Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få hjälp med att såga ner enstaka träd  (läst 8413 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: Få hjälp med att såga ner enstaka träd
« Svar #20 skrivet: 13 sep-13 kl 19:18 »
Om man inte får hugga ved åt sig längs utfallsdiken och skogsbilvägar och på andra platser där markägaren har gett lov så är det dags att börja protestera på allvar. Vad skall man annars elda med?

Motorsågskort gäller väl just motorsåg.

Hur blir det med yxa och timmersvans?

TW

• Finland
« Svar #21 skrivet: 13 sep-13 kl 20:41 »
Om du skulle sätta Malines i andra ändan av tvåmansjustersågen och börja hugga på gammalt vis ;D

Föresten så boeror ju allt på vad motorsågskortet blir att kosta för er. Om det kostar ett par hundra kronor och gäller hela livet är det inte så farligt.

Här i Finland är ju nästan alla såna där licenser för dyra för vanligt folk som skall överleva på en vanlig lön. Om staten ordnar utbildningen så använder de den som en form av beskattning och om något företag ordnar den så används den som ett sätt att styra marknaden och skapa storföretagsmonopol.
Nu senast förlorade jag lastbilskörkortet då staten bestämde att man måste skaffa sig tilläggsutbildning som kostar över 1000 euro (9000 kr) och som skall uppdateras med ett par års mellanrum för omkring 200 euro (200kr) och om man inte betalar blir lastbilskörkortet ogiltigt. En vanlig timlön i Finland är mellan 9 och 16 euro så det går bara inte.
Laddarpappren som behövs för att få spränga med dynamit kunde jag inte heller få ut fastän jag har gått kursen och fått slutprovet godkänt. De skulle ha kostat ungefär en årslön.

Många kör lastbil utan körkort och spränger med illegalt inköpt dynamit. Man måste överleva.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Broberg

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 13 sep-13 kl 21:03 »
Om du skulle sätta Malines i andra ändan av tvåmansjustersågen och börja hugga på gammalt vis ;D

Föresten så boeror ju allt på vad motorsågskortet blir att kosta för er. Om det kostar ett par hundra kronor och gäller hela livet är det inte så farligt.

Hehe, hade gjort det, om folk ville betala för det.
Slår faktiskt en del med lie, mot lön emellanåt..

Kurs med utbildning och proven kostar rätt några tusen, men om man tycker sig kunna, så behöver man bara göra proven, så blir det inte så dyrt.

sydtobak

• Skogstorpare
« Svar #23 skrivet: 13 sep-13 kl 23:10 »
Bestämmelserna finns här http://www.av.se/dokument/afs/afs2012_01.pdf I inledningen framgår att dessa bestämmelser gäller vid ett arbetsgivarförhållande. §3 Vid vissa fall räknas även andra än anställda för vilka reglerna skall gälla http://www.av.se/lagochratt/aml/Kapitel01.aspx I inget fall är detta tillämpligt på de diskussioner som förts ovan. Sen kan det aldrig skada med utbildning och rätt skyddsutrustning, men det är en annan fråga.
Min bästa ägodel är min vedspis!

Håning

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 13 sep-13 kl 23:12 »
Hehe, hade gjort det, om folk ville betala för det.
Slår faktiskt en del med lie, mot lön emellanåt..

Kurs med utbildning och proven kostar rätt några tusen, men om man tycker sig kunna, så behöver man bara göra proven, så blir det inte så dyrt.
Kurs i gammaldags sågning det hade set u det :) Och särskilt med ett så rekorderligt fruntimmer som meja så går nog sågningen galant .vadet an  belanga angående alla kurser nu mera så bryr ja mig inte efter  mer än 40 i skogen till ock från . Har set mer än en stolle som på stå sig kunna bara för att ha utbildning . Obs utbildning är bra om den använd rätt .

kallepe

• Södermanland
« Svar #25 skrivet: 13 sep-13 kl 23:24 »
allt är försäkringsfrågor för skogsägaren,
Tex: om du som rpivatperson köper ett träd på rot, fäller det över dig själv och hamnar på sjukan så är det markägarens ansvar då det räknas som arbetsplats olycka utan anstäöningsbevis och försäkringar.
till och med svårt att kringgå med kvitto och avtal, sålänge trädet står upp.
ligger trädet däremot redan ner så är det fritt fram med sågen om du fått tillstånd att ta trädet.
detta var uppe i nån skogstining minns jag.

hur som helst tillbaka till ämnet, använd sunt förnuft och fäll trädet själv. så svårt är det inte:P

Zixten

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 31 dec-13 kl 08:57 »
Om man inte får hugga ved åt sig längs utfallsdiken och skogsbilvägar och på andra platser där markägaren har gett lov så är det dags att börja protestera på allvar. Vad skall man annars elda med?

Allt frid och fröjd så länge inget händer, men den dagen du får ett träd i nacken eller sågar dig i benet kan det bli markägaren som står som ansvarig, om h*n inte kollat så att du har rätt kunskaper (motorsågskörkort) så blir det extra jobbigt för h*n.

Som någon sa innan, oavsett lag regler eller ej så är motorsågskörkort A + B en bra start...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare
mrnic, sivan48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser