Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hur liten sats vin kan man ha i damejeannen?  (läst 2425 gånger)

Sågaren

• Medelpad
hur liten sats vin kan man ha i damejeannen?
« skrivet: 28 aug-13 kl 14:56 »
hur lite äppelmust av egna äpplen kan jag jäsa till vin i en damejeanne, jag vil ju inte fördärva allt jag gjort med för liten mängd eller kan man jäsa hur lite som helst i en damejeanne eller hink?
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

emmepemme83

SV: hur liten sats vin kan man ha i damejeannen?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-15 kl 21:51 »
Ja det går bra, så länge du inte lagrar den där i sen utan häller över i något mindre som vinet fyller upp. Annars riskerar vinet att bli dåligt, blir för stor kontaktyta med syre om vinet ligger kvar i en flaska som är för stor.

Gilbert

• Gäst
SV: hur liten sats vin kan man ha i damejeannen?
« Svar #2 skrivet: 17 aug-15 kl 08:19 »
Du kan behålla din lilla mängd äppelmust och fylla på med t ex rabarbersaft. Tänk bara på den totala mängden socker och mät.

Flera recept på t ex Rabarbercider består av större mängden äpplen pga jäsningen. Äpplen behövs för spontanjäsning (vildjäst).

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
savidavi, JHe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser