Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är Maran en bra kombiras?  (läst 3874 gånger)

daniel70

• Gotland
Är Maran en bra kombiras?
« skrivet: 07 sep-13 kl 17:33 »
Ger de bra med ägg och kött?

skogsbonne

• Värmland
SV: Är Maran en bra kombiras?
« Svar #1 skrivet: 07 sep-13 kl 22:24 »
Ja

MW

• -
« Svar #2 skrivet: 07 sep-13 kl 23:21 »
Och de är trevliga och har snygga ägg

daniel70

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 07 sep-13 kl 23:26 »
Hur är de i förhållande till någon annan kombinationsras, exempelvis Sussex? Likvärdig, fler/färre ägg, större/mindre kropp?
Aldrig sett en Maran live, därför undrar jag.

skogsbonne

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 08 sep-13 kl 23:13 »
Har inte Sussex så det vet ja inte men vad jag kan se på bilder så ser dom väldigt lika ut i storlek, Sussex värper ca 200 ägg per år och maran vet ja ej men skulle gissa på lika. Maran tupparna växte fort och gav mycket kött och man kan se kön vid 5-7 v

Ronny

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 08 sep-13 kl 23:31 »
200 ägg är nog väl optimistiskt räknat. Kanske första värpåret?
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 09 sep-13 kl 07:58 »
Mina Maraner ruvar väldigt sällan och värper i snitt ca 3-3,5 ägg/ höna och vecka. Så precis som Ronny säger så är nog 200 ägg att  ta i. Ju mörkare ägg dina Maraner värper desto färre ägg får du. Spontant skulle jag tro att Sussex värper bättre än Maran men jag vet inte då jag inte haft rasen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

zeina66

• Värmland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-13 kl 08:24 »
Ger de bra med ägg och kött?

Hej,jag har 4 gökfärgade maraner,de började värpa sept -12 och har värpt 838 ägg tillsammans,dela det på 4 och summan blir 209,5 per höna. Två av dom har ruggat under augusti och de andra har just börjat. Mina höns har 10 timmar dagsljus i hönshuset året om,vintertid blir det inte kallare än +5. De springer lösa ute hela sommaren och börjar använda sin hönsgård from sept (pga jakthundar)

Detta är mitt första år med gökfärgad maran och är väldigt förtjust. Äggen är mörkare än ljusbrun. Slaktvikt på tuppar ligger på 800-900 gram vid 9 veckor och 900-1300 vid 12 veckor. De växer upp på Svenska Foders Start & Multi samt krossat korn. Skinnet har fin aptitlig färg efter plockning.

Har sparat några hönskycklingar som nyligen börjat värpa på 22:a veckan,skaffat två nya tuppar fr Oskar98 på forumet så nästa år finns det ägg att köpa ;)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

skogsbonne

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 10 sep-13 kl 15:11 »
Australorps är en stor och köttig ras som värper ca 260 ägg per år

daniel70

• Gotland
« Svar #9 skrivet: 10 sep-13 kl 16:41 »
Jag vet skogsbonne, jag har Australorp. Tycker dock att min Australorptupp inte ser lika matig ut som mina andra kombiraser, men de ska vara grymma äggläggare. Väntar med spänning på att kycklingarna blir stora.
Tack för din beskrivning Zeina!

Jag frågar för att en bekant har en avelsgrupp på två hönor och en tupp till salu. Har redan Sussex, Australorp och Faverolle. Som självhushållare vill jag gärna ha ägg och kött. Dock aldrig tänkt att Maran var en kombiras, bara att de lägger mörka ägg.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #10 skrivet: 11 sep-13 kl 09:11 »
Jag skulle säga att Maraner skiljer rätt mycket mellan olika stammar och linjer. Mina koppar har överlägset snabbast tillväxt om man jämför med e andra färerna jag har (vete och koppartvärrandig). De  koppartvärrandiga växer ikapp och blir i slutändan lika stora och tunga medan de vetefärgade är något nättare. Det är inte direkt synligt men det känns när man lyfter dem.

Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

478 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser