Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Någon som sitter på fakta & erfarenheter om Isbar?  (läst 2164 gånger)

sockervadd

• Värmland
Jag är lite nyfiken på hur Isbarhöns är. Har googlat men hittar inte så mycket information. Har en vuxen plymouth rock & en vuxen dvärgkochin plus hennes hönkyckling på 3 mån. Skulle två isbarshönkycklingar funka bra med mina? Jag vill ha en lugn flock. & har ingen tupp (planerar inte på att skaffa heller). Hur är isbarhönan? Vi har fått paxa två st på 4 veckor. Blir det en fin flock? Tacksam för all information jag kan få & era egna historier o erfarenheter!

elsa08

• Jämtland
SV: Någon som sitter på fakta & erfarenheter om Isbar?
« Svar #1 skrivet: 08 sep-13 kl 12:47 »
Jag har isbar (både höns och tuppar) och tycker att dom är väldigt trevliga. Lugna och lätta att få så tama som man nu vill ha dom. Mina går tillsammans med både dvärghöns, stora höns och ankor och det har aldrig varit nåt problem. För tillfället är det ca.40 vuxna och ca. 30 ungdjur i flocken varav 7 är vuxna tuppar och det är jätte lugnt. Vintertid delar isbar och hollänsk dvärg hus och det går också bra. Dessutom äggar dom ju väldigt bra  :D och mina äldre ruvar om dom får  ;). Duktiga mammor.

Sirpa

• -
« Svar #2 skrivet: 08 sep-13 kl 14:14 »
Här finns massor o massor att läsa om ISBAR
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=6192.0

:)
Höns och Liljor i min trädgård.

sockervadd

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 13 sep-13 kl 11:29 »
jag har hört att dom gärna flyger.. kommer jag få klättra i träden efter henne om dom är lösa i trädgården? :)

sockervadd

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 13 sep-13 kl 11:30 »
tack för era svar förresten! :) jätteviktigt för mig att jag får en lugn o snäll flock. vill inte ha några galningar!

Vild

• -
« Svar #5 skrivet: 13 sep-13 kl 22:49 »
jag har hört att dom gärna flyger.. kommer jag få klättra i träden efter henne om dom är lösa i trädgården? :)
Även om man har höns som gärna flyger så är det nog ganska individuellt hur mycket dom sitter i träden. Mina blomme-blandisar har suttit i granarna medan svarthönsen, som sägs gärna flyger, aldrig är i träden. I allmänhet är mina sällan i träden numera, dom har ju inget där att göra. Sover gör dom dagtid under granarna och nattetid i hönshuset, övrig tid spenderar dom med att sprätta runt och söka föda nere på marken. :) Så jag tror inte att du behöver klättra efter någon höna (även om det finns undantag). Men man kan ju ha dom i hönshuset/gården några dar efter att man köpt dom innan man släpper ut i trädgården, så att dom vet vart dom ska sova på natten och går in själva. Så gör jag med alla nya höns.

Och skulle du köpa höns som du sen känner inte fungerar i din flock är det inte svårt att sälja dom vidare.

Indelt

• Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 27 sep-13 kl 22:24 »
Hej.
Det finns en nybildad förening som jobbar med bl.a. Isbar.
Du hittar hemsidan på
http://kulturhons.cybersite.nu/ med info som kommer att utvidgas under hösten.
Sen finns det en grupp på Facebook
https://www.facebook.com/groups/356334151043263/
Med många Isbarintresserade som diskuterar en massa ur olika vinklar.
Trevlig ras med bra värpning, fodersök och vaksamhet skulle jag säga. Här finns det gott om trän i skogen , men mina sitter då på pinnen när kvällningen kommer  ;D

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 28 sep-13 kl 19:46 »
Jag har ett gäng Isbarer. De har en hönsgård utan tak och varje kväll får jag "ruska" ner tre av de yngre hönorna (kläckta i februari) från trädgrenarna (:). Alla andra går in och lägger sig i hönshuset men inte dessa tre. Konstigt, plötsligt en dag satt de där bara. Det är MYCKET högre (ca 2,5 m) upp till de grenarna än det är att flyga ut över hönsgårdsnätet men det gör dom i alla fall inte. Jag måste gå ut i tid och "ruska" ner dem så det inte hunnit bli för mörkt!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Indelt

• Lite nördig med torprenovering, djur, ympning, mm
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 02 okt-13 kl 11:14 »
Alla andra går in och lägger sig i hönshuset men inte dessa tre
Har du int sittpinnar inne kanske det är förklaringen?
Håll dom inne några dar så vänjer dom sig vid att gå in sku jag tro :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser