när man tänker efter vad ägg innehåller mest.

Jag vill som sagt inte öka på deras äggläggande utan vill ha normal frekvens. Jag ska nog ta o ringa bonden trots allt, se om han har lite krossad havre, vete eller korn - vad ska man välja, är det bra att blanda alla? Om han inte har alla sorter, vad är viktigast att ge?

Jag har givit kornkross tidigare, det tyckte dom var tämligen ointressant, men det kanske ändras i vinter när det inte finns så mycket annat att välja på.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #12 skrivet: 14 sep-13 kl 18:10 »
Mina höns har fri tillgång till foder. Jag tar en skopa havre en skopa vete och en skopa korn. Man kan även ha tex. tre automater där man lägger vete, korn eller havre i var och då kan hönsen själv välja vad dom vill äta just för stunden och sprätter inte ut så mycket foder kring automaten.

Vild

• -
« Svar #13 skrivet: 14 sep-13 kl 20:06 »
Ja, jag har också tänkt ha fri tillgång, har haft det på hönsfoder hittills också. Måste köpa fler fodertråg så då kanske jag kan ha ett till varje sädesslag. :) Känns som om det får bli så, så får vi se hur det funkar. Hur vet jag att hönsen får i sig det som ska? Ska jag förresten komplettera med e-selen?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 15 sep-13 kl 17:08 »
Jag ger inte mina höns något extra tillskott och då kan de inte gå ute hela dagarna. Dina har ju gott om tid att plocka i sig det de tycker de behöver.

Vild

• -
« Svar #15 skrivet: 15 sep-13 kl 20:07 »
Jag ger inte mina höns något extra tillskott och då kan de inte gå ute hela dagarna. Dina har ju gott om tid att plocka i sig det de tycker de behöver.
Okej, ja nu är det ju bra med godsaker ute. Kanske blir värre i vinter men det klarar dom kanske efter en hel sommar.

EweVik

« Svar #16 skrivet: 16 sep-13 kl 13:58 »
Tur att det finns gott om duktiga människor. Jag köpte mina första kycklingar i sommar och utfodrade dom då med kycklingfoder från granngården, nu har de övergått till BAS. De har ju inte börjat värpa än. Jag har nu köpt några till så jag har en bland grupp, där det bara är en som värper än så länge .. Hur tycker ni att jag ska fodra ? Jag har alltså 9 dv kochin 2 tuppar 7 hönor , ca 12v.. 4 holländsk dvärg 3 hönor 1 tupp ca 24 v men ingen som börjat värpa och 1 blandras dv kochin / silkes ... Jag funderar på havre / korn kross, värp foder .. Snäckskal?

Existens

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 16 sep-13 kl 14:23 »
Okej, ja nu är det ju bra med godsaker ute. Kanske blir värre i vinter men det klarar dom kanske efter en hel sommar.

En höna är ju så liten.. så några förråd kan den inte bygga upp.. den lever  mer vecka för vecka liksom..

Värpfoder innehåller allt en höna behöver, men vill du inte maximera äggproduktionen så kan du ju blanda ut det med lite spannmål.
Men aldrig utesluta proteinfoderdelen helt.
Alla som svarat i tråden ger ju nån form av proteintillskott. Och jag tycker väl att det rimligen måste vara billigare att ge värpfoder,än att köpa solrosfrön och hampa och allt möjligt??  Det är ju inte direkt billiga grejer..

rosita51

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 16 sep-13 kl 15:30 »

Alla som svarat i tråden ger ju nån form av proteintillskott. Och jag tycker väl att det rimligen måste vara billigare att ge värpfoder,än att köpa solrosfrön och hampa och allt möjligt??  Det är ju inte direkt billiga grejer..

Det är inte alltid det billigaste fodret som är bäst, jag ger hellre mina egenblandat foder, så jag vet vad de får...
Men det blir ju inte dyrare än värpfoder i alla fall...
MVH Rosita zon 1

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 16 sep-13 kl 15:34 »
Jag har fodrat mina höns och de andra fjäderfäna med blandad säd som jag köper av en bonde. Blir väldigt mycket billigare i alla fall om man har mycket djur. Har funkat i 34 år för mig så det konceptet fortsätter jag med.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

387 gäster, 3 användare
Karlsdotter, kretslopp, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser