Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Köttpris på utegående linderöd i Östergötland?  (läst 1604 gånger)

Caligari

• Dada
    • Östergötland
Köttpris på utegående linderöd i Östergötland?
« skrivet: 07 sep-13 kl 12:48 »
Vi har fått två kultingkullar och folk vill köpa kött. Hur sätter man ett rimligt pris?

harstorp4.se

Caligari

• Dada
    • Östergötland
SV: Köttpris på utegående linderöd i Östergötland?
« Svar #1 skrivet: 10 sep-13 kl 15:18 »
Nu har jag fått några siffror från slakteriet: De tar 600:- per gris + 22:- / kg för slaktat, styckat, färserat, förpackat och etiketterat kött.

Hur många kilo ā 22:- tror ni man kan räkna med per vuxen linderödare?
harstorp4.se

Existens

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 10 sep-13 kl 16:07 »
Det lät allt lite dyrt tycker jag... Glöm inte heller fråga om dom ska ha 22 kr per kilo som kommer in till stycken, eller som kommer ut därifrån.

Om du får upp dom i 120 kg levande vikt, så blir det ca 80-90 kg som går in i stycken och runt 60 kg ut.
Då skulle alltså styckningskostnaden bli antingen 1870 eller 1320 kr.
Plus 600 kr så har du alltså en kostnad på 2470 eller 1920 kr.

Du behöver ju ha 1500 för foder och skötsel, minst. så då är vi på 4000 eller 3400 i kostnader.

Delat med 60 kg så blir det alltså 67 eller 57 kr/kg.   Så du kan ju begära 70-75.

Kom ihåg att om du ska få ut 60 kg, så behöver dom vara rätt rejält breda över ryggen.

Caligari

• Dada
    • Östergötland
« Svar #3 skrivet: 10 sep-13 kl 21:47 »
Tack för räknehjälpen! Ska snarast kolla upp om det är in- eller utvikt vi pratar om.
harstorp4.se

4-ever

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 sep-13 kl 22:06 »
Nästa år kommer vi ta 120:- kg för styckat packat kött och 60:- kg för hel/halvfall.
Detta året tar vi 80:- för styckat packat och 60 för hel/halvfall.
Med facit i hand. Detta året blir det ett minus i kassan :/
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

710 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser