Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Badkar koppla till duschens avlopp?  (läst 10287 gånger)

Snowy

• -
Badkar koppla till duschens avlopp?
« skrivet: 25 aug-13 kl 20:22 »
Hej! Vill så gärna ha ett badkar. Men har inte råd att göra om hela badrummet för det. Kan jag om jag inte bryr mig om det estetiska sätta in ett badkar och dra långa rör över golvet till duschens golvbrunn? Eller är det andra krav på golvbrunn då man tömmer 200 liter på en och samma gång? Hur är det med tyngden på ett fullt badkar, hur vet jag om golvet orkar tyngden eller om det behöver förstärkas?

torbjorn

• Medelpad
SV: Badkar koppla till duschens avlopp?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-13 kl 20:27 »
Oftast är ju utloppet från badkaret ändå så trångt att det inte blir för stort flöde även för en liten golvbrunn. Men det kanske ställs lite större krav än tidigare på att hålla duschgolvbrunnen väl rensad.
Om du märker att den har svårt att hålla undan så får du tappa ut vattnet ur badkaret lite sakta och försiktigt.

Känns golvet stabilt eller har det tendens att svikta om t ex ett större gäng fullvuxna personer dansar hambo i badrummet?

Snowy

• -
« Svar #2 skrivet: 25 aug-13 kl 22:49 »
Det bli ju inte vackert med ett rör tvärs över golvet men vad gör man inte för att kunna ta ett bad 😄
Det är ett väldigt knarrande golv i badrummet idag. Men det har ju inte hänt något sen tvättmaskin som väger en 80 kilo ställdes in och den skakar ju en del vid centrifug.
Vi har stått fyra personer samtidigt på platsen där jag vill ha badkar. Dock inte hoppat eller dansat 😄
Om golvet inte orkar, hur märker jag det? För jag antar att det är en långsam process och inte som i gevaliareklamen att när jag kliver i badkaret så far jag rakt genom golvet och ner i vardagsrummet 😄

torbjorn

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 26 aug-13 kl 08:58 »
Det beror ju på hur golvet är gjort och var den svagaste punkten är. Men knarranden, sättningar, att golvets lutning ändras, glipor vid golvlister, kakel eller klinkers som spricker eller lossnar, dörrar och fönster i närheten som får ändrad passform i karmarna, kan vara saker att vara uppmärksam på.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 26 aug-13 kl 09:10 »
Vad är det för hus och hur ser det ut? Är det på övervåningen? Nära en yttervägg?

Om det är ett rötskadat fuskbygge så kan det gå som i reklamen, annars knakar det nog bara ;D

Existens

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 26 aug-13 kl 09:24 »
200 liter vatten är ju 200 kg, så har ni stått 4 pers där utan att ramla genom golvet så ska det väl funka.
Badkar är ju ganska stillsamma mot golvet jämfört med en tvättmaskin. ( lite beroende på hur du badar iofs)

Du måste väl inte dra rören tvärs över golvet att snubbla på?  :)  Kosta på några krökar och dra dom utmed väggen till avloppet.

Snowy

• -
« Svar #6 skrivet: 26 aug-13 kl 21:42 »
Det beror ju på hur golvet är gjort och var den svagaste punkten är. Men knarranden, sättningar, att golvets lutning ändras, glipor vid golvlister, kakel eller klinkers som spricker eller lossnar, dörrar och fönster i närheten som får ändrad passform i karmarna, kan vara saker att vara uppmärksam på.
Haha så ser det redan ut idag. Knarrande och lutande golv, sprickor mellan taklisterna. Sned dörr- charmen med gammalt hus från 1900-talet. Så vet inte om det kan bli värre :)

Snowy

• -
« Svar #7 skrivet: 26 aug-13 kl 21:46 »
Vad är det för hus och hur ser det ut? Är det på övervåningen? Nära en yttervägg?

Om det är ett rötskadat fuskbygge så kan det gå som i reklamen, annars knakar det nog bara ;D
Det är ett gammalt timrat hus från tidigt 1900-tal. Med inredd övervåning där badrummet är. Och det finns bara ett ställe det får plats på i badrummet och det är vid en yttervägg. Kortsidan på huset. Golven knakar som mest i badrummet, och jag hoppas inte att det är rötskadat :) vet dock att det varit en vattenskada i rummet för 12 år sedan..
Misstänker att det är trägolv under våtrumsmattan....

Snowy

• -
« Svar #8 skrivet: 26 aug-13 kl 21:52 »
200 liter vatten är ju 200 kg, så har ni stått 4 pers där utan att ramla genom golvet så ska det väl funka.
Badkar är ju ganska stillsamma mot golvet jämfört med en tvättmaskin. ( lite beroende på hur du badar iofs)

Du måste väl inte dra rören tvärs över golvet att snubbla på?  :)  Kosta på några krökar och dra dom utmed väggen till avloppet.
Jo vi stod fyra vuxna och inget hände- hahaha.
Men det är ju lite läskigt om något skulle ske med golvet för att det blir en sådan tyngd...ska ju inte ha något stort badkar utan ett standard.
Och vi kan nog göra något snyggt med rören. Avloppet till handfatet är närmre än golvbrunn, vågar man koppla röret dit? Och andra sidan om jag tar ända till duschen så slipper jag koppla på och av varje gång.

Snowy

• -
« Svar #9 skrivet: 26 aug-13 kl 22:12 »
Så vad tror ni ska jag våga, ta risken och bära upp ett badkar på övervåningen?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 26 aug-13 kl 22:21 »
Japp, ställ upp det. Och koppla till handfatet. Ställer du badkaret på en sockel (ett par reglar) så kommer du lätt att få plats med ett t-rör under tvättstället. Reglarna som bär upp golvet i rummet går förmodligen från långsida till långsida, så golvet är svagast i mitten av rummet.

Snowy

• -
« Svar #11 skrivet: 26 aug-13 kl 22:35 »
Det är ingen fara att koppla till handfatet? Tänker att det kanske är andra rör eller så...
Mitt emot på andra sidan rummet står varmvattenberedaren på 115 liter och den har ju inte åkt igenom golvet än. Mitt på golvet intill väggen står dock tvättmaskin och dunkar så att hela huset vibrerar. Kanske inte den bästa placeringen för den då ang att den står på mitten. Men misstänker att den står på en balk.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 26 aug-13 kl 22:50 »
Det skall inte vara någon skillnad på rör. Men tänk på att när du sågar av röret och sätter dit t-röret, så är du på luktsidan om handfatets vattenlås. Du behöver alltså ett vattenlås mellan badkaret och t-röret, annars får du ha proppen i badkaret jämt när det står tomt.

Det blir en hel del svängningar med tvättmaskin på en sådan fjädrande plats.

Mycket tyngder i det rummet. Har de som byggt huset dessutom fyllt mellanbjälklaget med några ton bös också, så ser väl taket under ut som en hängmatta?

Existens

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 27 aug-13 kl 00:25 »
Men ett badkar har väl snarast närmare 100 , än 200 liter vatten i?  Jag tror inte det är nån fara alls.

Snowy

• -
« Svar #14 skrivet: 27 aug-13 kl 07:56 »
Det blir en hel del svängningar med tvättmaskin på en sådan fjädrande plats.

Mycket tyngder i det rummet. Har de som byggt huset dessutom fyllt mellanbjälklaget med några ton bös också, så ser väl taket under ut som en hängmatta?
Tack för tipset ang avloppet. Vet inte hur gamla rören är men gör ett försök. Kan tvättmaskinens dunkande påverka hela huset? Upplever att golvet i rummet under badrummet lutar mer idag än för sex år sedan. Sen skakar ju hela huset vid centrifugering, regnvattenrännor, fönster, glas i köksskåpen.

Snowy

• -
« Svar #15 skrivet: 27 aug-13 kl 08:12 »
En annan fundering, jag har ett element där jag tänkte ställa badkaret som är kopplat direkt in i väggen via en vit fyrkantig skyddande dosa. Hur är det att ha dosan så nära...jag vill ju inte bli stekt i badkaret :)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 27 aug-13 kl 08:43 »
Elementet bör du inte ha nära badkaret. Jag kan inte alla regler vad gäller elen (och följer bara de som jag tycker är rimliga), men man bör inte nå eluttag eller apparater när man sitter i badkaret ;D

Elementet sitter väl under fönstret? Om du flyttar det och ställer badkaret där istället, kommer du att få kallras på dig när du badar ;)

Det här med vibrationerna är något jag skulle vara orolig för. Jag har ett hus från sekelskiftet där salen har ett hängande innertak. Misstänker att det är åtskilligt med kolstybb, löv och lera i det. Skulle jag ställa en tvättmaskin i rummet över så finns risken att spikarna som håller innertaket lossar (kan vara smidda spikar). I övrigt så tål träkonstruktioner vibrationer bra.

Snowy

• -
« Svar #17 skrivet: 27 aug-13 kl 09:07 »
Det är enda stället ett badkar får plats på. Och det är inget eluttag utan mer en fyrkantiga låda med lock över där kablarna går in...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 27 aug-13 kl 10:17 »
Ok, men elelementet skall vara ett skyddat om det skall sitta i våtrum. Kolla för säkerhets skull och montera jordfelsbrytare om du inte redan har det. När man är blöt leder man tillräckligt för att man skall vara försiktig med nätspänningen.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #19 skrivet: 27 aug-13 kl 10:57 »
Numera finns det en s k zonindelning i våtrum, som bl a  innebär att man inte får ha några elapparater alls inom räckhåll från duschen. Men när det nu rör sig om ett gammalt hus så kan man i praktiken nöja sig med de föreskrifter som gällde då elinstallationen gjordes.

Om den där kopplingsdosan för elementet och elementet självt är stänkvattenskyddade - antingen ska de vara märkta med en droppe i triangel, med två droppar, eller också ska IP-klassen vara lägst 43 - så tycker jag nog att det innebär ett tillräckligt skydd i kombination med jordfelsbrytare. En förutsättning är såklart att kopplingsdosa och element är noggrant monterade, alla gummipackningar hela, skruvar åtdragna osv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

422 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser