Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nu vill SLV förbjuda all försäljning/förmedling av opastöriserad mjölk.  (läst 28330 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
Vaddå bye, bye? Folk kör för fort varenda dag, med livet som insats. Men så fort ett av våra sjukaste statliga verk bara funderar på att kräkas igen så går folk i spinn.

Skit i dedär bestämmelserna, minst lika stora högar som i hastighetsskyltarna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Skogsola

• Gäst
 Har det inte varit förbjudet redan? Och finns det inte rätt så enkla pasteurisergrejor?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Det intressanta är att man började pastörisera mjölken Pga den bristande hygienen och att det florerade en del sjukdomar.
Sjukdomarna är utrotade och hygienen och stallarna är i toppskick.

Det är ett dåligt betyg dom ger mjölkbönderna genom ett sådant förbud
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Existens

• Gäst
 Faktum kvarstår att det ju ändå blir en del som insjuknar,mer eller mindre allvarligt.

Men sen om det kan tyckas tillräckligt för ett totalförbud, det går ju alltid att diskutera.
Var sätter man gränsen så att säga?  1, 5 eller 25 sjukdomsfall per år?

Det går heller inte att komma dragande med den gamla klyschan att *jag har druckit hela mitt liv och inte blivit sjuk*

Ofta är det ju just för att man har druckit hela livet som man klarar sig. Det är skillnad när ett barn från en helt annan miljö plötsligt drar i sig mjölken.

Neon Knight

• -
Det tycks röra sig om ett fall av diarré e dyl om året. Knappast något problem som livsmedelsverket har anledning att försöka "lösa".

Existens

• Gäst
Det säger man nog om det mesta tills man drabbas självt.  Om ens barn drabbas av njurproblem så är jag tämligen säker på att det kommer att 'utkrävas ansvar'.  *nån måste ju vara ansvarig! *

Jag skulle nog aldrig sälja nåt som har den minsta risk, såna som folk är nuförtiden.

Ingen säger att risken är stor.

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Drycker/Opastoriserad-mjolk/

Vanliga symtom vid infektion med campylobacter är akuta magsmärtor och diarré. Följdsjukdomar, som ledinflammation, förekommer.

Symtomen vid infektion med ehec varierar från mild diarré till magsmärtor och blodiga diarréer. Infektionen kan också leda till komplikationer i form av allvarlig njursjukdom (HUS), särskilt hos barn upp till fem års ålder och hos åldringar. De som drabbas behöver ofta intensivvård och skadorna kan leda till behov av livslång dialys eller ha dödlig utgång.

Skogsvilde

• -
Helt klart så måste frågan vändas så vad för risker finns det med att dricka pastöriserad mjölk.

Ökad laktosintolerans har jag läst om. mer?
Men inte nödvändigtvis.

Nina W

• Värmland
Jag tycker också det är överdrivet att förbjuda. Borde räcka med att avråda - men inte förbjuda - bonden att bjuda på opastöriserad mjölk om han har en skolklass på studiebesök. Vanligt folk som kommer och handlar känner i allmänhet till riskerna mkt väl och väger det ena mot det andra...

Hur går det då med osttillverkning av opastöriserad mjölk? Finns ju vissa goda ostar som inte kan tillverkas av pastöriserad dito.

Existens

• Gäst
Jag har tvärtom inga som helst illusioner om folks medvetenhet. Blir nån sjuk så heter det ju genast : *va?!, var det inte säkert??* Har ingen koll på sånt här??*

Neon Knight

• -
Jag ser det mer som att man skapar problem för att lösa ickeproblem. Som vanligt, med andra ord.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Sanna byråkrater ser varje lösning som ett problem

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
Jag tror inte det är ett underbetyg till bönderna. Därtemot tror jag att det är många av de som insjuknat som inte sett till att dricka upp mjölken inom tre (helst två) dygn. Men lösningen är ju enkel, lyft på ändan och skaffa en ko så hålls dessutom hagarna öppna.

Karlsdotter

• Ångermanland
EHEC bakterien finns med i mjölken redan då den mjölkas ur kon , eller infekterar mjölken vid mjölkningen . Bakterien finns i kon skit och finns därför på spenarna och vid mjölkningen vidgas spenkanalen och bakterien kommer in i juvret . Det dröjer även nån minut efter mjölknigen innan spenen har "stängt" igen så om kon lägger sig direkt på oströad båspall så kan bakterierna komma in i juvret .

Så dålig urmjölkning innan handmjölkningen startar eller maskinen sätts på är en orsak . Dåligt balanserat vaccum en annan , det ska kollas några gånger per år så det inte skadar kons spenar . Ytterligare en orsak är att man slarvar med att dippa eller spraya spenarna efter mjölkningen med medel som förhindrar den här transporten .

Sedan så har den här bakterien ökad motståndskraft mot antibiotika ända till resistens så det är inte säkert den går att behandla .

Så många små saker leder fram till ett stort beslut .

Georgisten

• Östergötland
Detta slutgiltiga steg grundar sig sannolikt på en aktion som ägde rum förra året där några bönder sålda opastöriserad mjölk på ICA från en egen ditställd automat. Det blev succé innan polisen plockade bort anläggningen. De hade dock gjort sin hemläxa och hittat ett kryphål i lagen... för bönder får sälja "små mängder från egen anläggning". Så de sålde små mängder till varje kund för 20kr litern från en egen anläggning! =)

SLV gillar nog inte att få fingret i ansiktet på detta vis och nu drar de undan mattan för alla bönder som vill sälja färsk mjölk och även för oss icke-bönder som vill dricka den. Tror inte bönderna i Åre åker på något straff eller så. Utan SLV väljer istället att jobba i tysthet via lagstiftningen.

http://op.se/lanet/are/1.4623449-olaglig-mjolk-lanseras-i-are

http://newsvoice.se/2013/03/11/pastorisering-av-mjolk-ger-sjukdomar-och-forstor-viktiga-amnen-i-mjolken/

http://coltingblogg.com/2011/08/22/mjolkrevolutionen-ny-bok-av-fredrik-colting/

I USA har de gått steget längre och motarbetar opastöriserad mjölk som vore det pesten på flaska - http://wholenewmom.com/reaching-out/swat-team-invades-raw-milk-farm-arrests-3-dumps-safe-milk/

I slutändan tror jag mest det handlar om mejerimonopolet som inte vill se uppstickare. Staten ställer ju så gärna upp, as usual.

Själv har jag mejlat alla partier, bondeorganisationer mm. om detta. Hoppas att folk lobbar emot SLV. Man borde ju ha rätten att själv välja vad man vill stoppa i sin egen kropp liksom.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Existens

• Gäst
Nej, bönderna i Åre hade inte läst läxan ordentligt.
Undantaget gäller försäljning på den egna gården, i små mängder.  Det är samma regler som gäller flera primärprodukter.  Ägg t.ex får säljas i direkt anslutning till hönshuset.

Så den aktionen var mest klumpig och dömd på förhand att stoppas.  Om dom nu är så intresserade och skaffat automat och allting, varför inte även skaffa en apparat till pastöriseringen?

Inte ens inom jordbruksrörelsen finns det ett enhälligt stöd:

http://www.ja.se/?p=41160&pt=105&m=3433

Skogsvilde

• -
Ett jävla trams e det..   
Det är för fan bara att ha en varningstext på mjölkförpackningen där man görs medveten om riskerna och en www adress där man kan fördjupa sig.

Och så får folk själva välja vad dom vill konsumera.   Jag tror dock inte att ett literpris på 20 kr skulle locka barnfamiljer och statsanställda med minimilön. Och då är dom stora riskgrupperna ganska väl decimerade.
Men inte nödvändigtvis.

Fru Jansson

• Gäst
Jag förstår mycket väl Existens poäng, att alla kanske inte vågar sälja opasteuriserat, med tanke på hur "folk" är. Och det behövs bara ett ytterst litet fåtal omedvetna konsumenter för att ställa till ett helvete för de bönder som säljer...

Men, det känns också helt sjuk att göra det olagligt! Varför ska folk fråntas rätten att bestämma över vad man vill äta? Det kan ju faktiskt vara så att det finns anledningar för vissa att vilja ha opasteuriserat. Typ att vilja behålla de goda bakterier som finns naturligt. även om dessa anledningar kan tyckas konstiga för någon annan, så har jag svårt att se rimligheten i att ta bort valmöjligheten. Det enda rimliga i sammanhanget vore att lagstiftningen lägger ansvaret på konsumenten i de ytterst få fall det handlar om. Det är ju ändå så att de som väljer att köpa opasteuriserat måste göra ett ytterst aktivt val. Den passive konsumenten har ju ändå bara pasteuriserad mjölk att välja på i affär'n...

Apropå opasteuriserade ostar, så minns jag nformationen när jag var gravid. Då avråddes gravida från att äta franska ostar, eftersom det påstods vara vanligt att franska ostar görs på opasteuriserad mjölk. Efteråt roade jag mig med att läsa innehållsförteckningar på ostar, och jag har genom åren bara hittat någon enstaka opasteuriserad ost i svenska butiker. Även de franska ostar som säljs här är nästan alla pasteuriserade, så i praktiken är även detta ett icke-val... Möjligtvis kan då avrådandet ha relevans vid utlandsresor.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
Med tanke på att man idag får och förväntas göra ett aktivt val om man vill äta hotade arter eller ej, vilka e-nummer man vill sätta i sig, eller varför inte de kraftiga nötallergier det går att utsätta sig för om man inte läser det finstilta. Existens har en poäng, men inte staten. Staten är inte konskvent.

Georgisten

• Östergötland
Här är nyskriven rapport om obehandlad mjölk och dess potential för småföretagande på landsbygden. Det var det Åre-bönderna hoppades på.
http://www.urban-laurin.com/Files/mjolk.pdf

Själv ser jag det som en frihetsfråga. Staten har inte med att göra vad jag frivilligt stoppar i min egen kropp. Basta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

596 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser