Förvara morötter?

Startat av daniel70, 11 Sep-13 kl 17:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

daniel70

Hur får jag mina morötter att hålla ett tag (några månader åtmistone) så de inte blir sladdriga och tråkiga?
Jag har några alternativ:
I kylen (fast där är platsen klart begränsad).
I ett förråd i källaren som håller mellan 10-15 grader höst och vinter. Här förvarar jag min potatis med gott resultat, men morot och potatis kanske vill ha lite olika miljö.
Utomhus, skuggigt, i något kärl. Åtminstone tills frosten kommer.
I vanlig rumstemperatur (nåja, håller runt 18 inne).

Tips från någon morotexpert?

lichiplommon

Citat från: daniel70 skrivet 11 Sep-13 kl 17:27
Hur får jag mina morötter att hålla ett tag (några månader åtmistone) så de inte blir sladdriga och tråkiga?
Jag har några alternativ:
I kylen (fast där är platsen klart begränsad).
I ett förråd i källaren som håller mellan 10-15 grader höst och vinter. Här förvarar jag min potatis med gott resultat, men morot och potatis kanske vill ha lite olika miljö.
Utomhus, skuggigt, i något kärl. Åtminstone tills frosten kommer.
I vanlig rumstemperatur (nåja, håller runt 18 inne).

Tips från någon morotexpert?
Morötter förvaras bäst vid en temperatur strax över noll. Över 8 börjar de växa. Så en grop eller en odlingslåda som isoleras med halm och granris skulle kunna duga. Fukt är också viktigt. Att lägga dem i sand är det bästa. Om du gör en grop eller nåt utomhus måste du lägga finmaskigt ståltrådsnät i botten och i väggarna annars äter sorken dina morötter...... Din potatiskällare är inte att rekommendera, kylen inte heller eftersom det brukar vara mycket torrt i ett kylskåp och de blir dem sladdriga.

Rödbetan

Jag har precis lagt morötter i sand i en plastkasse i en kylväska (frigolitlåda) och ställt den ute invid tegelväggen på stenplattorna. Har aldrig gjort det här förut. Det blir nog ett par minus i natt. Kan kanske inte ha dem där så länge? Vad tros? Läste att det var viktigt med fukt, så jag fuktade sanden. Var det fel??? ???

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

234 Gäster, 2 användare
Stengrim, LimJans