Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka hönsraser ska jag ha ?  (läst 2144 gånger)

Cherrycupcake80

• Skåne
Vilka hönsraser ska jag ha ?
« skrivet: 28 aug-13 kl 11:32 »
Hej. Jag hade köpt lite olika rashöns men dom blev tyvärr ihjälbitna. (Vill inte gå in på detaljer om det)
Men jag vill ju självklart ha nya höns nu.
Men vilka e bra raser ?
Jag e ju i första hand ute efter att dom ska värpa ägg. men jag vill ju att dom ska va fina o trevliga djur oxå :)
Jag hade dvärgkochin, brahma , maran, tror jag oxå det var. mfl. som jag inte minns. köpte dessa som nyfödda kycklingar.
nu vill jag nog köpa både värpklara höns och små kycklingar. men vilka raser ? Googlar men blir inte klok. Någon här som vet mycket om olika raser el. någon bok man kan läsa i om dom ? :) Tacksam

Vild

• -
SV: Vilka hönsraser ska jag ha ?
« Svar #1 skrivet: 28 aug-13 kl 12:56 »
Det där är väl som sagt en smaksak. :) Det finns något bra i alla raser. Men vill man ha bra värphöns har jag hört många som rekommenderar Lohman, dom ska även vara väldigt lugna och trevliga att ha o göra med. Ett par vänner till mig har just köpt 15 st värpklara Lohmanhöns och en tupp, och dom betalade inte mycket - typ 100kr st. Dom ville ha värphöns för äggens skull, inget annat. Själv har jag just köpt 2 st svarthöns för 300kr st, inte värpklara än och dessutom värper dom ju inte som Lohman. Men för mig är det viktigt med andra saker än bara själva äggen. Är redan väldigt förtjust i svarthönsen, dom är väldigt lugna och vackra som få. Min hönsgrupp kommer till stor del eller endast att bestå av Bohuslän-Dals Svarthöns som det känns nu.

Lönshult

• Droppen urholkar stenen.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 28 aug-13 kl 13:25 »
Ställ inte en sådan fråga i detta forum ;D jag gissar att du inom ett dygn har 15 svar som rekommenderar 15 olika raser ::)
Läs exempelvis i "höns i trägården" där får du en genomgång av olika höns-typer.

mvh Henrik

(Ta en lantras om du ka få tag på det, de tål det mesta utom vassa tänder:)
Vi har en liten gård i sydvästra Småland. Här bor 30-talet tackor av blandat ursprung, ett 20-tal dito höns, två kattor, en hund och ett antal människor.

Cherrycupcake80

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 28 aug-13 kl 13:47 »
hihi, tack :)
Ja men d e ju svårt o veta vilka som e bra. kul m lite åsikter fast d blir kanske många hehe
ska kolla upp höns i trädgården :) Tack

Xoot

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 28 aug-13 kl 14:35 »
Bara att handla en ras åt gången och se hur allt funkar. :)
Sen fortsätter du handla fler raser i jakt på roliga höns, det är därför många av oss har för mycket djur. ;D

Studiebesök är ju också en grej.

Cherrycupcake80

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 28 aug-13 kl 15:06 »
vad e ett lagom pris o betala för en höna som e redo o värpa ägg direkt då ?
Kycklingarna e ju klart billigare men jag vill ha några stora direkt oxå eftersom vi saknar äggen

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 28 aug-13 kl 15:26 »
Ställ inte en sådan fråga i detta forum ;D jag gissar att du inom ett dygn har 15 svar som rekommenderar 15 olika raser ::)
Läs exempelvis i "höns i trägården" där får du en genomgång av olika höns-typer.

mvh Henrik

(Ta en lantras om du ka få tag på det, de tål det mesta utom vassa tänder:)
Så sant.... Själv älskar jag alla tunga raser, speciellt Orpington och Sussex. De är trygga och lugna och lägger mycket ägg och vill gärna ruva. Svårare för duvhöken också att släpa iväg med en 3kg tung höna. Du kan också titta i en bok som heter hönsraser av Anette Grandin. Där kan man läsa om många raser och deras egenskaper.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Cherrycupcake80

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 aug-13 kl 15:33 »
Så sant.... Själv älskar jag alla tunga raser, speciellt Orpington och Sussex. De är trygga och lugna och lägger mycket ägg och vill gärna ruva. Svårare för duvhöken också att släpa iväg med en 3kg tung höna. Du kan också titta i en bok som heter hönsraser av Anette Grandin. Där kan man läsa om många raser och deras egenskaper.

Tack. Jag gillar oxå orpington, vad jag läst om dom iaf :) Men nån sa ti mig att dom va svåra m o lägga ägg ?
hur många ska man köpa ? jag tänker två av samma ras men d behöver man kanske inte ? kan man ha en av var på olika raser ? går alla ihop ? Vill ju gärna ha lite blandade fina höns som värper ägg :) ska kolla upp boken :)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #8 skrivet: 28 aug-13 kl 15:39 »
Både Orpington och Sussex är bra äggläggare. Nackdelen kan kanske vara att de gärna vill ruva och då blir det ju inga ägg till hushållet. Att blanda olika raser går utmärkt. Jag har tex. Brahma, Orpington, Åsbo, Svarthöns och Plymoth Rock för att nämna några.

Vild

• -
« Svar #9 skrivet: 28 aug-13 kl 15:49 »
Orpington gillar jag med. :)
Värpklara höns kanske kostar lite olika beroende på ras, ålder osv. Det är kanske inte så lätt att hitta heller inom alla raser. 150-200kr/st kan jag tänka mig att man får betala ofta, och som sagt fick min kompis för 100kr men då köpte dom ganska många och från en som säljer värpklara grupper sådär. Vet inte hur vanligt det är.

Jag är nybörjare men har fått lära mig att man ska köpa minst 2 från samma grupp så att dom har nån att ty sig till när dom blir lite utstötta i den nya gruppen. En del säger att dom föredrar fränder som ser likadana ut, andra inte. Jag har dock köpt minst 2 åt gången för att dom ska ha varandra. Eftersom att jag är nybörjare tar jag det säkra före det osäkra tills jag lärt mig mer - dock behöver de inte vara av samma ras, bara komma från samma grupp.

Mitt tips är att börja med några åt gången och jobba dig upp till en hel flock. Jag har gjort så och lärt mig mycket påvägen och därmed ändrat syn på olika raser och hittat nya jag vill prova istället för en del jag tänkt från början. Och man kan faktiskt sälja höns om man köpt en ras som sen inte känns helt rätt.

Cherrycupcake80

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 28 aug-13 kl 16:18 »
Orpington gillar jag med. :)
Värpklara höns kanske kostar lite olika beroende på ras, ålder osv. Det är kanske inte så lätt att hitta heller inom alla raser. 150-200kr/st kan jag tänka mig att man får betala ofta, och som sagt fick min kompis för 100kr men då köpte dom ganska många och från en som säljer värpklara grupper sådär. Vet inte hur vanligt det är.

Jag är nybörjare men har fått lära mig att man ska köpa minst 2 från samma grupp så att dom har nån att ty sig till när dom blir lite utstötta i den nya gruppen. En del säger att dom föredrar fränder som ser likadana ut, andra inte. Jag har dock köpt minst 2 åt gången för att dom ska ha varandra. Eftersom att jag är nybörjare tar jag det säkra före det osäkra tills jag lärt mig mer - dock behöver de inte vara av samma ras, bara komma från samma grupp.

Mitt tips är att börja med några åt gången och jobba dig upp till en hel flock. Jag har gjort så och lärt mig mycket påvägen och därmed ändrat syn på olika raser och hittat nya jag vill prova istället för en del jag tänkt från början. Och man kan faktiskt sälja höns om man köpt en ras som sen inte känns helt rätt.

Tack. Men då borde jag ju kunna köpa orpington 2 st fast olika färger. d har jag hittat en som säljer. tänkte då först att jag fick ta två av samma färg- men nu fattar jag bättre hihi .
köper nog lite kycklingar o lite värpklara hönor. sen som du säger man kan ju sälja av om d e nån man inte trivs med :)

Smajsan

• -
« Svar #11 skrivet: 01 sep-13 kl 14:13 »
Jag har övervägande Orpar. Det är dom trivsammaste hönsen vi har. Mycket tama från de kläcks och det fortsätter hela livet. Har även haft hedemora men dom passar inte här alls. Araucana tycker jag är mysiga hönor med mycket åsikter.
Det enda negativa med orpar är att dom är hungriga som tokar hela livet och första halvåret gör dom inget annat än äter.
Har Appenzeller spetshätta med. Dom är så fina MEN dom bor i granarna på nätterna och löper runt hela dagen. Men snälla och fina.
Det är dom raserna jag kan något om.
Lycka till med hönsen  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Cherrycupcake80

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 01 sep-13 kl 22:14 »
Jag har övervägande Orpar. Det är dom trivsammaste hönsen vi har. Mycket tama från de kläcks och det fortsätter hela livet. Har även haft hedemora men dom passar inte här alls. Araucana tycker jag är mysiga hönor med mycket åsikter.
Det enda negativa med orpar är att dom är hungriga som tokar hela livet och första halvåret gör dom inget annat än äter.
Har Appenzeller spetshätta med. Dom är så fina MEN dom bor i granarna på nätterna och löper runt hela dagen. Men snälla och fina.
Det är dom raserna jag kan något om.
Lycka till med hönsen  :)

Tack. Jag köpte några orpington och hedemora och en isbar. som e några månader. även två dvärgkochin för dom e så söta :)
sen har jag pyttesmå kycklingar av brahma o sussex :) Ska bli spännande o se vad jag tycker om alla :) Har även införskaffat mig några böcker nu o läser, o då blir man ju sugen på ännu fler raser ! :)

Smajsan

• -
« Svar #13 skrivet: 02 sep-13 kl 10:04 »
Och det slutar man aldrig med. Att tänka på höns raser menar jag. Det finns ju så många fina ju.
Men är höns huset fullt så är det....eller så bygger man större  ;)
Det viktiga är nog att både du och dina höns trivs med varandra.
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 02 sep-13 kl 11:26 »
Och det slutar man aldrig med. Att tänka på höns raser menar jag. Det finns ju så många fina ju.
Men är höns huset fullt så är det....eller så bygger man större  ;)
Det viktiga är nog att både du och dina höns trivs med varandra.
Man bygger ut så man får plats med mera höns.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser