Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängselhöjd  (läst 4153 gånger)

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Stängselhöjd
« skrivet: 27 aug-13 kl 19:47 »
Hej!
Som vanligt är man ute i sista stund så det börjar bli dags att fixa fårstall med vinterhage :)  En av tackorna har fått ovanan att hoppa över (och tillbaka) på betet de gått på nu, ett 90cm högt elnät. Där vinterhagen kommer att vara är det väldigt nära till grannarnas trädgård så jag känner att det är väldigt viktigt att det inte får ske några olyckor! Jag har därför funderat på ett 140cm högt vilstängsel kanske kompletterat med en eller par eltrådar. Kort och koncist, kommer det att räcka för att hon inte ska kunna hoppa över? Givetvis så inser jag att det finns fler sätt för ett får att rymma men jag vill i varje fall gardera mig från hoppandet då det är det hon fått smak för.

vallhunden

• Västergötland
SV: Stängselhöjd
« Svar #1 skrivet: 27 aug-13 kl 19:51 »
140cm + två eltrådar, borde sitta bra!!!
Jag skickar såna tackor till slakt, eftersom de lär upp de andra tackorna att hoppa... Tänk på att du ska klara dig igenom nästa betessäong, utan att grannens trädgårdar blir uppätna!!!
Att hägna så högt är inte realistiskt under betessäsongen, runt alla hagar!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 27 aug-13 kl 19:55 »
I år har det inte varit något problem då de gått på "skogen" men jag inser att det kan bli ett större problem nästa år då de är tänkt att de delar av året ska få beta på åkern här bredvid :/ Ska jag ta bort henne skulle jag vilja få en avkomma på henne först men det kanske är dumt att chansa?

vallhunden

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 27 aug-13 kl 20:26 »
ja, jag tycker att det är dumt att chansa!!!! Jag hade inte sparat henne... Sentimental-avel kallar vi det, om du sparar henne för att få en avkomma... De tenderar att ärva ner även hoppförmågan :o

Livet ska vara lätt att leva ;D Slakta henne!!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

zeina66

• Värmland
« Svar #4 skrivet: 27 aug-13 kl 22:45 »
Jag slaktar också såna djur omedelbart - de lär andra får dumheter och rätt som det är har du fler djur utanför hagen än innanför. Kan dom inte hålla sig i hagen när det finns gräs,hur ska du få dom att stanna där under vintern? Eller när gräset växer snabbare utanför hagen på våren?
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 27 aug-13 kl 23:04 »
Det är väldigt svårt att lära får av med en ovana. Slakta är nog det bästa.

blizzard

« Svar #6 skrivet: 27 aug-13 kl 23:16 »
Att få en tacka att hoppa över ett 90 cm stängsel innebär ett stort misslyckande...Det hoppas jag att du förstår.
Det kommer mest troligt inte att vara någon bra ide att avla på henne då ni förstört henne så pass...
Man kan förstöra tackor på två sätt,antingen med för mycket eller för lite bete,till 95% så handlar det om företagsamma tackor som fått för lite mat.
Att ni tycker det ser grönt ut betyder ju inte att det finns något för får att äta där...
Det andra alternativet är att ett bete är för frodigt och starkt så att de nästan riskerar trummsjuka,då kan äldre och kloka djur rymma för att hitta magrare alternativ.
Men detta är ovanligt och jag skulle tro att ni har misslyckats med att hålla mat i hagen.
Hur många tackor har ni och hur stort område handlar det om?
Har ni koll på parasiter osv?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 27 aug-13 kl 23:31 »
Det finns djur som hittar på dumheter (sett med våra ögon, givetvis) helt utan att någon förstört dem. Visst, anser man att djur skall ha samma stimulans som om de levde fritt i sin naturliga miljö, ja då förstör vi alla våra djur. Det skulle vara som att säga att man har förstört sitt barn bara för att det har damp eller någon annan bokstavskombination. Vissa djur är svårare än andra.

blizzard

« Svar #8 skrivet: 27 aug-13 kl 23:39 »
Chansen att den här tackan som  tydligen hoppar över 90cm stängsel är av människor förstörd är mer än 90%

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 28 aug-13 kl 00:01 »
Jaha, och vad grundar du det på? Får är individer, och har man otur (eller tur om man eftersträvar intressanta djur) så kan de mest uppfinningsrika typer bo i ens hage. Du verkar tycka att 90 cm är mycket? Ja, om det är Texel eller Oxford Down.

blizzard

« Svar #10 skrivet: 28 aug-13 kl 00:07 »
200-250 tackor per år i drygt 40år  ;)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 28 aug-13 kl 01:11 »
Ja, det var en skaplig grund. Då har du inte ersatt korna med får, eller skaffat dem för att du vill tova en toffla.

Men då vet du också att det kan vara svårare att få en liten flock i en liten hage att gå kvar, än en stor i en stor hage. Och att de som har små besättningar ofta har de lättare, mer rymningsbenägna raserna. Man avlar inte heller på lugna djur med bra tillväxt, utan det kan vara helt andra val.

Visst, miljön skapar problemindivider, men det gör arv också.

blizzard

« Svar #12 skrivet: 28 aug-13 kl 02:09 »
He he ,fåren får gå jämnsides med köttdjuren. Det finns en historia på gården  av mjölk också,men då mjölk är så pass arbetsintensiv vid bestämnda tider så är den inte att föredra då man har andra saker som är viktigare, roligare/lönsammare  ;)
Kött,får/lamm passar bättre att hålla åkrarna öppna  ;D
Du har nog rätt i en del av det du skriver,men erfarenhetsmässigt vet jag bestämt att många som tror att "deras" bete till några enstaka djur är hur fantasiskt som helst är egentligen bara skit...
Det är ju det som är så svårt när man inte ser det i verkligheten  :)
Att en tacka på grund av genetiska skäl skulle helt plötsligt börja tokhoppa över stängsel skulle jag anse som långsökt.
Det var därför jag skrev att det antagligen beror på födotillgången och det tror jag jag fortfarande.
Får är gourmeter vilket ju kan vara svårt till en början att inse,de gillar örter och inte nertrampad gammelförna.

Du/ni förstår säkert vad jag menar :D

PS: Det är många som inte är mogna att ha tex får/getter eller andra djur heller...

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 28 aug-13 kl 06:15 »
Sentimental-avel, det var ett bra ord på ett fenomen jag brottas med...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

olivia.k

• Jämtland
« Svar #14 skrivet: 28 aug-13 kl 09:28 »
Att en tacka på grund av genetiska skäl skulle helt plötsligt börja tokhoppa över stängsel skulle jag anse som långsökt.
Det var därför jag skrev att det antagligen beror på födotillgången och det tror jag jag fortfarande.

Jag hade ett får som hoppade i våras, då betet var dåligt för det hade inte börjat växa än. Jag tror även den hoppade pga att den ville följa efter mig när jag lämnade hagen och den är social, flocken för liten etc. Detta var dock i maj och sen dess har den inte hoppat över så jag tycker inte man ska tro att ett får som hoppar över några gånger (1meter vanligt fårstängsel) inte kan hålla sig i hagen i fortsättningen och att det är "förstört" för alltid.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 28 aug-13 kl 12:01 »
För att börja med kommentarerna utanför ämnet. Det är en väldigt liten flock, två tackor med lamm. Ena tackan är Helsingeras och den andra nån slags köttblandning med texel i sig. Hade tänk behålla helsingelammet för att med tiden enbart ha helsingefår. Det är bl.a därför det tar mot att ta bort tackan då det är helsingen som hoppar.
Angående om hon är förstörd av för dåligt bete så kanske? De har fått gå på en gammal åker med skog och sly för i ett försök att öppna upp där. Vad jag kan bedömma är deni gott hull och jag går dagligen där och hugger ned småträd som de inte når att beta av. Vad jag förstått om helsingefår så är skogsbete ypperligt för dem? Där de kommer från har de erfarenheten att de föredrar sly framför gräsbete om de har chansen att välja.

Oftast hoppar hon över när hon hör att jag kommer med havrehinken för att sedan hoppa tillbaka när jag går in i hagen.

För att återgå till ämnet? Håller ni andra med om att den föreslagna stängslingen är tillräcklig?

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 28 aug-13 kl 12:14 »
Det föreslagna stängslet borde funka.
Min erfarenhet av "smitare" är att det är oftast på hösten när betet blir sämre och ullen tjockare,(speciellt om det finns fin återväxtvall på andra sidan stängslet) som dom tar sig ut (har i o f s aldrig haft någon som hoppat över elnät). Över vintern när vi har snö här verkar dom glömma bort hur man smiter ???
För när jag ser till att det är ordentlig ström på hagarna på våren igen (brukar använda elnät som första hage) så smiter ingen...
Jag skulle nog ha hopparen i "Fort knox vinterhagen" och sätta ett elnät med rejäl krydda på strömmen innanför "vinterstängslet" och ha ordentlig koll så hon inte hoppar och fastnar och trasslar in sig i alltihopa. Kommer hon på att nätet är "farligt" igen så kanske hon slutar hoppa?
Jag har hittills aldrig slaktat någon "smitare", dom har fått lov att lära om igen att staket är respektingivande.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 28 aug-13 kl 13:16 »
Jo, med så få får så vill de gärna följa flockledaren, nästan som med flasklamm ;) Jag kanske läste lite slarvigt, men jag antog att du hade en liten flock på 10-20 djur.

Får hon mer kompisar och som Charlotte säger vänja sig att vara kvar hos de andra över vintern, så kanske beteendet försvinner. Eller så står hon i farstun och beställer mer nedtagning av sly ;)

zeina66

• Värmland
« Svar #18 skrivet: 28 aug-13 kl 13:38 »
Att få en tacka att hoppa över ett 90 cm stängsel innebär ett stort misslyckande...Det hoppas jag att du förstår.
Det kommer mest troligt inte att vara någon bra ide att avla på henne då ni förstört henne så pass...
Man kan förstöra tackor på två sätt,antingen med för mycket eller för lite bete,till 95% så handlar det om företagsamma tackor som fått för lite mat.

Dessa rader ogillar jag verkligen  >:D Kommentarer om misslyckande..förstöra tackor...det är din egen uppfattning och du borde hålla den för dig själv och ge råd med tanke på att du är en erfaren fårhållare.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

blizzard

« Svar #19 skrivet: 28 aug-13 kl 15:10 »
Dessa rader ogillar jag verkligen  >:D Kommentarer om misslyckande..förstöra tackor...det är din egen uppfattning och du borde hålla den för dig själv och ge råd med tanke på att du är en erfaren fårhållare.
Sanningen svider ;)
Jag tycker inte formuleringen är fel,något tillspetsad möjligen ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

750 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser