Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag utfodra mina höns med?  (läst 12514 gånger)

Existens

• Gäst
SV: Vad ska jag utfodra mina höns med?
« Svar #20 skrivet: 16 sep-13 kl 15:57 »
Var och en får ge vad dom vill. Själv följer jag de rekommendationer som finns.

Vild

• -
« Svar #21 skrivet: 16 sep-13 kl 16:17 »
Ja det som delvis fått mig att tveka är just att alla mina hönor är unga, ska precis börja värpa de äldsta, och kanske behöver lite extra för att komma igång. Men jag har ju ingen erfarenhet. Jag är inte förtjust i färsigfoder tex till hästar och därav är jag tveksam till det rent instinktivt. Men det kanske inte är så farligt det höns? Det finns som sagt ekologiskt.

Svårt det där.

maha

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 16 sep-13 kl 17:27 »
Saltå kvarns affär i stockholm eller gnesta säljer avrens, alla möjliga frön o säd blandade, tror att det är 25 kg och kostar en dryg hundring.

Existens

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 16 sep-13 kl 19:32 »
WoW!  Vilken affärside!  4 kr/kg för sånt dom fått bränna upp annars.. :o  Inte illa när fullgott värpfoder kostar 7 kr på småsäck, och 3 kr i bulk..

skogsbonne

• Värmland
« Svar #24 skrivet: 16 sep-13 kl 21:09 »
Dom behöver inte ha alla 3 sorter säd utan det räcker med en om bonden bara har det. Endast säd ska dom inte ha för det är inte tillräckligt med protein. Jag ger 50/50 med havre och svenska foders värp kombi som är ett värpfoder som ska blandas ut med spannmål och växande djur för 70/30 havre/svenska foders fågel växt

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #25 skrivet: 16 sep-13 kl 21:17 »
WoW!  Vilken affärside!  4 kr/kg för sånt dom fått bränna upp annars.. :o  Inte illa när fullgott värpfoder kostar 7 kr på småsäck, och 3 kr i bulk..

Jupp! Kravmärkta agnar måste va något innihälvitta fint.  ;D
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vild

• -
« Svar #26 skrivet: 16 sep-13 kl 21:34 »
Efter lite diskussioner hemma har jag och gubben beslutat oss för att eftersom att våra hönor precis ska börja värpa så kommer vi att ge dom Svenska foders ekologiska hönsfoder OCH säd av olika slag. Sen kan vi sluta ge hönsfoder helt när vi vet att värpningen fungerar för alla.

Bra tips om Saltå Kvarns avrens. Jag kanske inte kan få tag på ekologiskt spannmål från närliggande bönder (ev från en som har ekologiska mjölkkor, ska fråga honom) och då är det ett bra alternativ för mig som gärna vill ge mina höns ekologiskt foder.

Tack alla för era kloka ord. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, gorlan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser