Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu vill SLV förbjuda all försäljning/förmedling av opastöriserad mjölk.  (läst 28392 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Ja, det resonemanget känns ju igen..  Folk ska få göra precis vad dom vill, resa vart dom vill. Sen om det händer nåt så ska staten gå in och samla ihop spillrorna.

Visst kan man det, men inte genom det där löjliga argumentet som folk drar till med så fort dom inte har nåt bättre att komma med.
Men visst. Har du satt ihop en modell för att jämföra trafik med att dricka opastöriserad mjölk så får du gärna presentera den.
Du får ju börja med att ta fram hur många liters mjölkdrickande som ska motsvara 1 mils körning. Sen får du väga in ett snitt mellan landsvägskörning och stadskörning. Vid vilken erfarenhet i trafiken har du tänkt dig?  Är det samma förhållande mellan riskerna om du har tagit körkort för en dag sen eller om du tagit det för 20 år sedan?
Listan kan göras lång.. men jag tror att du fattar poängen.  Att jämföra risker är inte så enkelt som man kan tro.

Nu tyckte jag faktiskt att du var riktigt duktig.     ;D
Det kanske inte är så enkelt. men du använder en väldigt ful diskutionsteknik där du ställer krav på att jag skall bevisa att min åsikt stämmer.   Det finns ingen anledning att jag skall göra det i en debatt, det finns inte ens krav på att man skall tala sanning.
'Kravet är att man skall hålla sig till ämnet.

För oavsett vad som sägs så är riskerna så små med att dricka obehandlad mjölk jämfört med helt normala vardagssysselsättningar så kan man säkerligen dricka en liter om dagen i ett helt liv utan att få besvär av detta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

johe71

För oavsett vad som sägs så är riskerna så små med att dricka obehandlad mjölk jämfört med helt normala vardagssysselsättningar så kan man säkerligen dricka en liter om dagen i ett helt liv utan att få besvär av detta.

enligt scb så var det 2003 44 allvarligt skadade trafikanter per miljard personkilometer, det innebär att du behöver åka bil 2.2 miljoner mil för att [statistiskt] råka ut för en svår skada... vad visar det? tja... är 2500 mil om året (eller totalt under 70 år 8% av de 2.2 miljoner mil som statistiskt behövs) i bil mer eller mindre farligt än en liter opastöriserad mjölk om dagen?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
enligt scb så var det 2003 44 allvarligt skadade trafikanter per miljard personkilometer, det innebär att du behöver åka bil 2.2 miljoner mil för att [statistiskt] råka ut för en svår skada... vad visar det? tja... är 2500 mil om året (eller totalt under 70 år 8% av de 2.2 miljoner mil som statistiskt behövs) i bil mer eller mindre farligt än en liter opastöriserad mjölk om dagen?
Det var som... Då skall man inte tro att man tillhör de lyckligt lottade som är skadefri efter 0,1-0,2 miljoner mil. Har helt enkelt inte åkt tillräckligt långt ;D

Håning

• Gäst
Ja, det resonemanget känns ju igen..  Folk ska få göra precis vad dom vill, resa vart dom vill. Sen om det händer nåt så ska staten gå in och samla ihop spillrorna.

Ja misslyckade individer behöver nog omhändertagande med sådant resonomang.

Lasse-Christian

• Bohuslän

Livsmedelsverket har än en gång bevisat att de är Sveriges i särsklass sämsta myndighet på att göra sitt jobb, nämligen att verka för bra mat i Sverige.

Inte nog med att det var svårt att få tag på opastöriserad mjölk innan. Nu vill de förbjuda det fåtal av oss, som gör oss mödan att köpa närproducerad mjölk direkt från bonden, att köpa även denna mjölk. Inte ens detta lät de oss få ha ifred.

Jag tror inte ett dugg på att det här handlar om "att skydda konsumenterna" som de säger i ett pressmeddelande om förbudet.
Det här handlar om att Livsmedelsverket vägrar att erkänna att de har haft fel om den opastöriserade mjölkens hälsofördelar. Det handlar om deras prestige.

De har varit kritiserade i frågan tidigare. Och det finns ett stort underlag som visar att opastöriserad mjölk är betydligt nyttigare ur hälso- och näringssynpunkt, bland annat för allergiker och astmatiker.
Vi hade kunnat skapa en väldigt säker försäljning av opastöriserad mjölk, där vi hade kunnat köpa mjölken direkt från butik. Detta är fallet i flera andra moderna europeiska länder, till exempel Finland, Tyskland, Franrike, Finland och Storbritannien.

Men eftersom vi har Livsmedelsverket där som en räddande ängel för all långtborta-producerad mat, och för de stora mejeribolagen, så kommer vi väl inte ens att få köpa mjölk från bönderna längre.

Med det här förbudet går Sverige från att vara ett förbudsland, inom matområdet, till att bli något som liknar en sovjetstat, där staten styr allt som medborgarna stoppar i sig.

Tack Livsmedelsverket, för att ni tar Sverige tillbaka till DDR-tiden.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
http://www.dn.se/ekonomi/nya-regler-hotar-ostkakan/

"Nya regler hotar ostkakan

Livsmedelsverkets planerade förbud mot opastöriserad mjölk kan innebära slutet för småländsk ostkaka. Det menar KD-politikern Irene Oskarsson från småländska Aneby som får stöd av forskare.

– Jag vill kunna gå till bonden och köpa mjölk för att göra ostkaka som kan serveras till kyrkkaffet. Det är det mest uppskattade man kan bjuda på. Nu hotas lokal produktion och tradition, säger Irene Oskarsson, riksdagsledamot för Kristdemokraterna.

Än så länge är det tillåtet att sälja opastöriserad mjölk i mindre skala på landets gårdar. Men Livsmedelsverket säger stopp.

– EU:s lagstiftning medger att EU-länder gör på olika sätt när det gäller opastöriserad mjölk. Eftersom vi ser risker med utbrott av Ehec och Campylobacter i samband med mjölken vill vi se ett nationellt förbud, säger Mats Lindblad, smittskyddssamordnare på Livsmedelsverket.

Etnolog Håkan Jönsson som forskar om matkultur vid Lunds universitet håller med Irene Oskarsson.

– Det finns en risk att den här typen av beslut gör att de få aktörer som fortsätter tillverka mat på traditionellt vis försvinner, säger han.

Går det inte att laga lika god ostkaka med pastöriserad mjölk?

– Precis som när det gäller ostar så får man faktisk en annan smakupplevelse med opastöriserad mjölk."

kurt

Hur kan en ostkaka som tillagas i ugnen i 1 h smaka olika om det är opastöriserad eller värmepastöriserad mjölk? Jämförelsen med ost är helt irrelevant, vid osttillverkning bildas smakämnen av olika bakterier under flera veckors tid, där har det alltså stor betydelse vad det är för bakterier närvarande

Och ostkakan är alltså på intet sätt hotad, man får naturligtvis även fortsättningsvis tillverka ostkaka av opastöriserad mjölk, eftersom det handlar om en tillagad produkt.
« Senast ändrad: 23 okt-13 kl 20:32 av kurt »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Hur kan en ostkaka som tillagas i ugnen i 1 h smaka olika om det är opastöriserad eller värmepastöriserad mjölk?

Ja det kan man förstås undra. Kanske nåt som händer innan kakan sätts in i ugnen? Men jag vet för lite om ostkaka för att bedöma den saken. Kanske även du vet för lite? I varje fall har du tydligen inte jämfört.

Citera
Jämförelsen med ost är helt irrelevant, vid osttillverkning bildas smakämnen av olika bakterier under flera veckors tid, där har det alltså stor betydelse vad det är för bakterier närvarande
Hur det än är med den saken så är hemmatillverkning av ost på inköpt mjölk en variant som tydligen försvåras.

Citera
Och ostkakan är alltså på intet sätt hotad, man får naturligtvis även fortsättningsvis tillverka ostkaka av opastöriserad mjölk, eftersom det handlar om en tillagad produkt.
Vem är "man"? Det DN-artikeln talar om är hemmatillverkning till husbehov o dyl på inköpt opastöriserad mjölk. "Man" får kanske tillverka men får "man" köpa mjölken? Samma fråga när det gäller ost.

EkoLady

• Uppland
Citat av tidigare inlägg: "Hoppas att folk lobbar emot SLV. Man borde ju ha rätten att själv välja vad man vill stoppa i sin egen kropp liksom."
Vad sägs om att var och en av oss som VILL ha kvar försäljning av opastöriserad mjölk skickar ett mejl till SLV med protest. Det ska göras nu. Jag tänker göra det i alla fall.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Hur kan det spela någon roll om smöret är stelt eller smält när kakan ändå skall gräddas resonerade jag och smälte smöret. Inte bra >:( och frun fick vatten på sin kvarn ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Tyvärr är det nog så i många fall. Skönt att några reagerade och tog tag i frågan. Hoppas det fungerar.

enigma77

• -
förslaget till förändringen i lagen kommer inte för att folk blivit sjuka av den lilla mängd mjölk som sålts från gårdar, utan för att verket vill komma ifrån den luddiga formulering att det okey att sälja "små mängder" direkt från gården.
Och de valde den enklaste lösningen - förbud!
My Kik username is 'Enigma77' - add me!

astrojensen

• Danmark
Om dom nu vill bort från en luddig formulering - "små mängder" -, kunde dom då inte bara göra som i Danmark, sätta en gräns? Här får en bonde sälja 70 liter opastöriserad mjölk i veckan vid lagårsdörren, tio liter per dag i genomsnitt.

Danska regler för salg av mjölk vid lagårsdörren:

Stalddørssalget skal være registreret i Fødevarestyrelsen.
-Der må sælges max. 70 liter ugentligt ved stalddørssalg.
-Besætningen skal være indplaceret i salmonellaniveau 1.
-Mælken skal sælges som rå og ubehandlet.
-Mælken skal afhentes af forbrugeren og må ikke bringes ud.
-Mælken skal tappes i dunke eller flasker, som forbruge­ren selv har med. Forbrugeren har selv ansvaret for at holde dunke og flasker rene.
-Mælken skal overholde en række grænser for, hvor mange bakterier og celler, der må være i den. Mælken må ikke indeholde sygdomsbakterier. Der er også græn­ser for mælkens indhold af medicinrester, som kan være overført fra koen til mælken.
-Mælken skal nedkøles til højst 6 °C straks efter malkning og må sælges ved stalddørssalg i op til 24 timer efter malkning.
-Hvis en bedrift sælger mælk ved stalddøren, skal bedrif­ten udføre egenkontrol og overvåge sundhedsrisici, så der ikke bliver solgt rå mælk, som kan være en risiko for menneskers sundhed.

Inte helt enkelt för bonden, alltså, men fullt möjligt. Hur vanligt det är i praksis vet jag inte, men jag har aldrig sett det.

Thomas, Bornholm

enigma77

• -
Jovisst kan man tycka det. Men jag gissar att, även om de själva inte vill säga det, så är de lite stressade och vill hinna före ett domstolsbeslut i frågan om hur stora mängder som är tillåtet att sälja!? Ett förbud går snabbt och enkelt.

Och självklart, om det blev att sälja, ska det finnas krav på hur mjölken ska produceras för vara säker, men det är ju inget konstigt, det gäller ju för allt livsmedel!
My Kik username is 'Enigma77' - add me!

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Remisstiden gick ut redan den 18 oktober (förra fredagen), så det är för sent för den som vill skicka in sitt eget remissvar till Livsmedelsverket. Det var en kort svarstid, meddelandet från SLV gick ut den 6 september! Kanske kan namninsamlingar och lokala protester göra nytta (hoppas det!), men vi får sätta vår tilltro till några av remissinstanserna, att de kan ryta ifrån, bland dem jag tror på finns Förbundet Sveriges Småbrukare och Fäbodbrukarna.
Men fortsätt att härja, go´ vänner! Drick mjölk och skriv insändare i lokaltidningen, blogga, demonstrera, tala med politiker!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kurt

Remisstiden gick ut redan den 18 oktober (förra fredagen), så det är för sent för den som vill skicka in sitt eget remissvar till Livsmedelsverket. Det var en kort svarstid, meddelandet från SLV gick ut den 6 september! Kanske kan namninsamlingar och lokala protester göra nytta (hoppas det!), men vi får sätta vår tilltro till några av remissinstanserna, att de kan ryta ifrån, bland dem jag tror på finns Förbundet Sveriges Småbrukare och Fäbodbrukarna.
Men fortsätt att härja, go´ vänner! Drick mjölk och skriv insändare i lokaltidningen, blogga, demonstrera, tala med politiker!

Är du en remissinstans?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Remissinstans

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Nej, jag är ingen remissinstans, ens enligt en halvfärdig Wikipediaartikels definition. Däremot kan privatpersoner alltid skicka in egna remissvar med synpunkter på lagförslag, även om en inte representerar någon av de tillfrågade organisationerna. Alla svar kommer sedan att redovisas under processens vidare gång, även om privatpersoners svar kan stå i grupp, typ "123 personer anser förslaget negativt och försvårande för deras livsomständigheter".
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Håning

• Gäst
Det är väll inte så svårt varför dom kortas svarstider  det säger ju sig skälvt dom vill inte bli överkörda av vanligt folk utan göra som det passar dom skälva best.

johe71

Remisstiden gick ut redan den 18 oktober [...] Det var en kort svarstid, meddelandet från SLV gick ut den 6 september!

så 42 dagar alltså

finns en aktiv remiss från slv nu, svarstid 26 dagar
tittar man på ett par remisser från slv under de senaste åren så har svarstiden varit: 29 dagar, 21 dagar,  34 dagar, 10 dagar, 32 dagar, 11 dagar, 34 dagar, 59 dagar, 28 dagar

så kort svarstid? nja, den var ju betydligt över genomsnittet för vad svarstiden för en remiss från slv normalt sett är...

Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser