Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart har alla getingar tagit vägen  (läst 4712 gånger)

LenaWB

• Uppland
Vart har alla getingar tagit vägen
« skrivet: 09 sep-13 kl 10:09 »
Kanske fel forum men... Igår när jag plockade av lite plommon slog det mig; inget plommon hade getinggnag och inte behövde jag vara försiktig heller för det fanns inte en geting att vifta bort?!?  Bor i Sthlm - hur ser det hemma hos er?
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Vart har alla getingar tagit vägen
« Svar #1 skrivet: 09 sep-13 kl 10:37 »
Här finns knappt några i år. Dåligt med bålgetingar också. Och mygg. Trodde att det skulle bli gott om broms och blinningar, men de har varit få också, vilket man tackar för. Men humlorna har varit många.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #2 skrivet: 09 sep-13 kl 10:43 »
Vi har ganska lite getingar men har å andra sidan ett jättestort bålgetingbo i garaget. Vi låter dem frodas där i hopp om att de håller undan vanliga getingar då min sambo är allergisk.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

christelle

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 09 sep-13 kl 11:13 »
Inga getingar här heller sen tidigt i somras, gott om bålisar och gott om humlor är det i alla fall.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Huggorm

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 sep-13 kl 11:19 »
Här är också ont om getingar, men några finns det ändå. Jag trodde de skulle älska den här torra och varma sommaren men många drottningar kanske dog under den förädiska våren vi hade i år.

gurraj71

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 09 sep-13 kl 13:11 »
"Ett svart får" är väl ute på rätt spår om jag får gissa.

Annamax

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 09 sep-13 kl 13:48 »
Pratade med min granne häromdagen, som har bin. Hälften av samhällena hade dött i år, efter den dåliga sommaren förra året, och den långa vinter. Kanske påverkar det getingar på samma sätt? Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt inte sett särskilt många getingar alls i sommar?

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 sep-13 kl 14:20 »
Pratade med min granne häromdagen, som har bin. Hälften av samhällena hade dött i år, efter den dåliga sommaren förra året, och den långa vinter. Kanske påverkar det getingar på samma sätt? Nu när jag tänker efter så har jag faktiskt inte sett särskilt många getingar alls i sommar?
Bin är ju dessutom drabbade av en sjukdom just nu

MissT

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 09 sep-13 kl 15:14 »
Tror jag har sett max 5 getingar på hela sommaren.

Hur har ni det med fjärilar? Här finns inga alls, förutom kålfjärilar.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 09 sep-13 kl 15:19 »
Samma här, t o m dåligt med nattflyn. Det var nog hårt att övervintra ovan mark denna vinter. Småfåglar av stann-modell är det också ont om. Huggormar och fästingar är det gott om.

christelle

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 09 sep-13 kl 15:50 »
Jo, fjärilar har det varit gott om, men här finns en viss inriktning på fjärilsväxter typ oregano och andra myntor.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 09 sep-13 kl 16:01 »
Här är det mest tistlar ;D

Trulsamin

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 09 sep-13 kl 19:26 »
Här i nord östra skåne har vi knappt sett några getingar alls heller, jag har flera gånger diskuterat det med andra som har upplevt samma. Förutom min mamma då som härom veckan hade 40 getingar inne och kring huset efter att ha haft nästan noll getingar hon med...

Huggorm

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 09 sep-13 kl 20:08 »
Jag har sett två uppgrävda jordgetingbon de sista dagarna i alla fall

Broberg

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 sep-13 kl 20:28 »
Inga getingar här heller sen tidigt i somras, gott om bålisar och gott om humlor är det i alla fall.

Som här då. Fjärilar var det också gott om, men vilka sorter har jag noll koll på. Fast hos morsan, en mil bort, var det gott om vanliga getingar också. Och blindknäggar.

Kan man göra holkar som bålgetingar trivs i?

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #15 skrivet: 09 sep-13 kl 21:17 »
Jag hörde på radion tidigare i somras då en biolog sa, att bristen på fjärilar och andra flygfän beror på att det var alltför regnigt och kallt på försommaren i fjol. Och i år tycks det vara stora lokala variationer - det är ju inte bra när det är för hett och alla blomster blommar ut i förtid, kan man ju lätt föreställa sej.
Hoppas nästa år blir bättre.  ;)
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #16 skrivet: 09 sep-13 kl 23:00 »
Här finns det gott om getingar :-\
Minst fem getingbon ...

Jogar

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 10 sep-13 kl 13:55 »
Här i södra Värmland har vi också lagt märke till att det varit ovanligt få getingar i år. Däremot har vi haft (har) väldigt gott om äspingar, eller ja, orm överhuvudtaget.

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #18 skrivet: 10 sep-13 kl 14:16 »
Här i nord östra skåne har vi knappt sett några getingar alls heller, jag har flera gånger diskuterat det med andra som har upplevt samma. Förutom min mamma då som härom veckan hade 40 getingar inne och kring huset efter att ha haft nästan noll getingar hon med...
Jag bor också i nord östra Skåne. Vi har ett levande getingbo i huset. Det har funnits ett i ett tomt kaninbur samt ett i en plåtsoptunna men de har bara blivit som ett appelsin i storlek. Jag tror de har fått det för varmt o dött eller kanske flyttat nån annan stans.
Blinningar o bromsar har vi haft gott om i början av sommaren men myggor o knott har det inte varit mycket av. Vi har kunnit sitta ute om kvällerna vilket vi aldrig brukar kunna. Het har inte heller varit så många fjärillar tycker jag.
Men svalor har vi haft gott om så några insekter har det ju varit.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 10 sep-13 kl 14:37 »
Det har varit få individer av allt. Getingar, fjärilar, humlor inte ens flugor knott o mygg. Har heller knappt plockat fästingar på djuren. Har sett en enda bålgeting i år annars brukar vi ha minst 4 bon.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser