Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädgårdslandet  (läst 1687 gånger)

kvibille

• Sport me' fart, agility så klart
    • Halland
    • Briemates kennel
Trädgårdslandet
« skrivet: 08 sep-13 kl 20:12 »
Hej på Er alla.  :) Jag ska flytta mitt trädgårdsland till ett ställe där som är klippt gräs. Skall ta vara på jorden från det gamla stället. Hur ska jag gå till väga? Ska jag spadvända gräsmattan eller jag man bara lägga jorden ovanpå gräset?  ??? ???
Bor sedan -07 på landet 1,5 mil norr om  Halmstad med fru, Ingela och fyra schapendoes hundar, Jackie, Tuva, Peggie o Dansa + en briard Kita. Två katter Casey o Mysan. Har fyra utflugna "kycklingar" och nu skaffat 8st Brahma och 4 st Faveroller.

masa

• -
SV: Trädgårdslandet
« Svar #1 skrivet: 09 sep-13 kl 09:28 »
Det beror på hur tjockt lager med jord du kan åstadkomma. Kan du få 30 cm eller mer ovanpå gräset, bör det inte komma upp något genom jorden, om det inte finns några kraftiga rotogräs i gräsmattan. Om du lägger ut dagstidningar på gräsmattan och jord över, klarar du dig med tunnare jordlager. Annars får du gräva eller fräsa upp gräsmattan och odla potatis första året. Har du tålamod kan du skaka ur jorden ur grästorvorna du grävt upp, och om du då blandar i den gamla jorden har du ett mycket bra trädgårdsland direkt.

Bo

SV: Trädgårdslandet
« Svar #2 skrivet: 10 sep-13 kl 14:35 »
Hur jag skulle gjort:  Sätta ramar till en smal hög bädd där jag lägger grästorvorna för att ha till höga ärtor sedan. Då har jag ett oräsfritt land att gräva och gödsla och kanske ha till potatis första året.

När man odlar ärtor eller störbönor i en sådan ogräsbädd, sparar man fåror för att lägga oräsfritt jord i där man planterar och täcker resten med presenning eller tjockt med halm.

Dela detta:

* Inloggade just nu

770 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser