Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gångarna mellan odlingsbäddarna  (läst 2961 gånger)

qvea

• Värmland
gångarna mellan odlingsbäddarna
« skrivet: 02 sep-13 kl 08:14 »
har en liten undran, de gångar jag har mellan mina odlingsbäddar ställer bara till bekymmer, så jag tänkte täcka dessa gångar med markduk och halm eller singel, men då undrar jag måste jag gräva upp grässvålen? det är ju ganska många kvadrat och lerjord  ???

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: gångarna mellan odlingsbäddarna
« Svar #1 skrivet: 03 sep-13 kl 12:44 »
På vilket sätt ställe de till bekymmer?

Vad för slags bäddar har du? Med sarg av brädor eller annat material (lådor) eller upphöjda limpor?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #2 skrivet: 03 sep-13 kl 21:24 »
Jag har bara upphöjda bäddar, utan sarg. Några extra höga av typen "hügelkultur" med stockar inuti där jag odlar jordgubbar. De flesta ca 1 m breda bäddar. Några bara som enkelrader, men lite upphöjda ändå.

Jag fyller gångarna med gräsklipp och ogräsrens från bäddarna. Det håller nere ogräset, håller marken fuktig och ger maskarna att äta. Har som tur är inga sniglar som ställer till det. Emellanåt kör jag igenom gångarna ytligt med jordfräsen, runt mellan bäddarna och runt om, innan ogräs gått i frö. Går mycket snabbt. Eller så kör jag med radhackan om det går, innan det är för mycket klipp.  Gångarnas bredd är anpassad till jordfräsen. 43 cm bred arbetsbredd på fräsen, en Husqvarna TR 430 Dual. På hösten fräser jag upp gångarna en gång till och sedan drar jag upp jord och gräsklipp upp på toppen av bäddarna med hacka. Vänder ner ytligt, eventuellt med lite extra gräsklipp och kompost. Löv sedan i gångarna. Blir som att gödsla med kompost.

qvea

• Värmland
« Svar #3 skrivet: 05 sep-13 kl 09:14 »
Jag har både upphöjd bädd, bädd avgränsad med plank (liggandes) samt pallkragar, och det är lite krångligt att köra med gräsklipparen mellan dessa, så därför så tänkte jag att gångar täkta med halm eller singel vore smidigare  :)

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 05 sep-13 kl 21:20 »
Jag kör med självgående slåtterbalk. Det tycker jag går bra. Gräsklippare skulle nog funka också, men den skulle lämna lite mer i kanten mellan gräsremsa och bädd. Men det kan man ta med trimmer, skära el dyl.

Dela detta:

* Inloggade just nu

669 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser